Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Tony Grisoni & Terry Gilliam, baserat på en roman av Mitch Cullin
Svensk distributör: PAN Vision AB
Jeliza-Rose - Jodelle Ferland Noah (pappa) - Jeff Bridges
Queen Gunhilda (mamma) - Jennifer Tilly Dell - Janet McTeer
Dickens - Brendan Fletcher Patrick - Dylan Taylor
Kvinna/ekorre - Wendy Anderson Dockornas röster - Jodelle Ferland

Den amerikanska författaren Mitch Cullin - relativt känd i USA, men obekant för de flesta i Sverige - har bl.a. blivit känd för romanen Tideland som gavs ut 2000. Mig veterligen har boken aldrig getts ut i Sverige eller översatts till svenska, så av förståeliga skäl har undertecknad heller inte läst den. 2004 blev den i alla fall till film, regisserad av den brittisk-amerikanska regissören Terry Gilliam - en av medlemmarna i Monty Python-gänget, och som bl.a. legat bakom Fear and Loathing in Las Vegas och Bröderna Grimm. Terry har blivit känd för udda filmer, och Tideland är inget undantag. Här får vi lära känna den unga flickan Jeliza-Rose (exakt hur gammal hon ska föreställa i filmen framgår inte, men gissningsvis omkring 10 år). Hon har fått lära sig att klara sig på egen hand, då hennes pappa, en avdankad rockstjärna, och hennes mamma har kraftiga narkotikaproblem och knarkar näst intill dygnet runt. Efter att Jeliza-Roses mamma dör av en drogöverdos tar pappan Noah sin dotter med till hans barndomshem, för att bo med Jeliza-Roses farmor ute på landet. Men farmodern finns inte där som Noah räknat med, utan huset är övergivet och förfallet; och inte verkar det finnas någon elektricitet heller. Pappa Noah vill ta en liten "semester" i sinnet och knarkar, och han förblir sittande i sin gungstol dag efter dag utan att säga ett ord... Istället måste unga Jeliza-Rose klara sig själv med sin fantasi, och till en början är hennes dockhuvud utan kroppar (!) hennes enda sällskap. Men så en dag möter hon grannen Dell, som är klädd i biodlardräkt, och den utvecklingsstörda killen Dickens.

Oavsett vilka filmer du sett genom åren, så vågar jag nog garantera att Tideland inte liknar någonting du tidigare sett. Filmen utspelas utifrån ett barns (Jeliza-Roses) synvinkel - därför ska allting man ser inte tolkas bokstavligt, utan snarare som hur hon upplever saker och ting. Det gör att filmen får en märklig blandning av verklighet och fantasi, och det är inte alltid helt enkelt att lista ut vad som händer på riktigt och inte. Därför får filmen en surrealistisk känsla, och det blir en märklig blandning med både svart humor och några riktigt obehagliga och makabra scener. Bisarrt är bara förnamnet, med denna underliga men minnesvärda film som gör att man inte riktigt vet varken ut eller in. Visuellt är det en mycket tilltalande och stark film, och den är tekniskt välgjord med realistiska specialeffekter. Jag brukar vanligtvis inte tycka om sådana här udda och konstiga filmer, men här fungerar det bättre än i de flesta andra fall i och med att det som sagt ska föreställa ett barns synvinkel. Då kan man lättare förstå valet med filmens upplägg, och gör att det trots allt känns som en smart idé. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och jag blev framförallt mycket imponerad över den nu 13-åriga Jodelle Ferland i huvudrollen som Jeliza-Rose. Hon är ett riktigt fynd, och en av de bästa skådespelarinsatser jag sett på mycket länge. I många och långa perioder är Jeliza-Rose den enda personen i bild, och det är inte många skådespelare i världen som är tillräckligt starka för att kunna praktiskt taget bära upp en hel film på det sättet. Men Jodelle Ferland är faktiskt ett undantag, och klarar av detta med strålande resultat. Henne vill jag se mycket mer av i framtiden. Filmen lider dock av två huvudsakliga problem, som gör att jag trots allt inte blev helt nöjd. För det första är filmen i längsta laget, och nästan två timmar är överdrivet mycket för den här storyn. Periodvis blir det ganska segt och utdraget, och filmen hade tjänat på att kortas ner en del. Storyn är dessutom ganska tunn, och ibland är den röda tråden inte särskilt märkbar. Det hade varit trevligt om lite mer hade kunnat hända i filmen. Då hade Tideland kunnat bli en riktig höjdare. Nu stannar mitt helhetsintryck istället på bra, men det är utan tvekan en välgjord, stark, mörk och obehaglig film. Det här är med största sannolikhet en av de mest originella och nyskapande filmer som någonsin släppts, och det gör förstås att åsikterna går isär. Somliga älskar filmen, och somliga hatar den. Kanske kan jag lära mig att uppskatta filmen bättre när jag sett om den, men i dagsläget nöjer jag mig med en sjua i betyg. I och med det mycket annorlunda upplägget är det dock långt ifrån säkert att alla tycker som jag, och därför upplever jag det som för riskabelt att köpa filmen på DVD osedd. Jag rekommenderar därför alla att först hyra filmen, eller se den en gång på annat håll, så att ni själva kan bedöma vad ni tycker om den här sortens filmer. Men själv är jag trots allt riktigt nöjd med den här mycket surrealistiska och absurda filmen, som helt enkelt inte kan beskrivas med ord. Den måste bara upplevas!

DVD-utgåvan kommer från Pan-Vision, och bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 2,35:1 - samma format som när filmen visades på bio. Den amerikanska DVD-utgåvan är enligt uppgift "misshandlad" med det lite udda formatet 1,78:1 - då filmen är inspelad i s.k. open matte, innebär det att man där får se lite mer av bilden i höjdled än vad regissören haft i åtanke. Det har lett till en del bråk mellan Terry Gilliam och den amerikanska distributören. Därför är det glädjande att se att vi i Skandinavien faktiskt får se filmen i samma format som den visades i på bio. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo - exakt varför låter jag vara osagt, då jag upplevde båda ljudspåren som likvärdiga nedmixade på en vanlig stereo-TV. Bild- och ljudkvaliteten är bra, om än inte perfekt. Tideland är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av varningstexter och en trailer för en annan film (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är enkel och stilren men tyvärr enbart på engelska. Det finns två uppspelningsalternativ för filmen - ett för att bara visa filmen, och ett för att visa filmen med en introduktion på ca en minut av regissören Terry Gilliam. Jag rekommenderar att se filmen med introduktion, då den innehåller en del värdefullt vetande som man bör ha i åtanke när man ser filmen; men tyvärr är introduktionen inte textad. Ett irritationsmoment är att det av någon anledning inte visas något räkneverk när man ser filmen, och det går inte att se vare sig hur mycket man sett eller hur mycket som återstår av filmen. Dessa funktioner är istället tomma, och det enda som går att utläsa är kapitelnumret. Jag vet inte exakt hur det här problemet egentligen uppstår, men det är i alla fall mycket irriterande. Det är inte helt ovanligt att extramaterial lider av detta problem, men det är sällsynt att detsamma gäller även själva filmerna. Här gäller det både film och extramaterial, och det blir ganska störande när man är van vid att kunna se på räkneverket hur mycket som gått av filmen.

Som extramaterial hittar vi utöver nyss nämnda introduktion ett kommentatorspår med regissören och manusförfattaren Terry Gilliam och manusförfattaren Tony Grisoni. Det är ganska intressant och vi får veta en del matnyttigt, samtidigt som de båda herrarna uppenbarligen har roligt. Ibland känns det lite väl oseriöst, men oftast balanserar det på rätt visa. Därefter hittar vi en bakom kulisserna-dokumentär på fem minuter, som är intressant men lite för kort. Vidare hittar vi två intervjuer - en med regissören Terry Gilliam (på 15 minuter) och en med producenten Jerry Thomas (på 10 minuter). Båda är ganska intressanta. Vidare hittar vi några bortklippta scener, som består av påtvingat kommentatorspår med Terry Gilliam - av någon anledning går det alltså inte att se filmerna utan kommentarerna. De tillför inte så mycket, men är kul att se en gång. Vi hittar också ett inslag där vi får se hur en del av specialeffekterna spelats in, med hjälp av s.k. green screen. Ganska intressant, och även där kommenterar Terry allting. Slutligen återfinns filmens ursprungliga biotrailer, vilket är precis så spännande som det låter... Tyvärr finns ingen textning på extramaterialet, inte ens på engelska, vilket är mycket tråkigt.

Recensionen skriven: 9 april 2008
Senast uppdaterad: 10 april 2008

Recensionen har lästs 3996 gånger av 2133 personer, sedan den 9 april 2008