Dylan Gould - Patrick Dempsey William Lennox - Josh Duhamel
Agent Seymour Simmons - John Turturro Charlotte Mearing - Frances McDormand
Optimus Prime - Peter Cullen Sentinel Prime - Leonard Nimoy
Ratchet - Robert Foxworth Sideswipe - James Remar
Megatron - Hugo Weaving Shockwave - Frank Welker
Ironhide - Jess Harnell Wheelie - Tom Kenny

Den eviga kampen mellan de goda robotarna Autoboterna och de onda Deceptikonerna på planeten Cybertron påbörjades i början av 1980-talet i form av framgångsrika leksaker från Hasbro som kunde förvandlas mellan robotar och bilar. Det utvecklades till en populär tecknad TV-serie, som i Sverige endast förekommit på ett fåtal VHS-utgåvor. Det följdes av flera tecknade långfilmer under 1980-talet, innan konceptet startade om under 2000-talet med den datoranimerade TV-serien Transformers Armada. 2007 återuppstod konceptet i form av en spelfilm på bio, i regi av Michael Bay. Då var handlingen förflyttad till nutid, och planeten Cybertron är sedan länge förstörd efter alltför långvarigt krigande mellan Autoboterna och Deceptikonerna. De har istället flyttat striderna till jorden, och nu är det dags för den tredje och (gissningsvis) sista filmen i serien; Transformers: Dark of the Moon som i Sverige förenklats till enbart Transformers 3.

Autoboterna har etablerat sig på jorden och har inlett ett samarbete med den amerikanska militären, för att tillsammans skydda mänskligheten från Deceptikonerna. De har dock betydligt mer destruktiva planer i åtanke, och nu har det även kommit fram att den amerikanska militären har hemlighållit att Neil Armstrong under expeditionen på månen 1972 hade upptäckt rester av utomjordiska pelare från Deceptikonerna. I nutid har bara fem av dessa pelare återhittats, och Deceptikonerna tros inneha de resterande 100 - och med alla dessa har de möjlighet att transportera hela den forna planeten Cybertron till jorden och tvinga alla jordbor till slavarbete för att bygga upp planeten till användbart skick. Men den amerikanska militären tror inte på den historien, och hotar att deportera Autoboterna. Under tiden har Sam Witwicky gått ut universitetet, och bor ihop med sin nya flickvän Carly efter att Mikaela gjort slut. Sam är frustrerad över att han inte lyckas att få något någorlunda acceptabelt jobb, och låter det gå ut över Carly. Men snart får han annat att tänka på när hotet från Deceptikonerna blir alltmer påtagligt...

Den första spelfilmen Transformers var en riktigt bra film, men tyvärr kom tvåan inte riktigt upp i samma klass. Därför är det med sorg i hjärtat jag måste konstatera att den tredje filmen tyvärr är ännu sämre, trots en lovande inledning. Grundstoryn är genomarbetad, och till en början är det faktiskt riktigt bra. Filmen lyckas att engagera och fängsla med enkla medel, och storyn känns inte som en upprepning av de tidigare filmerna. Jag uppskattar också manusförfattarnas försök att få den extrema storyn att kännas mer realistisk genom förankring med verkliga händelser; såsom exempelvis referenser till månlandningen 1972 och kärnkatastrofen i Tjernobyl. Inte för att jag på fullaste allvar tror att utomjordiska robotar var inblandad i någondera, men att återkoppla till verkliga händelser på det sättet gör att det genast känns mer naturligt och övertygande.

Filmen har en del småroliga partier som lättar upp stämningen, även om det aldrig blir riktigt lika mycket humor som i den överlägsna första filmen. Men under drygt halva filmen fungerar det ändå ganska väl, då det är underhållande och charmigt med lagom mycket action. Storyn har utvecklats, och sidohistorien med Sams jobbsökande fungerar riktigt väl. Sam har också utvecklats till en ganska mångbottnad och genomarbetad rollfigur, som känns äkta. Däremot saknar jag verkligen Mikaela, och då hon var en av de största behållningarna med tvåan är det tråkigt att hon helt lyser med sin frånvaro här. Sams nya flickvän Carly är visserligen trevlig och sympatisk, men känns betydligt mer endimensionell än Mikaela och om henne får vi ärligt talat inte veta någonting alls. Det är verkligen tråkigt, och även fast Mikaela aldrig varit någon enormt mångbottnad och nyanserad personlighet, så framstår hennes personbeskrivning som rena rama Oscarsklassen i jämförelse med Carly.

Men det stora problemet med Transformers 3 är att den blivit ALLDELES för lång, och en speltid på drygt två och en halv timme är minst en halvtimme för mycket för den här storyn. Värst av allt är att den avslutande striden pågår i bokstavligt talat en hel timme, och känns som en hel evighet. Under den sista timmen börjar man därför att tappa allt intresse, och det känns ganska oengagerande. Det hjälper heller inte att striderna innehåller så snabba klipp och kamerarörelser att man knappt hinner uppfatta allt som händer, plus att flera av robotarna dessutom är så lika varandra att man inte med tydlighet kan förstå vilka som är Autoboter respektive Deceptikoner. Den sista halvtimmen satt jag nästan bara och väntade på att striden äntligen skulle ta slut, och det är tråkigt efter att filmen fram tills dess varit riktigt underhållande.

Visuellt är Transformers 3 en mycket storslagen film, och specialeffekterna är oerhört imponerande. De första två filmerna var även de riktigt bra på den punkten, men här är det ännu bättre. Det mesta ser oerhört verkligt ut, och såväl förvandling mellan bilar och robotar och inte minst en hel del detaljer under slutstriderna imponerar stort. Det märks att det är en påkostad film, och tyvärr märker man också att regissören älskar att frossa i specialeffekter till bristningsgränsen. Mot slutet börjar man undra om hela tanken är att försöka testa hur många robotar det går att ha i samma bild utan att datorerna som gjort effekterna kollapsar... Fotot håller även hög klass, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk som fungerar väl. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra, och Shia LaBeouf är återigen utmärkt som Sam. Han spelar övertygande och naturligt, och det kan inte bli mycket bättre. Han lär gå mycket långt i framtiden, och är redan en bra bit på väg. Skådespelardebutanten Rosie Huntington-Whitely - egentligen fotomodell till yrket - gör en helt okej insats som hans flickvän Carly, och spelar någorlunda naturligt. Tyvärr får hon inte mycket att arbeta med, men gör nog nästan allt som går av den mycket platta rollfiguren. Tyvärr känns Rosie som ett svagare kort än Megan Fox (inte för att hon heller tillhör någon av mina favoriter), men för att vara så oerfaren inom skådespeleri gör hon ändå bra ifrån sig. Julie White och Kevin Dunn är bra som Sams föräldrar, och även i övrigt är det till allra största delen bra skådisar.

Transformers: Dark of the Moon är en väldigt ojämn film, vilket gör det svårt att sätta betyg. Den kommer aldrig upp i samma klass som den första filmen, men är länge ändå riktigt underhållande och engagerande. Storyn är förvisso tunn men fungerar ganska väl, och åtminstone Sam har blivit en mångbottnad rollfigur. Dock saknar jag verkligen Mikaela, och Carly känns alltför menlös och platt som Sams nya flickvän. Om bara Michael Bay hade haft vett nog att inte förlänga filmen in absurdum så hade helhetsintrycket ändå blivit ganska positivt, men en avslutande strid på en hel timme är minst en halvtimme för länge och även före det har filmen pågått lite för länge. Visserligen har alla tre Transformers-filmerna varit för långa för sitt eget bästa, men här har det gått ännu längre där de avslutande striderna känns som att de pågår i en hel evighet. Är man ute efter lättsam underhållning och har tyckt om de två första filmerna är Transformers: Dark of the Moon ändå fullt sevärd, men trots att filmens första halva hade förtjänat ett markant högre betyg så kan jag i slutändan inte ge denna mer än en stark femma i betyg.

Recensionen skriven: 29 juni 2011
Senast uppdaterad: 29 juni 2011

Recensionen har lästs 4089 gånger av 2215 personer, sedan den 29 juni 2011