Filip Hammar Fredrik Wikingsson
Patrik Andersson Per Fosshaug
Mohamed Ahmed Abdullahi Ahmed Sadiiq
Ahmed Ahmed Diriye Mahad
Anwar Hared Deeq Abdulle Ahmed Bari
Abdullahi Osman Salad Farah Hassan

Borlänge i Dalarna har cirka 50 000 invånare, varav 4000 är invandrare; de flesta från Somalia. 2013 kom Borlänge Bandys projektledare Patrik Andersson på en idé om att låta de somaliska invandrarna i Borlänge söka till bandy-VM 2014 i Sibirien, för att låta invandrarna komma närmare de infödda svenskarna i kommunen. Sagt och gjort kom Somalia med i bandy-VM som första afrikanska land någonsin, trots att ingen av spelarna faktiskt bor i Somalia och trots att ingen av dem heller hade stått på ett par skridskor innan träningen påbörjades. I Filip & Fredrik presenterar Trevligt folk åker radarparet Filip och Fredrik till Borlänge, och följer hela resan från idén till själva bandy-VM 2014.

Jag tycker om väldigt många programledare och komiker, men är det någon/några jag verkligen inte tål så är det Filip & Fredrik. De har visserligen sina fåtalet ljusa stunder, men alltför ofta blir det bara allmänt flamsigt och "slamsigt" av allting. Därför var jag minst sagt skeptisk inför Filip & Fredrik presenterar Trevligt folk, men dessbättre är det en betydligt bättre film än jag hade kunnar drömma om. Den tar upp en intressant och närmast absurd historia, som är väl värd att uppmärksamma. Det är tänkvärt och utan tvekan fascinerande att få följa alla dessa somalier mot det smått otroliga målet VM. Trots att jag är totalt ointresserad av sport är det intressant och engagerande, och alla filmer som tar upp integration och invandrare är förstås välkomna. Så ganska länge är det här ändå en bra film, och för att vara en dokumentär ovanligt lyckad.

Jag är dock inte riktigt säker på hur Patrik Andersson och de andra initiativtagarna egentligen tänkt sig att bandylaget bestående av enbart invandrare från Somalia egentligen skulle förbättra infödda svenskars syn på dem och på själva integrationen. Jag hade hellre förstått tanken om laget var blandat med både somalier och "svenskar", så att de därmed tvingats samarbeta. Som det är nu var det ju trots allt bara någon enstaka tränare som somalierna kommer i kontakt med, och inte mycket mer än så. Visst kan det kanske få positiva efterverkningar, men det borde i mina ögon vara en ganska försumbar effekt.

Däremot uppskattar jag att Filip och Fredrik för en gångs skull är ovanligt nedtonade, och inte alls lika flamsiga och oseriösa som de brukar vara. De kommer visserligen med någon enstaka onödig kommentar och försök till skämt, men det är långt mellan gångerna och överlag tar de för en gångs skull själva ett steg bakåt för att istället låta handlingen och subjekten hamna i centrum - precis så som jag hade önskat att de vore i sina TV-serier, men nästan aldrig är. Det är en positiv överraskning att Filip och Fredrik faktiskt kan vara seriösa, och det gör att vi faktiskt får lära känna de inblandade istället för att bara lära känna de själva.

Ganska länge är det en intressant och välgjord film, där man förblir engagerad i laget och idén bakom. Men när laget väl kommer till bandy-VM känns det som att hela luften går ur filmen. Allting blir väldigt segt och utdraget, och den sista halvtimmen känns tre gånger längre än den faktiskt är. Nu kan det här delvis bero på att jag är väldigt ointresserad av bandy, men det är knappast hela sanningen i och med att vi får se så pass lite av själva bandymatcherna (bara någon minut per match). Det är istället allting på sidan om som känns utdraget och tjafsigt, och jag förstår inte riktigt hur man kunnat få till det så. Under den sista halvtimmen hann jag faktiskt titta på klockan fem gånger, och det är ett tydligt tecken på att något inte är som det ska.

Filip & Fredrik presenterar Trevligt folk är en helt okej men ganska ojämn film. Ämnet och idén är utmärkt, men periodvis blir det alltför utdraget och det märks att det här ämnet inte riktigt räcker till en hel långfilm. Som TV-program på en timme hade det här nog fungerat ypperligt, men som långfilm på bio blir det lite för mycket och för tunt. Bitvis började jag känna att man mest bara sitter och väntar på att filmen ska ta slut, och det var knappast avsikten. Det är ändå fullt sevärt och bättre än jag hade kunnat drömma om - framförallt då Filip och Fredrik för en gångs skull håller låg profil utan att spela över - men mot slutet blir det ändå så segt att slutintrycket bara är okej. Trots att ingen kan klaga på ämnet i sig kan jag därför inte rekommendera folk att se filmen på bio - men när den väl visas på TV är den absolut värd att ta en titt på, och betyget landar på en hyfsat stabil sexa.

Recensionen skriven: 28 januari 2015
Senast uppdaterad: 28 januari 2015

Recensionen har lästs 3661 gånger av 2104 personer, sedan den 28 januari 2015