Manusförfattare: Joel Coen & Ethan Coen, baserat på en roman av Charles Portis
Mattie Ross - Hailee Steinfeld Rooster Cogburn - Jeff Bridges
LaBoeuf - Matt Damon Överste Stonehill - Dakin Matthews
Tom Chaney - Josh Brolin Ned Pepper - Barry Pepper
Emmett Quincy - Paul Rae Moon - Domhnall Gleeson
Sheriffen - Leon Russom Mattie som vuxen/berättare - Elizabeth Marvel

Bröderna Joel och Ethan Coen har regisserat och skrivit manus till många filmer genom åren, och till de mer framgångsrika hör O Brother, Where Art Thou? och Fargo. 2008 gjorde de storsuccé på Oscarsgalan med den kritikerrosade och mångfaldigt prisbelönade No Country for Old Men, men deras senaste film Burn after Reading blev inte riktigt lika framgångsrik. Nu är bröderna tillbaka med en ny filmversion av Charles Portis roman True Grit, som tidigare filmades 1969 av Henry Hathaway med John Wayne i huvudrollen; en film som i Sverige fick titeln De sammanbitna. Nya True Grit blev nominerad till hela 10 Oscars inför 2011 års Oscarsgala, för bl.a. bästa film, manus efter förlaga och regi, men vann otroligt nog inte en enda.

Den 14-åriga tjejen Mattie Ross pappa har blivit ihjälskjuten av feg yrkesmördare vid namn Tom Chaney. Mattie blir arg då myndigheterna inte vill ingripa, då mördaren flytt och tros hålla till på indianers mark. Hon tänker inte ge upp förrän Chaney blir anhållen och straffad för sitt brott, och anlitar därför den tuffaste federala sheriff hon kan hitta, och ger honom i uppdrag att hitta och anhålla Chaney. Det blir Rooster Cogburn, som är en försupen och skjutgalen sheriff som roar sig med att skjuta först och ställa frågor sen, men som också är bättre än alla andra på att få fast brottslingar. Han tar emot uppdraget och vill ge sig iväg ensam, men Mattie insisterar på att följa med honom på den farliga resan. Någon som också vill hitta Chaney av helt andra skäl är Texas Rangern LaBoeuf, men Mattie vill hinna före honom så att mördaren inte hinner bli avrättad för helt andra brott innan han får sona för mordet på hennes pappa.

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i westernfilmer; tvärtom är det en av fåtalet genrer jag aldrig tyckt om alls. Däremot kan man inte förneka att de flesta filmer som bröderna Coen gjort varit bra. Därför hade jag blandade känslor inför True Grit, men dessbättre är det faktiskt en bra film. Man känner igen bröderna Coens berättarstil och bildspråk, men i övrigt är det en ganska traditionell westernfilm. Nu hade visserligen även No Country for Old Men en viss westernstil i sig, men den här gången är det mer påtagligt; inte minst i och med tidsperioden.

Däremot är det ett värdefullt tillskott och en trevlig omväxling att huvudrollen är en 14-årig tjej, vilket är ovanligt i en genre där både kvinnor och ungdomar/barn brukar få väldigt lite utrymme. Det förhöjer helhetsintrycket en del, inte minst att få se en sådan stark kvinnlig huvudroll. Därför lyckas filmen att tillföra någonting nytt till genren, trots att upplägget i övrigt är av tämligen sedvanligt western-manér. Storyn är också intressant och fascinerande, även fast det inte känns alltför originellt.

Det är egentligen en ganska tunn story, men trots det känns filmen aldrig seg och oftast inte ens utdragen. Trots en del våld och skjutande är det huvudsakligen en dialogdriven film, och därför blir det nästan aldrig särskilt spännande. Men dialogen håller hög klass, och känns trovärdig samtidigt som den då och då är lite smårolig. Jag tycker ändå inte riktigt att det är lika bra dialog som när bröderna Coen skrivit manus från scratch, då det brukar förekomma ännu mer tragikomisk humor och en mer egen stil, varför man kan misstänka att bröderna känt sig tvingade att inte gå ifrån den litterära förlagan för mycket. Ett par scener känns också onödiga, och tillför inte mycket till historien, varav det mest uppenbara exemplet är en för lång och malplacerad skyttetävling som känns som taget ur någon helt annan film. Det gör dock inte så mycket, och de flesta scener har trots allt relevans för handlingen.

Det största problemet med True Grit är istället att de flesta rollfigurer blivit ganska endimensionella, och i många fall även stereotypa. Den enda som har något egentligt djup och känns äkta är just 14-åriga Mattie, medan Rooster och La Boeuf båda två blivit lite för platta. Rooster känns också alltför osympatisk, och jag känner ärligt talat ingenting för honom. La Boeuf är inte riktigt lika stereotyp, men får heller inget nämnvärt djup och framstår som lite väl präktig. Även skurkarna är ganska platta, och Tom Chaney får vi inte ens se förrän filmen börjar närma sig slutet. I slutändan var det därför bara Mattie som jag verkligen kände något för och brydde mig om utgången för. Om manuset är tillräckligt vasst gör det inte mycket, men när storyn i övrigt är så pass stillastående och tunn blir det ett påtagligt problem. Men räddningen är att Mattie trots allt är med i varenda scen i filmen, och då jag alltid brydde mig om henne förblev därför filmen engagerande. Fast särskilt berörande blir det aldrig, och jämför man med No Country For Old Men hamnar True Grit trots allt en bit bakom. Jag är heller inte helt förtjust i slutet, som lämnar en del övrigt att önska och inte alls känns lika tillfredsställande som jag hade hoppats på. Det gör också sitt till att skådespelerskan som spelar Mattie som vuxen i slutscenen varken ser ut eller känns som samma person som i resten av filmen.

I vanlig ordning är fotot däremot fulländat, och det är ett fantastiskt vackert foto med ett starkt bildspråk som verkligen luktar Coen långa vägar. Bildkompositionerna och vinklarna är genomtänkta in i minsta detalj, och det är ett ganska försiktigt och sparsmakat bildspråk som passar den här filmen perfekt. Scenografin är också utmärkt, och filmen lyckas att förmedla precis rätt tidskänsla som ser ut och känns 1870-tal in i minsta detalj.

Skådespelarinsatserna är överlag bra, där den ganska okända 14-åriga skådespelerskan Hailee Steinfeld (vars enda tidigare långfilmsroll var TV-filmen Summer Camp från 2010) står för den klart bästa insatsen. Hon är fullkomligt lysande, och gör en mycket minnesvärd och övertygande rolltolkning. Att hon blev nominerad till en Oscar var mycket välförtjänt och personligen anser jag att hon borde ha vunnit, men att det blev kategorin bästa kvinnliga biroll är för mig obegripligt då hon medverkar i varenda scen och har (möjligen efter Jeff Bridges) flest repliker i filmen - det borde givetvis ha klassats som huvudroll, och hade säkerligen också gjort det om hon varit mer känd. Jeff Bridges spelar visserligen bra som Rooster Cogburn, men gör exakt samma slags roll som han redan gjort hundratals gånger tidigare. Han balanserar på gränsen till överspel vid ett antal scener, men håller sig dock någorlunda på rätt sida av gränsen. Dessutom mumlar han fram alla repliker på ett sådant sätt att det är i stort sett omöjligt att uppfatta vad han säger om man inte har textning att tillgå. Att han blev nominerad till en Oscar för bästa manliga huvudroll är bortom mitt förstånd, då hans insats inte är alltför minnesvärd. Matt Damon är bättre som La Boeuf men gör heller ingen alltför minnesvärd rollprestation. Resten av ensemblen är bra, men ingen sticker ut som något alltför utöver det vanliga.

Jag har inte läst Charles Portis roman eller sett 1969 års filmversion, och har därför ingenting att jämföra med. Kanske upplevs True Grit som bättre om man gjort det, för trots att det är en bra film så är den trots allt en bit bakom bröderna Coens bästa filmer. Det är en underhållande, välgjord och engagerande film, men tyvärr erbjuder den inget nämnvärt djup och storyn är tunnare än man är van vid från bröderna. För mig känns det ganska givet att filmen förtjänar en sjua i betyg, men den är långt ifrån lika bra som bröderna Coens bästa filmer och personligen kan jag inte förstå hur filmen kunnat bli nominerad till hela 10 Oscars; i synnerhet nomineringarna för bästa film och bästa manus efter förlaga har jag lite svårt att kunna försvara - så märkvärdig är filmen trots allt inte, och det är fullt förståeligt att filmen inte vann någon Oscar.

Recensionen skriven: 17 februari 2011
Senast uppdaterad: 8 april 2012

Recensionen har lästs 3598 gånger av 2063 personer, sedan den 17 februari 2011