Clare - Rachel McAdams Henry - Eric Bana
Gomez - Ron Livingston Charisse - Jane McLean
Richard DeTamble - Arliss Howard Alba - Hailey McCann / Tatum McCann
Clare som barn - Brooklynn Proulx Henry som barn - Alex Ferris
Dr. David Kendrick - Stephen Tobolowsky Alicia Abshire - Maggie Castle
Mark Abshire - Brian Bisson

Den amerikanska författaren Audrey Niffenegger har sedan starten 2003 givit ut flera populära böcker, och mest känd har hon blivit för 2003 års bästsäljande och kritikerrosade roman Tidsresenärens hustru, som var hennes debut. Nu har romanen blivit till film, i regi av Robert Schwenke. Historien kretsar kring Henry DeTamble, som är bibliotekarie men lider av en mycket sällsynt genetisk sjukdom. Han kan nämligen resa fram och tillbaka i tiden. Det låter praktiskt, men tyvärr finns det en stor hake - han kan inte själv påverka vare sig när han reser, var och när han hamnar eller när han kommer tillbaka. Dessutom följer hans kläder inte med honom när han reser i tiden, så han anländer alltid helt naken. Henry har haft denna underliga förmåga sedan han var sex år gammal, och bevittnade sin mamma dö i en bilolycka som han själv överlevde genom att förflytta sig i tiden just innan olyckstillfället. Trots många försök har Henry heller inte lyckats att förändra någonting genom tidsresorna, så hans mamma har förblivit död. På ett bibliotek 1991 träffar den då 28-åriga Henry den 20-åriga konstnären Clare Abshire - hon presenterar sig för honom, och fastän han aldrig sett henne förut, så har hon träffat Henry vid upprepade tillfällen under sitt liv. Clare träffade Henry för första gången när hon var bara sex år gammal. då den då 36-åriga Henry dök upp på en åker intill hennes hem. När de nu träffas på nytt dröjer det inte länge innan de återupptar det underliga förhållande de haft hittills, och snart gifter sig paret. Men äktenskapet är långt ifrån problemfritt, då Henry regelbundet kan försvinna i flera veckor åt gången till okända platser och tidpunkter, och Clare tvingas sitta hemma och vänta på att hennes man så småningom kommer tillbaka. Och hur kul är det för Henry att få veta vad framtiden har att erbjuda, och kanske rentav när man kommer att dö...?

Jag har tyvärr inte läst Audrey Niffeneggers succéroman, och kan därför inte uttala mig om hur väl filmen håller sig till boken. Jag kan bara bedöma filmen som ett fristående verk, men på den punkten blev jag riktigt nöjd. Tidsresenärens hustru är utan tvekan en originell och udda film, och det är inte alltid helt enkelt att hålla isär vad som händer då det hoppas i tiden stup i kvarten och vi ibland rentav får se olika åldersversioner av samma person samtidigt. Det kan upplevas som lite rörigt, och det gäller att vara skärpt och uppmärksam för att hänga med i svängarna och förstå hur allting hänger ihop. Men jag blev positivt överraskad över att manusförfattaren och regissören trots allt har lyckats att få det mesta att hänga ihop logiskt, och när filmen väl är slut så märker man att nästan allt faktiskt stämmer med varandra på ett lyckat sätt. Jag reagerade visserligen över enstaka logiska luckor, men i en film som denna kan jag inte garantera att det verkligen är så, utan det kan mycket väl röra sig om subtila ledtrådar som jag missat. I övrigt stämmer i alla fall nästan allt, och filmen håller ihop både storymässigt och logiskt. Men tydligen är det inte alla som håller med mig på den punkten. Den dåliga kritik som filmen fått av de flesta svenska recensenter talar sitt tydliga språk, och den personen som gjorde mig sällskap vid recensionstillfället lyckades knappt att förstå någonting. Det kan vara en fördel att ha sett andra filmer om tidsresor, och inte minst är den klassiska Tillbaka till framtiden-trilogin en fördel att ha sett för att lättare förstå konceptet och hur det hela hänger ihop (min medrecensent hade inte sett den, vilket jag misstänker kan ha spelat in). Eller så beror det helt enkelt bara på hur ens hjärnor är konstruerade...

För mig var det i alla fall en intressant story, och en charmig film som engagerar hela tiden. Jag brukar alltid föredra realistiska och jordnära filmer, men Tidsresenärens hustru fungerade ändå bättre än väntat och känns förvånansvärt realistisk, just tack vare att nästan allt faktiskt håller ihop logiskt. Filmen lyckas också att beröra vid många tillfällen, och då och då blir det också riktigt gripande. Glädjande nog har filmen inte gått den alltför vanliga fällan med översentimentalitet, och här är det istället en ganska nedtonad och realistisk skildring där själva romantiken inte står i första rummet. Det har blivit en lyckad balansgång, och gör att filmen aldrig känns alltför sötsliskig eller överromantiserad. Det är en finstämd och ganska lågmäld film, som aldrig tar överhanden utan låter tittarna tänka och känna själva. Det är också lätt att känna för de olika rollfigurerna och sympatisera med dem, och jag kan riktigt känna Clares frustration när hennes man bokstavligt talat går upp i rök stup i kvarten. De två centrala rollfigurerna har också blivit förvånansvärt mångbottnade, och de känns realistiska och äkta. Övriga rollfigurer känns dock lite väl endimensionella, och får inget nämnvärt djup eller utrymme. Här är det enbart Clare och Henry som står i centrum. Det är lite tråkigt, men samtidigt kanske en nödvändighet för att få ner en så lång bok till acceptabel speltid. Ibland går det också lite väl snabbt framåt, och jag har full förståelse för att den upplevs som rörig av många. Särskilt några nyckelscener går väldigt snabbt, och det tog ett tag innan jag ens förstod vad tanken var med öppningsscenen. Även detta beror förmodligen på den långa litterära förlagan, och förmodligen hade filmen vunnit på att förlängas en smula för att kunna gå något långsammare framåt vid de viktigaste scenerna.

Dessutom saknar jag vissa förklaringar, och i slutändan var det enstaka frågor jag inte hade fått svar på. Visserligen ingenting som påverkar helhetsintrycket nämnvärt, men samtidigt något som gjort att filmen inte riktigt blivit så bra som den hade kunnat bli. Tidsresenärens hustru erbjuder ett vackert och stämningsfullt foto, med ett effektivt bildspråk och en känsla för detaljer. Det är snyggt klippt, och filmen erbjuder också fin och stämningsfull musik. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, men varierar lite. Rachel McAdams är fullständigt lysande som Clare, och spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj. Jag har alltid tyckt bra om henne, och här bevisar hon än en gång att hon kan spela de flesta roller med utmärkt resultat. Jag är inte riktigt lika förtjust i Eric Bana, fastän han utan tvekan gör en trovärdig och fin rolltolkning. Som regel fungerar det bra, men vid några tillfällen kan jag tycka att Eric inte riktigt lyckas att till fullo väcka liv i rollfiguren, utan ger ett något stelt intryck. Det är inte så mycket, utan bara nätt och jämnt påtagligt. Den 10-åriga kanadensiska nykomlingen Brooklynn Proulx är lysande som Clare som ung, och dessutom är systrarna Tatum och Hailey McCann utmärkta som Alba i två olika åldrar. Övriga skådespelare gör fina insatser, men sticker inte ut som något utöver det vanliga.

Utifrån DVD-omslaget hade man lätt kunnat få intrycket att Tidsresenärens hustru är ett segt och stillsamt romantiskt drama, men det är långt ifrån sanningen. Här är det istället ett ganska högt tempo, och det blir aldrig tråkigt eller oengagerande. Trots en minst sagt osannolik story lyckas också filmen att hålla ihop logiskt och det blir inte så rörigt som man hade kunnat tro. Sannolikt passar filmen inte alla, men vare sig man tycker om science-fiction eller inte och oavsett vad man brukar tycka om romantiska dramer så hittar man med stor sannolikhet något man uppskattar hos Tidsresenärens hustru. Det är helt enkelt en både charmig, intressant och berörande film, och mer än så begär i alla fall inte undertecknad. Filmen har tematiskt och storymässigt vissa likheter med Benjamin Buttons otroliga liv, men är betydligt bättre än den. Jag tror också att filmen håller att ses om, men jag kan inte riktigt tycka att det är något mästerverk. Det här kanske förändras när jag ser om filmen, men i dagsläget nöjer jag mig med en stark sjua i betyg. Det är dock utan tvekan en riktigt bra film som är väl värd att se för alla åldrar, men om man har svårt för orealistiska filmer där man måste tänka logiskt, så finns risken att man får problem att hänga med i den här egendomliga premissen.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är riktigt bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade, men tyvärr finns ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget, men ändå ganska lättläst. När man matar in DVD-skivan möts man av distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter på valt språk. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är engelskspråkig och stilren.

Som extramaterial finns en 20 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som huvudsakligen innehåller intervjuer med producenter, regissör och skådespelare. Det är ganska intressant, och en hel del matnyttigt framkommer. Jag tycker dock att onödigt mycket tid gått åt att beskriva skillnaden mellan boken och filmen och processen med att förvandla boken till film. Det är säkert intressant för många, men för oss som inte läst boken tillför det inte alltför mycket. Slutligen finns också en ursprunglig biotrailer för filmen, som är precis så spännande som det låter. Tyvärr fortsätter SF med sin vanliga språkdiskriminering, och erbjuder därför ingen svensk, norsk eller isländsk text till extramaterialet. Det som finns är däremot engelsk, dansk och finsk text, och både engelsk och dansk text är definitivt bättre än ingenting. Dock saknar jag lite mer extramaterial, och i synnerhet bortklippta scener borde ha bevarats från inspelningarna.

Recensionen skriven: 17 februari 2010
Senast uppdaterad: 18 februari 2010

Recensionen har lästs 3372 gånger av 1963 personer, sedan den 17 februari 2010