Max Waters - Paul Bettany Bree - Kate Mara
Joseph Tagger - Morgan Freeman Agent Buchanan - Cillian Murphy
Martin - Clifton Collins Jr. Överste Stevens - Cole Hauser
Joel Edmund - Cory Hardrict James Thomas - Lukas Haas
Paul - Josh Stewart Roger - Luce Rains
Dr. Strauss - Wallace Langham Dr. Thomas Casey - Xander Berkeley

I en inte alltför avlägsen framtid har forskningen kring artificiell intelligens kommit långt framåt. Allra främst inom området är det gifta paret Will och Evelyn Caster. Will är en intelligent och framstående forskare, som anser att det "bara" behövs ett mänskligt medvetande för att datorer ska kunna fungera som supermänniskor. Men det är inte alla som uppskattar utvecklingen, och i ett samordnat tillslag slår terroristgruppen RIFT samtidigt till mot alla laboratorier i USA som forskar kring artificiell intelligens. Många dör medan Will blir skjuten och överlever. Men pistolkulan innehåller radioaktiva ämnen, och läkarna anser att Will bara kommer att överleva några veckor till. Då tar Evelyn ett drastiskt beslut för att göra verklighet kring hennes makes forskning - att ladda upp Wills hjärna och medvetande till en dator, för att kombinera med Wills redan utvecklade artificiella intelligens. På så sätt skulle Will i princip kunna leva kvar för evigt, trots att hans kropp dör. Parets vän Max är skeptisk till idén, men Evelyn genomför det i alla fall. Till en början går allt bra, då datorn plötsligt börjar tala och skriva som Will. Han laddar upp sig själv på Internet, och plötsligt finns Will överallt. Evelyn och omgivningen märker inte förrän det är för sent att "dator-Will" börjar ta till allt mer drastiska tilltag för att i princip ta över hela mänskligheten...

Är det någon som utifrån beskrivningen tror att det här är ett realistiskt och jordnära drama...? Det är det förstås inte heller, utan det rör sig om en osannolik och tillspetsad historia. Ska man kunna ta till sig den här filmen krävs att man är beredd att koppla ifrån verkligheten, för mycket av tekniksnacket i filmen upplevs åtminstone för mig som rena rama rotvälskan och jag tror inte att någon på fullaste allvar tror att det här faktiskt kan hända i verkligheten; åtminstone inte inom överskådlig framtid. Men om man köper det är Transcendence en ganska bra och intressant film.

Filmen tar upp många intressanta ämnen och idéer, och visar på ett effektivt sätt riskerna med artificiell intelligens och att allt fler arbetsuppgifter numera övertas av datorer. Frågan är bara hur hett ämnet med artificiell intelligens verkligen är i dagens läge? Åtminstone för mig känns det som lite för mycket "1984"... Men det är engagerande och hyfsat spännande. Jag uppskattar också att filmen blivit ovanligt mångbottnad och nyanserad, där det inte alls är solklart vem som är ond eller god. Det är inte ens säkert att man kan avgöra om någon är ond eller god... På så sätt känns filmen ovanligt trovärdig, för i verkligheten är det förstås knappt någon som är helt god eller ond. Därmed lyckas filmen att få ett ovanligt stort djup, och är ganska tänkvärd. Intresset hålls vid liv på ett effektivt sätt, och det är både underhållande och otäckt. Men storyn är också mer än lovligt tillspetsad och skruvad, som gör det svårt att ta det som händer på allvar.

Det börjar riktigt bra, och under den första halvan lyckas filmen att hålla ihop logiskt utan att tappa fattningen alltför mycket. Men under den andra halvan spårar det ur lite för mycket, och det som började som trovärdig science-fiction tappar minsta lilla verklighetskoppling. Det uppstår alltför många logiska luckor, och flera frågor får man ingen rimlig förklaring på; i vissa fall ingen förklaring alls. Det blir helt enkelt lite för mycket av det goda, och jag önskar att manusförfattaren kunnat lugna ner sig en smula och mer hålla sig till trovärdig science-fiction. Vi förstår budskapet alldeles utmärkt ändå, utan att spetsa till allting så här mycket.

Fotot är läckert och effektfullt, med många snugga och poetiska bildlösningar. Det märks att regissören Wally Pfister är filmfotograf till yrket, för det visuella är onekligen en upplevelse. Skådespelarinsatserna är bra. Johnny Depp gör så bra som går av en skruvad och sjuk roll som Will. Rebecca Hall är riktigt bra som hans fru Evelyn, och Kate Mara är mycket bra som Bree - tyvärr får den sistnämnda dock inte så mycket att jobba med som jag hade önskat. Morgan Freeman spelar ungefär samma slags roll som han alltid gjort, men gör det å andra sidan ganska väl.

Transcendence är en ganska bra film, med ett bra budskap och en intressant intrig. Det är spännande och fascinerande, men tyvärr spårar allting ur lite för mycket allt eftersom. Det som börjar som ett trovärdigt science-fictiondrama blir till sist inte mycket mer än en övernaturlig fantasy. Det är väl i och för sig inte något fel med det, men jag misstänker att det inte var avsikten... Ju längre filmen fortlöper, desto svårare blir det att ta premissen på allvar; och det är beklagligt då ett så pass viktigt ämne hade förtjänat en bättre behandling än så. Men det är fortfarande en ganska bra film, som är fullt sevärd men utan att imponera alls så mycket som jag hade hoppats på. Mitt betyg landar på en stark sexa, och det är en intressant film värd att se för de flesta men som de flesta också lär bli besvikna på. Låter det motsägelsefullt...? Det är det också, men om ni ser filmen förstår ni nog ändå vad jag menar.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1, medan ljudet är i DTS-HD 5.1 på engelska. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget men relativt lättläst, fast kantlinjerna är i tunnaste laget. Den svenska översättningen håller godkänd klass, men några misstag förekommer. När man matar in BD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av en rörlig och effektfull språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, följt av några trailers (som går att hoppa förbi). Direkt därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon meny visas. Faktum är att det inte ens finns någon regelrätt huvudmeny, utan trycker man på Top Menu-knappen på fjärrkontrollen kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Pop Up Menu-knappen visar en textningsmeny, där man bara kan välja textningsspår. Det medför också att det inte finns någon scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Tyvärr finns heller inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt då jag hade velat höra mer om själva premissen och historien.

Recensionen skriven: 11 november 2014
Senast uppdaterad: 12 november 2014

Recensionen har lästs 3121 gånger av 1655 personer, sedan den 11 november 2014