Manusförfattare: Ugo Chiti & Giovanni Veronesi
Roberto - Riccardo Scamarcio Sara - Valeria Solarino
Micol - Laura Chiatti Amor - Vittorio Emanuele Propizio
Fabio - Carlo Verdone Eliana - Donatella Finocchiaro
Adrian - Robert De Niro Viola - Monica Bellucci
Augusto - Michele Placido Francesco - Vincenzo Alfieri

I Giovanni Veronesis italiensk-franska dramakomedi Tre lektioner i kärlek får vi följa personer i tre olika åldrar i parallella händelseförlopp, under tre skeden i livet - ungdomsår (vilket i det här fallet snarare innebär 25-åringar), "mogen ålder" (här närmare 60) och "bortom" (pensionsålder). I den första delen är Roberto en ung och ambitiös nyutexaminerad advokat, som är förlovad med Sara. De har varit ihop i många år och livet är perfekt utstakat. Men problem uppstår när advokatbyrån ger honom i uppdrag att förmedla med ett lantbrukarpar i en liten by i Toscana, som de vill få att flytta för att istället kunna bygga golfbanor på deras gård. Under tiden som Roberto försöker att bearbeta det envisa gamla paret träffar han den intensiva och provokativa Micol, och de inleder ett förhållande. I den andra berättelsen har TV-nyhetsuppläsaren Fabio, som snart ska gå i pension, varit gift i 25 år och lever ett stillsamt och perfekt familjeliv. På en fest träffar hen den yngre Eliana, en intensiv och charmig vacker kvinna, och de ligger med varandra. För honom är det visserligen inte menat som mer än ett engångsligg, men hon ser inte på saken på samma sätt. Eliana blir alltmer intensiv och vägrar att lämna Fabio... Slutligen får vi träffa den 70-årige amerikanska konsthistoriaprofessorn Adrian, som numera är bosatt i Rom och lever ett ganska ensamt liv med lägenhetsbyggnadens piccolo Augusto som hans enda vän. En dag kommer han i kontakt med Augustos 40-åriga dotter Viola, som just flyttat från Paris, och trots den enorma åldersskillnaden blir han förälskad i henne.

Tre lektioner i kärlek har en annorlunda och kul grundidé med tre olika ganska fristående historier, som bara mycket löst vävs ihop med varandra. Det påminner lite om Paris jet't Aime i upplägget, förutom att det här hinns med en betydligt större fördjupning i varje del, i och med att varje historia räcker ca 40 minuter. Filmen har en fin stämning i Italien, och till största delen är storyn intressant. Problemet är att filmen är ojämn, och de tre historierna är olika i såväl kvalitet som känsla.

Den första delen är helt okej, och trots vissa stereotypa rollfigurer och en inte särskilt originell handling så tyckte jag om den. Det är visserligen sedvanligt och övertydligt, men är ändå ganska underhållande och kul. Dock är det ganska förutsägbart, men fastän det knappast håller för en närmare granskning så har man trevligt medan man ser den. Men förmodligen passar den delen av filmen bättre för lite yngre personer, och det är troligtvis en fördel om man är någorlunda samma ålder som rollfigurerna. För äldre personer kan det kanske upplevas lite mer tjafsigt.

Den andra delen är sämre, och är länge ganska tjatig och poänglös. Storyn är tunnare, och man har svårt att känna för någon av rollfigurerna. Framförallt känns Eliana lite för överdriven, och det är lite svårt att ta henne på allvar. En alldeles för stor del av historien går åt till rollspel och sexscener mellan Fabio och Eliana, och det känns fullständigt poänglöst. Mot slutet tar det sig lite grand, men jag har ändå svårt att se någon större vits med historien som dessutom inte får något egentligt slut.

Den sista delen av filmen är bäst, och är riktigt underhållande och rolig. Här finns mer normala rollfigurer som man känner för, och det engagerar från början till slut. Det är sannerligen inte speciellt originellt och ur ett genusperspektiv lämnar det en hel del övrigt att önska - det är liksom knappast den första filmen man sett där en äldre man blir förälskad i en betydligt yngre kvinna. Men om man inte läser in för mycket utan tar det som lättsam underhållning, så fungerar det riktigt bra. Det finns en del charm och humor, och jag skrattade hyfsat ofta samtidigt som det även finns en liten gnutta allvar. Men tyvärr känns det ganska övertydligt och förutsägbart, och särskilt mot slutet uppstår en hel del trovärdighetsproblem. Jag ställer mig också frågande till vad Viola egentligen ser hos den 30 år äldre Adrian, som visserligen verkar vara en ganska trevlig 70-åring men som inte direkt sticker ut ur mängden och knappast kan erbjuda något som Viola inte lär hitta i mer jämnåriga män. Slutet blir också alldeles för sockersött, och den redan bristfälliga trovärdigheten sjunker avsevärt.

Genom upplägget med tre 40 minuters delfilmer hinner Tre lektioner i kärlek inte med att fördjupa sig särskilt mycket, och därför blir många rollfigurer mer eller mindre endimensionella och stereotypa. Något större djup erbjuds inte, och det finns helt enkelt ingen tid att hinna fördjupa sig i rollfigurerna och deras öden. Då de tre delfilmerna också är nästan helt fristående, och enda kopplingen är att någon enstaka rollfigur återfinns i mer än en film, så blir det lite för kort tid med bara 40 minuter per "film". Tanken att skildra tre olika åldersperioder är visserligen god, men skillnaden mellan den andra och tredje delen blir lite för liten - i den andra delen ("mogen ålder") är huvudrollen närmare 60, och i den tredje är huvudrollen runt 70. Det blir för liten skillnad för att poängen med åldrarna riktigt ska nå fram, och därför blir det mest den första delen som skiljer sig från resten. Filmmakarna hade därför vunnit på att antingen göra om den andra delen rejält, så att den handlar om lite yngre personer än så (för kontrastens skull), eller också att ta bort den delen helt och bara nöjt sig med två delar. Med bara två delar hade man också hunnit fördjupa sig och lärt känna rollfigurerna på ett helt annat sätt, så att det troligtvis inte blivit lika stereotypt, förenklat och klichéartat.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder vackra vyer över Italien i kombination med ett effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna varierar en hel del. Riccardo Scamarcio imponerar inte särskilt mycket som Roberto i den första delen, utan spelar ganska konstlat och onaturligt. Valeria Solarino och i synnerhet Laura Chiatti är desto bättre, som spelar ganska bra och gör vad som går av rollfigurerna. I den andra delen är Carlo Verdone helt okej, och Donatella Finocchiaro är riktigt bra i en svår roll som den minst sagt underliga Eliana. I den tredje delen är både Robert De Niro och Monica Bellucci mycket bra och spelar övertygande och trovärdigt i de två huvudrollerna, medan jag inte blev riktigt lika förtjust i Michele Placido som Augusto som balanserar på gränsen till överspel.

Tre lektioner i kärlek har en annorlunda och intressant idé som bitvis är riktigt bra, men tyvärr är filmen alltför ojämn för att fungera fullt ut. Den första delen är ganska bra, den andra delen är ärligt talat ganska tråkig och poänglös medan den tredje är riktigt bra. Det finns en del humor och bitvis är det riktigt underhållande och charmigt, men ack så ojämnt och övertydligt det är. Att alla tre delarna också är tämligen förutsägbara gör knappast saken bättre. Om filmteamet hade klippt bort den andra delen och nöjt sig med den första och tredje, så hade jag inte tvekat en sekund inför att ge filmen en sjua i betyg. Men den ganska poänglösa och utdragna andra delen drar ner helhetsintrycket en hel del, och därför kan det tyvärr inte bli mer än en sexa. Fortfarande är det en helt okej film som är fullt sevärd, men det är heller inget man kommer ihåg långt i efterhand eller vill se om.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig 2-kanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade. Den svenska texten är i minsta laget och har dessutom för smala kantlinjer, vilket gör texten svårläst vid ljusa bakgrunder. Vid de engelskspråkiga repliker som förekommer (framförallt när Robert De Niros rollfigur Adrian tänker) finns inbränd italiensk text i bild, och av någon outgrundlig anledning ligger den svenska texten rakt över den italienska. Det blir näst intill omöjligt att lyckas att läsa någonting då, och dessutom pratar han ganska otydligt så att det heller inte är problemfritt att förstå engelskan. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, följt av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren men som bara finns på engelska. Det finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt om än knappast förvånande för en så pass okänd film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 13 februari 2012
Senast uppdaterad: 14 februari 2012

Recensionen har lästs 3883 gånger av 2133 personer, sedan den 13 februari 2012