Tack till The Walt Disney Company Nordic Home Entertainment för recensionsexemplaret
Athena - Raffey Cassidy Nix - Hugh Laurie
Eddie Newton - Tim McGraw Nate Newton - Pierce Gagnon
Ursula - Kathryn Hahn Hugo - Keegan-Michael Key
Dave Clark - Matthew Maccaull Jenny Newton - Judy Greer
Casey som barn - Shiloh Nelson Frank som barn - Thomas Robinson
Franks pappa - Chris Bauer English - Paul McGillon

Som barn besöker Frank Walker världsutställningen i New York 1964, och försöker att komma med i en vetenskapstävling genom en raketmotor som "nästan" fungerar. De flesta är måttligt imponerade, men den unga flickan Athena ser potential i honom och ordnar så att Frank kommer till en magisk framtidsvärld som kallas Tomorrowland. Några decennier senare växer den smarta och vetenskapsintresserade Casey upp med sin pappa, som jobbar för NASA, efter att hennes mamma har dött. Hon kan inte acceptera att pappan kommer att förlora jobbet då rymdstationen Cape Canaveral ska läggas ner, och bestämmer sig för att sabotera de maskiner som ska riva stället. Hon blir ertappad och häktas, och när hon släpps från häktet lägger hon märke till ett märkligt märke från världsutställningen bland sina personliga tillhörigheter. När hon rör märket förflyttas hon till det magiska Tomorrowland, men det är högst tillfälligt. Hon kommer i kontakt med Athena (fortfarande lika ung!), och med hennes hjälp får Casey en chans att besöka det riktiga Tomorrowland. Men det är inte alls lika vackert längre som i de magiska visionerna...

Det är naturligt att vara lite lätt skeptisk inför en film som döpts efter ett "land" (avdelning) i Disneyland och andra Disney-parker, och man kan ju ana att åtminstone ett syfte varit att locka fler besökare till Disneys temaparker runt om i världen. Men Tomorrowland: A World Beyond har dessbättre ingen direkt likhet med Disneyland, och är faktiskt en riktigt bra film. Den lyckas med konststycket att både underhålla och föreläsa på samma gång, men utan att det känns som pekpinnar. Storyn är intressant om än en smula tillspetsad, och det har blivit en annorlunda och originell film. Här finns ett påtagligt djup och en bra sensmoral. Det är tänkvärt och minnesvärt, och filmen tar upp många intressanta ämnen och bottnar.

I synnerhet Casey och Frank har blivit mångbottnade och fått många nyanser, varför man bryr sig om dem (i synnerhet Casey) och vad som händer. Genom intressanta rollfigurer och en fascinerande premiss har det också blivit en riktigt underhållande och engagerande film, som håller intresset vid liv på ett elegant sätt. Filmen har ett föredömligt tempo, där det händer något hela tiden utan att bli rörig eller osammanhängande. I all sin orimlighet lyckas filmen också överlag att kännas trovärdig, vilket är en imponerande bedrift med tanke på den allt annat än jordnära science-fictionstilen. Överlag är det också hyfsat spännande, samtidigt som stämningen lättas upp av en viss lågmäld humor. Det är också riktigt charmigt samtidigt som filmen lyckas att beröra och gripa tag i tittarna. Allt detta gör Tomorrowland till både tänkvärd, djupsint och charmig; så det är nästan omöjligt att inte fastna för den här originella filmen.

Dock kan man ha delade meningar över det faktum att själva Tomorrowland, den "alternativa" framtidsverkligheten, inte har fått särskilt stort utrymme i filmen. Allting kretsar kring Tomorrowland, men de scener som faktiskt utspelas där är förhållandevis få. Istället är det mesta som händer i vår vanliga värld, men som kryddats med diverse övernaturliga detaljer. Om man älskar science-fiction kan man därför tycka att det gör filmen något tråkig. Jag tycker dock inte det, utan tycker att det fungerar riktigt bra ändå. Storyn är kanske i tunnaste laget, men trots det tycker jag ändå att det händer tillräckligt mycket för att hela tiden hålla intresset vid liv.

Länge lyckas filmen att både engagera och förbli någorlunda realistisk, utan större logiska luckor. Men mot slutet tycker jag att det blir lite för mycket av det goda, då premissen blir lite för långsökt och det blir svårare att ta premissen på allvar. Då blir det även ett större fokus på actionsekvenser och specialeffekter, då handlingen istället blir lidande. Jag önskar att manusförfattarna kunnat tona ner den sista halvtimmen något, för då uppstår trots allt en del logiska luckor och det blir allt svårare att tro på handlingen; något som fram tills dess gått alldeles utmärkt.

Fotot är snyggt och välgjort, och filmen har dessutom övertygande specialeffekter. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Bäst i ensemblen är utan tvekan Britt Robertson, som i vanlig ordning gör en utmärkt insats som Casey. Hon spelar övertygande och naturligt, helt utan överspel eller konstlade manér. George Clooney är över förväntan som Frank, och gör en stabil och bra rollprestation. Hugh Laurie balanserar tyvärr på gränsen till överspel för den otacksamma rollen som senator Nix, men är ändå helt okej. Raffey Cassidy är helt okej som Athena, men känns en smula stel och opersonlig; något som dock åtminstone delvis kan tänkas vara avsiktligt.

Tomorrowland: A World Beyond är en riktigt bra och underhållande film, som lyckas att bibehålla en övernaturlig science-fictionstil samtidigt som det är tänkvärt och djupsint. Filmen tar upp viktiga ämnen utan givna svar, och det blir nästan aldrig övertydligt eller överdrivet pedagogiskt - åtminstone inte förrän slutet, då pekpinnarna dyker upp på ett lite för uppenbart sätt. Tycker man om science-fiction kan man också tycka att det blir lite för få sådana scener, men för mig som alltid uppskattat mer jordnära filmer gör det ingenting. Men det är imponerande hur filmteamet lyckats att bredda målgruppen på ett elegant sätt, så att filmen passar för både barn, ungdomar och vuxna. Därför anser jag att den trots sina brister är väl värd att se för de allra flesta, och mitt betyg landar på en stark sjua.

Blu-Ray-utgåvan har bredbild med de udda proportionerna 2,20:1, och ljudet är i DTS-HD 7.1 på engelska samt vanlig DTS på spanska. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken samt spanska och portugisiska. Dessutom finns både vanlig engelsk text och engelska för hörselskadade, vilket är uppskattat. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade, men det är å andra sidan en brist som den här utgåvan delar med 95% av alla DVD- och Blu-Ray-utgåvor. Den svenska textningen håller en ganska hög och bra klass, men lider av ett fåtal misstag. På bio led filmen av enorma problem med den svenska textningen, då många förekomster av tal av olika slag "tappat bort" siffror - eller vad sägs om konststycket att översätta "58 days" med "5 dagar"...? Att årtalet 1965 i texten blev 195 är lika illa, och än idag förstår jag inte hur detta kunnat inträffa. Dessbättre är dock dessa problem korrigerade till Blu-Ray-utgåvan, där inga siffror längre saknas. När man matar in Blu-Ray-skivan möts vi av en distributörsjingel, följt av en språkvalsmeny. Därefter spelas ett par trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi), innan vi kommer till huvudmenyn som är rörlig och stilren men dock endast på engelska. Efter uppspelning av filmen visas varningstexter på valt språk i fem sekunder.

Med tanke på att Tomorrowland: A World Beyond inte gått alltför bra runt om i världen är det förvånansvärt men glädjande att Blu-Ray-utgåvan ändå innehåller ganska mycket bonusmaterial. Först hittar vi en sju minuter lång minidokumentär vid namn "Remembering the Future" där regissören Brad Bird berättar om framtiden och hans barndom; och hur det återkopplar till filmen. Ganska intressant, trots att inte så mycket matnyttigt om själva filmen framkommer. Därefter återfinns en ungefär lika lång minidokumentär om rollbesättningen av filmen, vilket är hyfsat intressant men där alltför stor vikt läggs åt att skryta över alla skådespelarna. Nästa inslag handlar om musiken i filmen och orkestern, vilket är mer intressant än det låter som.

Nästa inslag är "misslyckade tagningar" till ett påhittat program kallat "The World of Tomorrow Science Hour", som enligt den skriftliga beskrivningen i början sändes som inslag i TV-serien Disneyland 1965 men som dock i verkligheten är påhittat och nyinspelat. Det ser i och för sig hyfsat verkligt ut, men Hugh Lauries närvaro avslöjar att det trots allt inte kommer från 1960-talet. Om det här hade varit äkta hade det varit väldigt intressant, men som nu är fallet har jag svårt att se någon större poäng med det då det varken är särskilt roligt eller intressant. Nästa fejkade äldre inslag är den tecknade kortfilmen "The Origins of Plus Ultra", som via gammaldags handanimation berättar mer om en aspekt som nämns som hastigast i filmen. Ganska intressant och välgjort, men jag förstår inte varför Disney under inledningstexten låtsas som att det är en upphittad kortfilm av okänt ursprung från 1960-talet när den i verkligheten faktiskt är nyproducerad av Pixar (att så är fallet avslöjas av eftertexterna, som både namnger Pixar som ansvariga och sätter ut 2015 som copyright-år). Det återfinns även en fejkad reklamfilm för den påhittade retrobutiken Blast from the Past (som en scen i filmen utspelas i) på 40 sekunder, som varken är särskilt rolig eller intressant och som jag därför har svårt att se poängen med.

Vidare hittar vi ett par videodagböcker från produktionen av filmen med Brad Bird, som är halvintressanta men som inte tillför så mycket. Till sist hittar vi tre bortklippta scener med introduktioner av Brad Bird. De är intressanta att se på, men tillför inte så mycket till handlingen. En av dem, en tillbakablick från Caseys barndom, tycker jag dock borde ha fått vara kvar i filmen då den hjälper till att förklara hennes personlighet och uppväxt. Enligt uppgift innehåller för övrigt filmens amerikanska Blu-Ray-utgåva ytterligare tre bortklippta scener utöver dessa tre, och jag har svårt att förstå varför dem saknas i Skandinavien. Där tar det roliga slut, men överlag är bonusmaterialet helt okej även fast jag saknar en djupare inblick i själva produktionen av filmen - med så pass många inslag vore väl en vanlig hederlig "bakom kulisserna"-dokumentär inte för mycket begärt att tillhandahålla...? Bonusmaterialet har tyvärr ingen skandinavisk text, men det finns i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting. Dock känns det lite egendomligt och överflödigt att den engelska textningen för hörselskadade genomgående "översätter" Tomorrowland i dialogen med Tomorrowland: A World Beyond - uppenbarligen en bieffekt av att inslagen i sig är oförändrade från de amerikanska utgåvorna medan textningen gissningsvis kommer från Storbritannien.

Recensionen skriven: 25 maj 2015
Senast uppdaterad: 6 november 2015

Recensionen har lästs 3441 gånger av 1858 personer, sedan den 25 maj 2015