Regi: Tom Tykwer
Manusförfattare: Tom Tykwer
Hanna - Sophie Rois Simon - Sebastian Schipper
Adam - Devid Striesow Lotte - Annedore Kleist
Hildegard (Simons mamma) - Angela Winkler Dirk - Alexander Hörbe
Petra - Winnie Böwe Dr. Wissmer - Hans-Uwe Bauer

Den tyska regissören och manusförfattaren Tom Tykwer blev känd internationellt med succéfilmen Spring Lola 1998. Han har därefter förflyttat sig ut i världen med engelskspråkiga filmer som True, Parfymen: Berättelsen om en mördare och The International. Nu är han tillbaka i hemlandet Tyskland med det okonventionella dramat Tre, som han också skrivit manus till. Filmen blev nominerad till Guldlejonet på filmfestivalen i Venedig, och visades på bio i Sverige i mindre skala våren 2011. Nu har den släppts på DVD.

Hanna och Simon har varit tillsammans i 20 år, men har inga barn och har fortfarande inte gift sig. Hanna är programledare för ett TV-program, medan Simon är arkitekt. Men med tiden har förhållandet blivit torrt och rutinmässigt, och någon större spänning finns inte. Därför inleder Hanna snart ett förhållande med den sexuellt frisläppta Adam, medan Simon har helt andra problem då han får reda på att han har testikelcancer. En kort tid senare råkar Simon stöta ihop med Adam i en simhall, och även de inleder ett förhållande; dock utan att den andra parten vet om något...

Alla som sett någon av Tom Tykwers tidigare filmer inser säkert att Tre inte direkt kommer att vara någon traditionell film. Det här är udda och originellt, och filmen tar upp ett intressant ämne väl värt att uppmärksamma. Filmen har också en annorlunda stil och stämning, och efter en rörig inledning med överanvändning av "split screen"-effekter blir det en riktigt engagerande film. Den har också en slags tragikomisk stämning, med viss lågmäld humor i kombination med ett seriöst och annorlunda drama. Och det här är absolut en film som inte liknar något man tidigare sett.

Problemet är att storyn känns lite väl tillspetsad och konstruerad, och det förekommer en del trovärdighetsproblem. Visst kan allting i filmen hända i verkligheten, men särskilt sannolikt är det inte. Jag tycker också att allting har skildrats på ett lite för lättsamt sätt, så att manuset inte tar upp allvaret och djupet utan mer fokuserar på ett lättsamt drama med vissa humoristiska inslag.

Både Hanna och Simon har blivit mångbottnade och nyanserade rollfigurer, som känns äkta och går att känna för. Adam har dock blivit mer endimensionell, och verkar mest bara fungera som katalysator för storyn. Jag har också lite svårt att tycka att Adam känns äkta, som verkar ligga med allt och alla i Berlin - såväl män som kvinnor - och till råga på allt dessutom verkar ha alla fritidsintressen som finns i världen. Visst förekommer det säkerligen, men återigen är det inte alltför sannolikt.

Dessutom är jag inte särskilt förtjust i att regissören så tydligt spelar på sex i så många scener, och det förekommer lite för många utdragna sexscener som inte tillför något. Det känns också lite märkligt att de homosexuella sexscenerna blivit betydligt mer utdragna och långrandiga än de lite snabbare avklarade heterosexuella scenerna. Jag förstår inte riktigt tanken bakom det, och det blir lite för mycket med all sexfixering när jag hade velat se mer av själva dramat istället. Slutet lämnar också en hel del övrigt att önska, och känns konstlat och onödigt tillspetsat enbart för sakens skull. Det blir både förenklat, märkligt och ärligt talat rentav osmakligt. Det här är faktiskt ett av fåtalet fall där det hade fungerat bättre med ett mer öppet slut, och även att enbart hoppa över den allra sista scenen hade varit ett stort steg i rätt riktning.

Tre har däremot ett snyggt foto, och ett originellt bildspråk som bl.a. använder sig av "split-screen" och svart-vita fantasisekvenser. Hela bildspråket ger ett originellt och udda intryck, men ibland lite för udda då storyn hamnar i skymundan för Toms ovanliga berättartekniker. Musiken är bra, och klippningen likaså. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra, och både Sophie Rois och Sebastian Schipper är mycket bra i huvudrollerna som Hanna och Simon. David Striesow gör en helt okej insats som Adam, men känns lite mer opersonlig och får inte alltför mycket att arbeta med. I övrigt är det bra skådisar och det finns inga direkt svaga kort i den här ensemblen.

Tre är en annorlunda, originell och tillspetsad film, med ett intressant ämne och imponerande bildspråk. Men tyvärr är filmen ganska ojämn, och medan den bitvis är mycket bra så blir det mellan varven ganska oengagerande och alltför överdrivet tillspetsat till bristningsgränsen. Det blir helt enkelt lite för mycket av det goda, och jag har verkligen svårt för slutet. Särskilt berörande blir det aldrig, men väl underhållande och engagerande med en viss charm och ett ovanligt tema. Genom filmens nyskapande och udda stil når den upp till en sjua i betyg, men jag hade ärligt talat väntat mig mer av både Tom Tykwer och en film som dessutom varit nominerad till Guldlejonet i Venedig. Som regissör är Tom Tykwer visserligen suverän, men som manusförfattare verkar han ha en bit kvar att lära.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har tysdkt tal och enbart svensk text; inga andra språk alls och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, följt av varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren, stillastående och svenskspråkig. Menyn är av enkelt slag, och innehåller bara möjlighet att spela filmen, scenval samt slå av och på text. Följaktligen finns heller inget extramaterial alls, vilket är tråkigt för en film som trots allt blivit nominerad till flera priser och även visats på bio i Sverige (om än i mindre skala).

Recensionen skriven: 19 januari 2012
Senast uppdaterad: 20 januari 2012

Recensionen har lästs 3256 gånger av 1736 personer, sedan den 19 januari 2012