Dubbningshemsidan

Recensioner

Icke-dubbade filmer

Två dagar, en natt
(Deux jours, une nuit)

Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen eller filmen samt sätta egna betyg.

Tack till Folkets Bio för recensionsexemplaret
Sök efter Två dagar, en natt på CDON
Sök efter Två dagar, en natt på Discshop.se
Sök efter Två dagar, en natt på WOW HD
   ANNONS
Drama / Spelfilm / Långfilm
Målgrupp: Ungdomar / Vuxna  [Sök exakt denna kombination]
Speltid: 1 timme 35 minuter
Genre: Drama
Produktionsland/år: Belgien/Frankrike/Italien, 2014
Produktionsbolag: Les Films du Fleuve, BIM Distribuzione, Eyeworks, Archipel 33 & France 2 Cinéma, i samarbete med Radio Télévision Belge Francophone (RTBF)
Producent: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne & Denis Freyd
Regi: Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne
Manusförfattare: Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne
Svensk distributör: Folkets Bio/Cinemagi
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg
                                          (Kompletteringar och rättelser tas tacksamt emot via e-post)
Medverkande:
Sandra - Marion Cotillard Manu - Fabrizio Rongione
Juliette - Catherine Salée Herr Dumont - Batiste Sornin
Estelle - Pili Groyne Maxime - Simon Caudry
Anne - Christelle Cornil Annes make - Donovan Deroulez
Willy - Alain Eloy Willys fru - Lara Persain
Timur - Timur Magomedgadzhiev Timurs dotter - Rania Mellouli
Hicham - Hicham Slaoui Hichams fru - Hassaba Halibi
Yvon - Philippe Jeusette Jérôme - Yohan Zimmer
Julien - Laurent Caron Juliens fru - Marion Lory
Alphonse - Serge Koto Alphonses syster - Maïdy Ankaye
Charly - Morgan Marinne Kader - Ben Hamidou
Jean-Marc - Olivier Gourmet Robert - Gianni La Rocca

Tvåbarnsmamman Sandra har varit deprimerad en tid och därigenom varit sjukskriven. Nu är sjukskrivningen över och hon ska återgå till sitt jobb på fabriken, men samma dag som hon ska börja om att arbeta får hon beskedet att hon inte längre är önskvärd där - på initiativ av fabrikens förman har personalen gjort en snabb omröstning, och röstat på att avskeda henne så att de istället ska kunna få en bonus på 1000 euro. Hennes väninna och kollega Juliette inser att förmannen har använt sig av hot för att få alla att rösta som han vill, och lyckas därför att övertala chefen att hålla en ny omröstning på måndag. Men det betyder att Sandra nu bara har två dagar på sig att kontakta alla sina kollegor och få dem att rösta för att behålla henne på företaget och därmed förlora sin bonus...

Det här är minsann en tillspetsad och närmast absurd premiss. Nu känner jag inte till Frankrikes (eller Belgiens) lagstiftning vad gäller anställningsskydd, men åtminstone med våra mått mätt förefaller det här väldigt sjukt och osannolikt. Men trots en tunn och enkel story är Två dagar, en natt en riktigt bra film. Bröderna Dardennes har fått med mycket i den enkla historien, med en både intressant (men osannolik) premiss, en fascinerande berättelse och genomarbetade rollfigurer. Framförallt Sandra men även flera andra har blivit mångbottnade karaktärer som känns äkta, och då kan man ha överseende med att maken Manu ärligt talat känns lite för bra för att vara sann. Han skildras som helt utan brister, men det är å andra sidan kanske ett nödvändigt ont för att det inte ska bli helt becksvart. För i ett så här utsatt läge är det inte märkligt att Sandra blir nedstämd, och det här vore jobbigt nog om man vore i toppform; och det är det sista man kan säga om stackars Sandra...

I övrigt är det en trovärdig och realistisk film, trots den osannolika premissen. Det är starkt och berörande, och även om det inte blir riktigt gripande och jag aldrig fällde några tårar, så lyckas filmen i alla fall att beröra mig nästan hela tiden. Det finns ett påtagligt djup, och det har blivit en tänkvärd film. Bröderna hinner få med många viktiga poänger och budskap, samtidigt som flera olika intressanta människoöden tas upp; om än i flera fall bara som hastigast.

Det är en lågmäld och avskalad film, där vi inte får något serverat på silverfat utan måste dra sina egna slutsatser. Man hamnar direkt inne i en handling utan någon introduktion, och istället får man av sammanhanget och dialogen tids nog förstå vad som hänt tidigare. Det är ett riskabelt drag, men som fungerar över förväntan i det här fallet. Jag uppskattar den här lågmälda stilen, där man helt slipper övertydlighet samtidigt som det aldrig blir rörigt eller svårförståeligt. Kort sagt en lyckad balans mellan begriplighet och att skriva folk på näsan, och en väg som fler borde följa. Det har också blivit en riktigt engagerande film, som håller intresset vid liv hela tiden. Trots en enkel och begränsad yttre handling blir det aldrig segt eller tråkigt, utan tempot är precis lagom högt där det händer tillräckligt mycket för att bibehålla intresset.

Problemet är att filmen är i kortaste laget, och på just över en och en halv timme finns inte riktigt tillräcklig tid för någon egentlig fördjupning. Vi hinner lära känna Sandra väl och får veta allt om hennes situation, men om de människoöden vi får möta hos människorna hon söker upp hinner man bara skrapa på ytan som hastigast. Det är för all del förståeligt och säkerligen också avsiktligt, men några av de här personerna - i synnerhet Anne - hade jag velat se mer av och lära känna bättre. Även om Sandra uppenbarligen är huvudperson, så finns det flera andra intressanta rollfigurer, och de hinner knappt alls komma till tals. Om filmen förlängts en smula hade den förmodligen kunnat bli ännu mer nyanserad och mångbottnad än den nu blivit.

Jag hade också önskat att Sandras man Manu blivit lite mer mångbottnad, då han blivit lite väl endimensionell och skildras som närmast helt perfekt - lite för perfekt för att vara sann, helt enkelt. Ibland saknar jag också mer upplysningar om Sandras bakgrund och förflutna, i och med att vi inte får veta mer än det absolut nödvändigaste. Likaså får vi egentligen inte veta vad det är för slags jobb det handlar om; bara att det tycks röra sig om någon form av fabrik.

Fotot är enkelt men snyggt, och bildspråket är effektivt. Skådespelarinsatserna är mycket bra. Framförallt är Marion Cotillard lysande i huvudrollen som Sandra, och gör en på ett nedtonat och avskalat sätt en stark och trovärdig karaktärsskildring i en svår roll. Fabrizio Rongione är också riktigt bra som hennes man Manu, men får utan tvekan mindre att arbeta med då han i stort sett bara finns där för att stötta Sandra. Även i övrigt är det bra skådespelare, och jag blev framförallt imponerad av Christelle Cornil som Anne.

Två dagar, en natt är en mycket bra film, som lyckas att fängsla och beröra med enkla medel. Det är en enkel och åtminstone med svenska mått mätt närmast sjuk premiss, men allting byggs upp i en trovärdig och övertygande stil. Det är ett starkt och minnesvärt drama, där vi får veta mycket och där intresset hålls vid liv. Men den lär inte passa alla, för den yttre handlingen är begränsad och i stort sett går hela filmen ut på prat, prat och ännu mer prat. I och för sig intressant sådant, men det kan ändå upplevas en smula för tunt. Men jag blev ändå riktigt förtjust i den här filmen, som hinner med mycket intressant under och en halv timme och som är väl värd att se för de allra flesta. Efter moget övervägande bestämde jag mig för en svag åtta i betyg, och visst hade den kunnat bli ännu bättre; men det är ändå så fängslande och tänkvärt att filmen trots allt sticker ut från mängden.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1 (nästan fullskärm på en Widescreen-TV), och ljudet är i Dolby Digital 5.1 på franska. Bild- och ljudkvaliteten är riktigt bra. Filmen har enbart svensk text, inga andra språk alls, och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Jag kan dock inte bedöma översättningen i sig, då jag knapppt förstår ett ord franska, men jag hittar i alla fall inget som känns inkonsekvent eller ologiskt i texten. Däremot förekommer några slarvfel och grammatikfel, vilket förtar lite av den positiva känslan trots att det egentligen är petitesser. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel på 19 sekunder, följt av svenskspråkiga varningstexter på 16 sekunder (ingetdera går att hoppa förbi). Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och oerhört enkel. Här finns bara möjlighet att slå av och på svensk text samt spela filmen - inte ens scenvalsmeny finns, vilket är en nackdel om man vill hitta åt ett visst parti i filmen. Det finns inget extramaterial alls, vilket känns lite svagt för en prisbelönad film som denna.


Recensionen skriven: 28 januari 2015

Recensionen har lästs 1235 gånger av 654 personer, sedan den 28 januari 2015

Betyg:
Film/serie * * * * * * * *   
8
DVD-produktion * * * *        4
Snittbetyg: * * * * * *      6

Trailer:


Läsarnas betyg

Hittills har inga läsare röstat på denna film/serie. Men du kan bli den första genom att ange dina betyg här nedan.

Ditt betyg:
Film/serie:

Läsarnas kommentarer

Använd detta formulär för att skriva kommentarer till recensionen eller filmen. Kommentarerna publiceras här nedan omedelbart. Denna funktion är avsedd för kortare kommentarer, och får maximalt innehålla 1000 tecken. Mer invecklade frågeställningar samt diskussioner/debatter är inte lämpade för kommentarssystemet - sådant bör istället tas på Dubbningshemsidans forum. Undvik personangrepp, svordomar och annat olämpligt innehåll. Vid kritik mot skådespelare eller andra specifika personer, var vänlig motivera dina åsikter noggrant med konstruktiv kritik för att undvika att det kan tolkas som personangrepp. Webbmastern kommer att radera kommentarer som anses olämpliga, irrelevanta eller lagstridiga. Om du har kommentarer till recensenten som du inte vill att andra ska kunna läsa, kan du istället skicka dessa via e-post.

Ditt namn:
Din e-post-adress:
(visas inte för allmänheten,
men krävs av säkerhetsskäl)
Kommentarer:
För att verifiera att du är en levande människa (och inte en robot), skriv in följande siffror i textrutan nedanför. Du ska skriva in som siffror, utan mellanslag eller bindestreck.
TVÅA - FYRA - FEMMA - NOLLA
Skriv in ovanstående siffror:
 

psychedelic

© 2012 Dubbningshemsidan/Daniel Hofverberg

Skriv ut
Läs mer om utskriftsfunktionerna