Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Audrey - Halle Berry Jerry - Benicio Del Toro
Harper - Alexis Llewellyn Dory - Micah Berry
Brian - David Duchovny Kelly - Alison Lohman
Howard - John Carroll Lynch Brenda - Robin Weigert
Neal - Omar Benson Miller Diane - Paula Newsome

Micah Berry, Halle Berry & Alexis Llewellyn

Den danska regissören och manusförfattaren Susanne Bier har länge gjort kritikerrosade och populära filmer i Danmark och till viss del Sverige, och blev häromåret känd för Efter bröllopet. Nu har hon tagit steget över till USA, och hennes första amerikanska film (eller rent tekniskt sett brittisk-amerikanska samproduktion) fick titeln Things We Lost in the Fire. Här är hon dock "bara" regissör, och istället är det amerikanska Allan Loeb (känd för bl.a. 21 och den kortlivade Lasse Hallström-serien New Amsterdam) som skrivit manus. Här handlar det om sorg, och handlingen kretsar kring Audrey Burke. Hennes man Brian blir mördad efter att ha försökt ingripa i en hustrumisshandel på gatan, och kommer aldrig hem mer efter att ha gått ut för att köpa glass. Kvar blir Audrey och parets två barn, 6-åriga Dory och 10-åriga Parker. Audrey har hittills inte haft god kontakt med Brians bästa vän Jerry, då han länge varit narkoman och till och från haft stora beroendeproblem. Men efter Brians död börjar Audrey ta kontakt med honom igen, efter att ha bjudit honom till begravningen. De börjar prata, och då Jerry inte har mycket till eget boende, erbjuder hon honom att bo i hennes garage för att försöka komma på fötter igen.

Jag har hittills inte sett fler än enstaka av Susanne Biers tidigare filmer, och det lilla jag sett har jag tyckt om men inte direkt varit överförtjust i. Därför visste jag inte riktigt vad jag skulle tro om Things We Lost in the Fire. Dessbättre blev jag dock imponerad, och det här är onekligen en riktigt bra och välgjord film. Den lär inte uppskattas av alla, för det är en ganska långsam och lågmäld film, där det egentligen inte hinner hända alltför mycket. Men för mig är det utan tvekan en mycket bra film, som är både välgjord och realistisk. Att den tar upp ett intressant och viktigt ämne kan inte förnekas, och därför förblir också filmen intressant trots ett lågt tempo. Bildspråket är övertygande och kraftfullt, och fotot håller hög klass. Filmen använder sig uteslutande av handkamera, men det fungerar förvånansvärt väl och blir aldrig irriterande skakigt. Det skapar istället en närhetskänsla, som blir riktigt effektfull. Skådespelarinsatserna är förstklassiga, och Benicio Del Toro gör en mycket imponerande insats som Jerry - en svår roll, där det hade varit alltför enkelt att spela över. Halle Berry är också mycket bra som Audrey, och spelar starkt och trovärdigt. Det man kan anmärka på är att Halle ibland har en tendens att spela under, och uttrycker inte riktigt tillräckligt mycket. Dessutom är Alexis Llewellyn och Micah Berry (som trots efternamnet inte är släkt med Halle) mycket duktiga som barnen Harper och Dory, och spelar mycket trovärdigt. De är också lika både varandra och Halle Berry, och därför tror man omedelbart på släktskapet. Jag blev också lika imponerad som alltid över den fantastiska Alison Lohman (Kelly), även om hennes rollfigur här har blivit lite för liten. Musiken är stämningsfull och bra, men utan att ta överhanden.

Filmen är dock lite i längsta laget, med sina dryga två timmar och 50 minuter. Förvisso går tiden relativt snabbt och det blir aldrig tråkigt, men det händer inte så jättemycket så det hade inte skadat att korta ner den en aning. Dessutom irriterade jag mig över Susanne Biers användning av extrema närbilder, där vi alltför ofta och irriterande länge får se närbilder på exempelvis ögon och andra kroppsdelar. Rätt använt fungerar det bra, men det blir lite för ofta och går därför över gränsen från effektfullt till onödigt. Dessutom blir det inledningsvis lite irriterande med hoppen i tiden, då får förflyttar oss mellan nutid och tillbakablickar ett antal gånger. Ibland är det inte helt tydligt vad som händer nu respektive då, och det kan lätt bli lite rörigt. Jag hade önskat en tydligare inramning av tillbakablickarna, för att undvika förvirring för tittarna. Dessbättre är det dock över efter en knapp halvtimme, och övergår därefter till att berättas mer linjärt. Men det största problemet med filmen är att den helt enkelt inte griper tag lika mycket som den borde, utifrån den här handlingen och det här ämnet. Jag började aldrig snyfta ens minsta lilla, trots att jag brukar ha lätt för att gråta under filmer. Jag kan dock inte helt sätta fingret på varför filmen inte griper tag och berör alls lika mycket som den borde. Kanske beror det på att manuset blivit lite för polerat. Eller också kan det ha att göra med den uppbrutna kronologin och tillbakablickarna, som kanske inte behövdes i samma utsträckning som här skedde. Men trots detta är Things We Lost in the Fire ändå en bra och välgjord film, som tar upp ett viktigt ämne på ett övertygande och starkt sätt och som definitivt kan rekommenderas för de flesta. Det räcker till en svag åtta i betyg, även om enstaka irritationsmoment drar ner helhetsintrycket en smula.

DVD-utgåvan kommer från Paramount, och erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, vilket på ren svenska innebär mindre svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV och större fält på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1. Både bild och ljud håller mycket hög kvalitet. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken samt engelska och holländska. Märkligt nog finns det den här gången bara vanlig engelsk text, och inte textning för hörselskadade som Paramount brukar ha med. Det finns heller ingen svensk text för hörselskadade, även om det knappast är en ovanlig brist i Sverige. Den svenska texten håller relativt hög kvalitet, även om jag upptäckte några översättningsfel. Texten är lagom stor och lättläst. Textningen är anpassad för 4:3-TV, vilket innebär att den på en Widescreen-TV blir bred och utdragen i sidled; något som dock är betydligt bättre än motsatsen i mina ögon. DVD-skivan inleds med distributörsjingel, som tyvärr inte går att hoppa förbi. Därefter visas en språkvalsmeny, som följs av varningstexter. Det visas därefter flera trailers för andra filmer, som dock går att hoppa förbi. Därefter kommer huvudmenyn, som är enkel, stilren och effektfull, men tyvärr bara finns på engelska.

Som extramaterial finns en bakom kulisserna-dokumentär på 20 minuter, som huvudsakligen består av intervjuer med bl.a. Susanne Bier, manusförfattaren Allan Loeb och ett par av skådespelarna. Det är intressant och en del matnyttigt framkommer, även om det mellan varven blir lite för mycket skryt över de inblandade. Därefter hittar vi ett knappt dussintal bortklippta scener på totalt nio minuter. De är intressanta att se, men ingen tillför alltför mycket till filmen, så det är förståeligt att de klippts bort. Slutligen finns även en ursprunglig amerikansk biotrailer, som är precis så spännande som det låter. Där tar det roliga slut, och det finns förvånansvärt lite extramaterial för att vara en så pass ny och omtalad film. Det som finns är dock intressant, och jag hittar heller inget som tyder på att det finns mer extramaterial på någon utländsk DVD-utgåva. Allt bonusmaterial är textat på både svenska och engelska, vilket är trevligt.

Recensionen skriven: 25 november 2008
Senast uppdaterad: 26 november 2008

Recensionen har lästs 3921 gånger av 2125 personer, sedan den 25 november 2008