Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Sarah - Isabelle Deluce Schrader - Jean-Luc Bilodeau
Chip - Alberto Ghisi Busschauffören - Gerald Paetz
Mr. Kreeg - Brian Cox Sam - Quinn Lord
Janet - Moneca Delain Kameramannen Bud - Patrick Gilmore
Charlie - Brett Kelly Maria - Rochelle Aytes
Allie - Laura Mennell Reporter - Caroline Redekopp

Alla helgons afton, eller Halloween i engelskspråkiga länder, började som en keltisk högtid på nuvarande Irland för tusentals år sedan; då under namnet Samhain. Kelterna ansåg att gränsen var svagast mellan de levande och dödas rika runt 31 oktober, och att de döda därför kom tillbaka till jorden på den kvällen. Med åren har högtiden förändrats över hela världen, och i engelskspråkiga länder resulterade det på 1500-talet i All Hallows' Eve (Alla helgons afton), vars namn senare förkortades till Halloween. Det svenska Alla helgons afton eller Allhelgonahelgen har samma ursprung, men har i modern tid resulterat i andra seder och traditioner, även om de nuvarande amerikanska (eller ursprungligen irländska) sederna på senare år har slagit igenom även i Europa. Då Allhelgonahelgen brukar förknippas med spöken och andra kusligheter, är det också logiskt att bygga upp skräckfilmer kring detta tema. Det har den amerikanska regissören och manusförfattaren Michael Dougherty utgått ifrån med den omtalade Trick 'r Treat, som producerades 2007 och som gjorde succé på filmfestivaler runt om i världen 2008; då den också vann publikpriset på skräckfilmsfestivalen Screamfest. Det har dock gått trögt för filmteamet att få till en större distribution då Warner Bros, som beställde filmen, skjutit upp premiären gång på gång. Till sist släpptes filmen i oktober 2009 i både USA och Sverige, men då direkt på DVD. Filmen utspelas i ett litet samhälle i Ohio, där fyra (eller fem, beroende på hur man räknar) delhandlingar löst vävts ihop till en film. Det gifta paret Emma och Henry får erfara vad som händer om man blåser ut ljuset i de pumpor som är vanligt förekommande i USA på Halloween. Gymnasieskolans rektor Steven extraknäcker som seriemördare, och tycker inte om folk som inte följer Halloweens traditioner. 22-åriga Laurie är oskuld, och vill till varje pris hitta en pojkvän. Med lite hjälp av sina vänner hittar hon till sist en kille som verkar perfekt för henne, men är han verkligen det...? Fyra tonåringar bjuder en autistisk tonårstjej att följa med dem för att uppmärksamma en tragisk bussolycka för 50 år sedan, genom att ta med pumpor till olycksplatsen. Men det borde de inte ha gjort... Slutligen bor eremiten Mr. Kreeg ensam med sin hund, och får problem med en allt annat än trevlig "bus eller godis"-gäst.

Att låra rysare utspela sig under Halloween eller Allhelgonaafton är förstås ett tacksamt drag, och därför är det förvånansvärt att så pass få filmer gjort just det. Tanken bakom Trick 'r Treat är definitivt god, och som första film tar den upp de ursprungliga syftena bakom Halloween-firandet och hur högtiden kommit till. Det är intressant och en smart idé, där det verkligen finns tankar bakom allt. Allt fungerar inte lika väl i Sverige som i USA, och fastän Halloween har slagit igenom även här så har det långt ifrån gått lika långt. Fastän bus eller godis numera är vardagsmat här, så finns det knappast lika mycket pumpor och dylikt som där; något som var och varannat hushåll sysslar med i USA. Vi har helt enkelt inte riktigt samma traditioner i de båda länderna, men trots allt har Halloween samma ursprung och tanke som svenska Alla helgons afton, och därför fungerar den delen ganska väl även här. Filmen lyckas också att uppnå en skicklig stämning av Halloween, som förmedlar precis rätt känsla av högtiden och som lyckas att uppbringa en obehaglig stämning med enkla medel. Men ärligt talat blev jag besviken över filmen, och jag hade väntat mig betydligt mer. För att vara en rysare är den förvånansvärt lam och menlös, och någon särskilt kuslig film är det inte. Visserligen lyckas filmteamet att få en viss obehaglig och oroväckande stämning där det bitvis är spännande, men hemskt eller kusligt blir det aldrig och jag var aldrig ens i närheten av att hoppa till. Mer än så borde man kunna förvänta sig av en skräckfilm, i synnerhet som jag dessutom är förhållandevis lättskrämd av mig.

Vissa källor kallar också Trick 'r Treat för en komedi, men särskilt rolig är den heller inte och längre än till enstaka leenden och mindre skratt går det aldrig. Storyn är också tunn, och varje delhandling har inte utforskats tillräckligt. Men det största problemet är att filmen blivit mycket osammanhängande och rörig, och det är inte helt enkelt att förstå hur allting hänger ihop. De separata händelseförloppen är mycket löst sammankopplade, och dessutom hoppar filmen i tid och utspelas inte i kronologisk tidsordning. Det gör det svårt att få något riktigt grepp om filmen, och när sluttexterna började rulla hade jag fler frågor än svar. Varje delhandling och rollfigur har dessutom fått så lite utrymme, så att man inte hinner känna något för någon och det därför blir ganska oengagerande. Alla rollfigurer har också blivit mer eller mindre endimensionella, och något större djup får vi inte se hos någon. Det är visserligen inte särskilt ovanligt för skräckfilmer, men det hade ju inte skadat med åtminstone lite nyanserade karaktärer som vi får lära känna. Det finns heller inte en enda riktig sympatisk rollfigur, som man hinner lära känna tillräckligt och verkligen bryr sig om vad som händer med, och det är en stor nackdel för genren. Det blir helt enkelt inte alltför spännande, när vi inte får någon rollfigur att sympatisera med som man verkligen vill ska överleva. Det finns också ett flertal logiska luckor och trovärdighetsproblem, vilket dock i ärlighetens namn knappast är ovanligt. Då är det värre att manusförfattaren inte verkar ha kunnat bestämma sig för vad som egentligen ska med i filmen. Här finns nämligen en blandning av realistiska och jordnära händelser, en del osannolika men fortfarande tänkbara händelser och andra rent övernaturliga element. När det dessutom börjar innefatta varulvar och vampyrer, så har det helt enkelt gått för långt.

Fotot håller dock mycket hög klass, och filmen är mycket snyggt filmad som på ett sällsynt lyckat sätt har fått med precis rätt atmosfär och känsla för Halloween och en allmänt obehaglig stämning. Här finns heller ingen datoranimation, utan effekterna har åstadkommits på mer gammaldags medel, vilket förhöjer helhetsintrycket och gör att Trick 'r Treat känns realistisk och stämningsfull. Filmen har mycket passande musik, men klippningen hade behövt göras en del åt. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, där merparten är förhållandevis okända. De mest kända är förmodligen Leslie Bibb (mest känd från den alltför kortlivade och underskattade TV-serien Popular) och Anna Paquin (som debuterade i Pianot och numera spelar huvudrollen i HBO-serien True Blood). Alla spelar övertygande och trovärdigt, och här har överspel hållits till ett absolut minimum. Det är en trevlig omväxling, och bland rollbesättningen finns inte mycket att klaga på. Kort sagt är Trick 'r Treat en förhållandevis originell och intressant film - tanken är god, och i grund och botten är delhandlingarna intressanta. Men genomförandet lämnar en hel del övrigt att önska, och filmen har tyvärr blivit alldeles för osammanhängande, intetsägande och rörig för att man verkligen ska bry sig om utgången eller förstå hur allt hänger ihop. Vissa scener är lysande, och är både intressanta och obehagliga på ett skickligt sätt. Men som helhet håller filmen inte lika väl, och fastän det inte blir tråkigt, så är det heller ingen alltför lyckad film. Jag kan trots allt rekommendera filmen för många, i och med den lysande stämningen och den intressanta grundstoryn, men den håller knappast att ses om och filmen hade haft potential att bli så mycket bättre.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Förutom det engelska originalljudet, finns även ett tjeckiskt, turkiskt och tyskt ljudspår. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken plus fyra andra språk. Det finns engelsk text för hörselskadade, men tyvärr ingen vanlig engelsk text. Det finns heller ingen svensk text för hörselskadade, men det är ju av någon outgrundlig anledning mycket sällsynt från de flesta distributörer i dagens läge. Den svenska översättningen håller hyfsad klass, men en del översättningsfel och ologiska ordval förekommer. Exempelvis har "All Hallows' Eve" översatts med "Alla helgons natt", när det givetvis bör vara Allhelgonaafton eller Alla helgons afton. Texten är i minsta laget, men någorlunda lättläst. När man matar in DVD-skivan möts man av distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny (eller egentligen landsval). Av någon outgrundlig anledning finns det ett 50-tal länder fördelade på tre sidor att välja mellan på menyn - många fler än vad som verkligen erbjuds i textnings- eller dubbningsväg. Väljer man Sverige visas därefter reklam för HD-formatet BluRay, som dessbättre går att hoppa förbi. Vi möts därefter av huvudmenyn, som är enkel och stillastående, och tyvärr bara finns på engelska. Märkligt nog tycks språkvalet i början bara påverka vad som ska visas innan menyn, och påverkar inte vilket språk som filmen kommer att visas på. Även om man väljer Sverige som land så visas filmen som standard utan text. För att välja textning, måste man gå in under "Languages" från huvudmenyn, och där välja ljudspår och textspår. Därför finns det ingen anledning att välja Sverige från landsmenyn. Jag rekommenderar istället att man väljer antingen Australien eller Storbritannien som land - då slipper vi nämligen BluRay-reklamen, och kommer direkt till huvudmenyn. Dessutom är de mer lättillgängliga, då de länderna står längst upp på listan.

Ett nytt irritationsmoment uppstår dock efter att man sett klart filmen. Av någon outgrundlig anledning visas då varningstexter på 40 olika språk (!), trots att majoriteten av dessa inte ens finns med på skivan och att den här DVD-utgåvan inte säljs i något land där man talar merparten av språken. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Det går heller inte att hoppa förbi dessa överhuvudtaget, varken genom att gå till nästa kapitel, genom att trycka på menyknappen eller ens genom att spola på bild. Har varningstexterna börjat visas, så går ingenting att göra på drygt sex minuter, om man inte helt stänger av DVD-spelaren. För att undvika att dö av tristess innan huvudmenyn visas igen, bör man därför komma ihåg att avbryta filmen innan varningstexterna börjar visas, genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp innan filmen visats helt klar (förslagsvis under den avslutande Warner-loggan i slutet av eftertexterna). Varför ska det vara så svårt att följa de flesta andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt valt textning på...? Som extramaterial hittar vi en 27 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär om filmen, som också berättar mer om ursprunget bakom Halloween och Alla helgons afton, och varifrån traditionerna ursprungligen kommer. Det är bitvis riktigt intressant, även om bakom kulisserna-inslagen kanske inte alltid går tillräckligt in på djupet. Därefter återfinns ett flertal bortklippta scener på totalt 16 minuter, som är intressanta att se men som inte tillför så mycket. Ett par av dessa hade dock varit värdefulla att ha haft kvar i filmen, då de hjälper till att förklara några av de kvarvarande frågetecknen. Det finns även ett kommentatorspår till de bortklippta scenerna med regissören och manusförfattaren Michael Dougherty, som är värdefullt för att få mer bakgrundsinformation. Vidare hittar vi Michael Doughertys första film; en tecknad kortfilm från 1996 vid namn Season's Greetings, som har en viss koppling till Trick 'r Treat. Det är en helt och hållet handanimerad film som färglagts med kritor, och är en våldsam Halloween-historia utan dialog som inte är lämpad för barn. Det finns även ett kommentatorspår till kortfilmen, som även den ger en hel del matnyttig information. Slutligen finns ett kort inslag om busskraschen som spelar en viss roll i filmen, där vi får se sida-vid-sida-jämförelser mellan den färdiga filmen och råmaterialet. Det är i grunden intressant, men det hade behövts någon form av berättarröst eller intervju för att förklara det vi får se, och hur inslaget faktiskt har gjorts. Där tar det roliga slut, men om man betänker att de flesta filmer som släpps direkt på DVD inte brukar få något extramaterial alls, så får man trots allt vara riktigt nöjd med vad som erbjuds här. Tyvärr finns ingen svensk text på extramaterialet, men däremot finns engelsk text för hörselskadade vilket definitivt är bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 3 november 2009
Senast uppdaterad: 4 november 2009

Recensionen har lästs 3594 gånger av 1875 personer, sedan den 3 november 2009