Tack till Folkets Bio för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Xavier Dolan & Michel Marc Bouchard, baserat på en teaterpjäs av Michel Marc Bouchard
Svensk distributör: Folkets Bio/Cinemagi
Tom - Xavier Dolan Francis - Pierre-Yves Cardinal
Agathe - Lise Roy Sarah - Evelyne Brochu
Paul - Olivier Morin Bartendern - Manuel Tadros
Prästen - Jacques Lavallée Man i butiken - Mathieu Roy

Den franskkanadensiska regissören och manusförfattaren Xavier Dolan är bara 25 år gammal (född 1989), men har redan hunnit skriva och regissera flertalet filmer. Han debuterade med Jag dödade min mamma 2009, och gjorde året därpå Hjärtslag. Båda filmerna blev publiksuccéer och vann flera priser. Hans tredje film fick titeln Laurence Anyways, och hade premiär på Cannes-festivalen 2012. Xaviers femte film som regissör fick titeln Tom at the Farm, och bygger på en fransk teaterpjäs med samma namn. Filmen hade premiär på Venedigs och Torontos filmfestivaler i september 2013, medan det dröjde ganska precis ett år innan den äntligen gick upp på svenska biografer. Nu har den släppts på DVD (men dock inte Blu-Ray).

Tom är deprimerad efter att hans pojkvän Guillaume plötsligt dött; blott 25 år gammal. Inför begravningen beger han sig ut på landet till Guillaumes familj, som driver en bondgård. Upplevelsen blir dock inte fullt så trevlig som Tom väntat sig, för Guillaumes mamma har ingen aning om sin sons sexuella läggning eller om Toms existens. Det gör Guillaumes våldsamma och instabile bror Francis, men han insisterar på att Tom inte får säga något och att mamma Agathe måste förbli ovetande om sin sons läggning till varje pris. Då det inte finns några hotell i byn insisterar Agathe på att Tom får bo i Guillaumes gamla pojkrum, och upplevelsen blir minst sagt udda. Än värre blir det när Agathe blir sur över att Guillaumes "flickvän" Sarah inte kommit till begravningen, och Tom tvingas kontakta den kvinna som låtsats vara Guillaumes flickvän och be henne att fortsätta charaden inför familjen...

Xavier Dolan är utan tvekan en mycket talangfull regissör och manusförfattare, och framförallt var jag väldigt imponerad av hans mycket lyckade Laurence Anyways. Jag hade därför höga förväntningar inför nya Tom at the Farm - till viss del infriades dem, till viss del inte. Storyn är enkel men intressant, och på ett skickligt sätt lyckas Xavier att dra in tittarna i handlingsförloppet. Man dras snabbt in i intrigen, och sen förblir man intresserad. Det är engagerande och fascinerande, och filmen är både obehaglig samtidigt som den är charmig och berörande.

Det är djupsint och det finns många bottnar. Rollfigurerna är också intressanta och genomarbetade. Dessutom är det oförutsägbart med flera oväntade vändningar, där man hela tiden vill veta vad som ska hända. Samtidigt är det oerhört stämningsfullt och med en storslagen atmosfär och känsla. Jag uppskattar den lågmälda och avskalade stilen, som är helt befriad från övertydlighet. Här blir vi aldrig skrivna på näsan, utan måste dra sina egna slutsatser om vad som egentligen pågår. Vi får aldrig några givna svar, utan här gäller det att hela tiden tänka själv. Allting är intelligent och allt annat än klichéartat, och det är en trevlig omväxling.

Men det som är filmens styrka är paradoxalt nog även dess svaghet. För Tom at the Farm är en väldigt kryptisk och svårbegriplig film, som verkligen inte är lätt att sätta fingret på. Det blir alldeles för lågmält för sitt eget bästa, och det är helt enkelt svårt att förstå vad Xavier Dolan har tänkt sig. Frågorna är många, men svaren ytterst få. Mycket förstår man i och för sig, men det finns också många obesvarade frågor och en hel del blir man helt enkelt inte klok på.

Det uppstår en del trovärdighetsproblem, och jag är inte riktigt säker om det är så märkligt som det känns eller om Xavier tänkt sig något finurligt som går över mitt huvud. Ett av många exempel är det faktum att Tom efter ett tag verkar drabbas av något som åtminstone i mina ögon påminner om Stockholmssyndromet, men inget av handlingen tyder på att Tom bott på bondgården länge nog för att det ska kännas möjligt eller åtminstone troligt. En del av historierna som berör Sarah känns också märkliga och ologiska, och somliga rollfigurers beteende kan inte gärna förklaras som något annat än smått bisarrt.

Slutet tillhör också det mest abrupta jag någonsin sett, och att påstå att det känns ouppklarat och antiklimaktiskt är bara förnamnet. Återigen är det mycket möjligt att det finns något djupsint och finurligt över det hela, men det gick i så fall över huvudet på både mig och de två andra personer som såg filmen tillsammans med mig. Är vi så många som inte begriper något, så borde felet åtminstone delvis ligga hos Xavier.

Fotot är starkt och snyggt, och här finns både vackra vyer i kombination med ett helt eget bildspråk och några stiliserade scener. Läckert och stilrent! Av någon märklig anledning växlas dock bildformatet under filmens gång, och varierar mellan 1,85:1 (i stort sett hela skärmen på en Widescreen-TV) och 2,40:1 (Cinemascope med svarta fält upp- och nedtill). Jag är ärligt talat inte riktigt säker på anledningen eller logiken bakom detta. Skådespelarinsatserna är mycket bra. Framförallt är Xavier Dolan själv mycket bra i huvudrollen som Tom, och ger ett trovärdigt och starkt intryck i en svår roll. Pierre-Yves Cardinal är också mycket bra som den minst sagt obehaglige Francis, och lyckas samtidigt att undvika klichéerna. Lise Roy är bra som Agathe, men får utan tvekan mindre att arbeta med. Detsamma gäller Evelyne Brochu, som är riktigt bra som Sarah men inte hinner utvecklas nämnvärt.

Tom at the Farm är en riktigt bra och annorlunda film, som förblir fängslande, intressant, obehaglig och minnesvärd. Den är lågmäld och avskalad, men tyvärr lite för lågmäld så att allting går över gränsen till att bli kryptisk och svårbegriplig. Mycket kan man bara gissa sig till genom försiktiga antydningar, och även om det är skönt att slippa övertydliga filmer har det här ändå gått för långt åt andra hållet. Det är ändå en film väl värd att se, som man inte lär glömma i första taget. Men den är inte alls lika imponerande som bl.a. Laurence Anyways, utan håller inte ihop riktigt lika väl som den filmen. Genom den originella och obehagliga stilen och den fantastiska stämningen ger jag dock ändå filmen en stark sjua, och det är ju långt ifrån fy skam men ändå en bit kvar till Xaviers bästa filmer.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med huvudsakligen proportionerna 1,85:1. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och filmen är franskspråkig. Filmen har textning på svenska, men inga andra språk. Det finns heller ingen text för hörselskadade eller döva. Efter inmatning av skivan i DVD-spelaren möts vi av distributörsjingel, följt av varningstexter på svenska. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på svenska (fattas bara annat, när inget annat språk finns representerat på DVD:n...) och stillastående. Menyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att slå av och på textning samt spela filmen; inte ens scenvalsmeny återfinns vilket kan ställa till med problem om man vill hitta åt ett visst parti. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt och lite svagt när det trots allt gäller en prisbelönad film. Avsaknaden av kunskaper i det franska språket gör dock att jag inte kunnat ta reda på huruvida det finns något extramaterial på utländska DVD-utgåvor, och därför vet jag ärligt talat inte om bristen är mer global eller om det är just vi i Sverige som går miste om extramaterial.

Recensionen skriven: 7 april 2015
Senast uppdaterad: 8 april 2015

Recensionen har lästs 2894 gånger av 1571 personer, sedan den 7 april 2015