Eric - Justin Chon Tyler - Gregory Tyree Boyce
Jacob - Taylor Lautner Billy - Gil Birmingham
Mike - Michael Welch James - Cam Gigandet
Victoria - Rachelle Lefevre Laurent - Edi Gathegi

Kristen Stewart & Robert Pattinson
Bildkälla: Nordisk Film

Den amerikanska författarinnan Stephenie Meyer slog igenom 2005 med romanen Om jag kunde drömma, som vunnit flera priser och sålt bra över hela världen. Det har lett till tre uppföljare, varav den senaste kom ut i fjol. Den har nu blivit till film, i regi av Catherine Hardwicke som annars blivit mest känd för 2003 års succéfilm Thirteen. Här kretsar handlingen kring 17-åriga Bella Swan, som bott med sin mamma och hennes nya man i Phoenix i Arizona. När mammans nya man, som är basebollproffs, ska ut på turné följer mamman med, och istället flyttar Bella till sin pappa i den lilla småstaden Forks i Washington. Hennes pappa är polischef i staden, och mitt i året får Bella - som går näst sista året på gymnasiet - börja på sin nya skola. Hon har aldrig haft särskilt lätt för att få vänner, men känner sig ändå snart som hemma på skolan. På skolan går också den lokala läkaren Carlisle Cullens fem fosterbarn, som alltid varit utanför och aldrig haft några vänner. Under biologilektionen får Bella sitta bredvid en av dem, Edward, och hon blir genast attraherad av honom. Men det är någonting som inte är riktigt normalt med både Edward och hans fostersyskon. De är alla väldigt bleka i ansiktet, har kalla händer och till råga på allt så kommer de aldrig till skolan de dagar som det är soligt ute. När Bella en dag håller på att bli påkörd av en bil, lyckas Edward dessutom att rädda henne genom att stoppa den mötande bilen med blotta handen. En dag lyckas Bella att lägga ihop två och två, och listar ut den obehagliga sanningen om Edward - han och hans fostersyskon är vampyrer. Hon kan dock ändå inte låta bli att dras till honom och fortsätta umgås, trots att det medför att hon kan försättas i fara...

Jag har inte läst vare sig boken som filmen bygger på eller någon av de andra som Stephenie Meyer skrivit. Jag brukar alltid föredra realistiska och jordnära filmer, och därför var mina förväntningar inför Twilight tämligen ljumma. Till min förvåning visade det sig dock vara en mycket bra film. Den är välgjord, med snyggt foto och övertygande specialeffekter. Det är en intressant och engagerande film, och lyckas att göra någonting nytt av vampyrgenren så att det inte känns tjatigt eller direkt bekant. Det är en trevlig vinkling att det för en gångs skull handlar om vampyrer som inte huvudsakligen vill döda människor, och därför påminner upplägget en aning om TV-serierna Buffy the Vampire Slayer och Angel. Jag är övertygad om att jag inte är den enda som ser likheter mellan relationen mellan Buffy och Angel och grundstoryn i Twilight, trots att det sannolikt är oavsiktliga likheter. Det fungerar riktigt bra, och trots den orealistiska handlingen kan jag inte låta bli att fascineras och fängslas av händelserna. Det känns också förvånansvärt realistiskt, den extrema storyn till trots, och känns jordnära hela filmen igenom. Filmen hinner med att vara både charmig, smårolig, spännande, gripande och dessutom lite kuslig. Grundstoryn har visserligen vissa likheter med William Shakespeares klassiska Romeo och Julia, men genom den annorlunda vinklingen blir det aldrig irriterande och allting fungerar därför ganska bra. Trots allt tror jag knappast att Shakespeare hade vampyrer i åtanke när han skrev pjäsen... Enligt uppgift är böckerna huvudsakligen inriktade till barn och ungdomar, men manusförfattaren Melissa Rosenberg (som var en av drivkrafterna bakom såväl The O.C. som Ensamma hemma) har gjort en bra insats med att bredda målgruppen till filmen, så att Twilight även fungerar bra för vuxna. Det är dock svårt att undvika att filmer där de flesta större roller är tonåringar trots allt fungerar bäst för tonåringar, så därför lär ungdomar uppskatta filmen mer än vuxna. Dessutom blir rysardelen lite menlös för vuxna, och alltför skrämmande blir det aldrig - mer än till smått kusligt skräcker det sig aldrig, utan det är mer allmänt spännande. Men det är i och för sig inget fel med det, och det gör samtidigt att filmen fungerar ganska bra för de flesta åldrar. Därför är det mycket märkligt att Statens biografbyrå gav Twilight 15-årsgräns på bio i Sverige, och jag förstår inte för mitt liv logiken med den åldersgränsen. I USA rekommenderas filmen från 13 år (men får ses av yngre än så), och i Storbritannien har den fått 12-årsgräns; bådadera är betydligt mer logiska. Visst är det ganska spännande periodvis, men filmen är trots allt relativt fri från både våld och blod, och värre än de flesta filmer som fått 11-årsgräns i Sverige blir det aldrig. Dessutom finns det knappast någon risk att barn blandar ihop med verkligheten, när det råkar handla om vampyrer. Men nu när filmen släppts på DVD får förstås alla äntligen chansen att se filmen, och trots filmcensurens beslut vågar jag hävda att den är fullt lämpad att ses från 11 år. Min 10-åriga systerdotter såg filmen tillsammans med mig och hon stortrivdes under hela filmen, och visade aldrig några tecken på att bli skrämd eller oroad. Faktum är att hon verkar bli mer skrämd av vanliga kriminaldramer i stil med Wallander, vilket för mig är ett utmärkt tecken på att Statens biografbyrå hade fel.

Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och Kristen Stewart (känd från bl.a. Speak) är lysande som Bella. Hon spelar starkt och trovärdigt, och för en gångs skull i filmer ser hon också ut som rätt ålder - hon var faktiskt 17 år när filmen spelades in, och det är mycket sällsynt att skådisar som spelar tonåringar i filmer och serier verkligen är det. Hon är det klart starkaste kortet bland rollbesättningen. Jag är inte riktigt lika förtjust i Robert Pattinson som Edward, även fast han spelar bra och trovärdigt. Han gör ett lite för blekt intryck i rollen (och jag syftar inte bara på ansiktsfärgen...), och därför känns det inte helt trovärdigt varför någon skulle bli så attraherad av honom. Han och Kristen har dock övertygande personkemi, och därför fungerar trots allt kärleksrelationen riktigt väl. I övrigt är det bra skådisar och rollprestationer, och jag tycker framförallt mycket bra om Ashley Greene som Alice och Nikki Reed som Rosalie; två av de andra vampyrerna som är fostersyskon till Edward. Det är också en trevlig omväxling med så pass många tonåriga skådisar i de unga rollerna, i en tidsålder då det inte direkt är ovanligt med 25-åringar (eller ännu äldre) som spelar 16 - 17 år. Det gör genast att allting känns mer realistiskt och trovärdigt. Det största problemet med Twilight är att den blivit lite seg, och ganska precis två timmar är i längsta laget för en sådan här film. Det blir en lång introduktion, och faktum är att det tar ca 45 minuter innan filmens huvudkonflikt har hunnit presenteras. Mot slutet går det istället ganska snabbt framåt, och den stora avslutande striden är över på bara fem minuter. Filmen hade vunnit en del på att få ett jämnare tempo - att klippa ner lite av inkörningssträckan i början, för att hellre få lite mer tid över till de avslutande nyckelscenerna. Trots att filmen officiellt kategoriseras som action, så kan trots allt actionsekvenserna lätt räknas på ena handens fingrar, och tar knappast upp mer än totalt 10 minuter av filmen. Dessutom kan jag tycka att manusförfattaren inte riktigt har lyckats att förklara på ett tillräckligt bra sätt varför Bella dras till Edward från första början, och varför hon inte flyr för livet när hon får reda på sanningen om att Edward är vampyr (som de flesta säkerligen skulle göra). Det känns helt enkelt inte som att Edward har tillräckligt bra utstrålning för att motivera Bellas starka känslor från första början. Jag kan inte helt sätta fingret på hur man skulle kunna åstadkomma det på bästa sätt, men det är möjligt att det förklarats bättre i boken och som helt enkelt blivit lite för förenklat i filmen. Jag kan också tycka att de andra vampyrerna förutom Edward fått lite för lite utrymme, och att Bellas väninnor på skolan blivit lite väl endimensionella. Men bristerna till trots är Twilight ändå en mycket bra film, och det är mycket skickligt gjort att få en film om vampyrer att trots allt kännas realistisk och fängslande - det är få regissörer och manusförfattare som lyckats med det. Med det här temat är det också skickligt att lyckas åstadkomma en film som fungerar i stort sett lika bra för vuxna som för ungdomar, och filmen fungerar därför väl från tidiga tonåren (eller rentav strax under) och allting därutöver. Det blir trots allt mer charmigt än kusligt, och det är lätt att leva sig in i filmen och fascineras av handlingen. Om man inte tål orealistiska filmer bör man kanske vara skeptisk, men i övriga fall kan jag varmt rekommendera Twilight för nästan alla; oavsett tycke och smak. Den håller också väl att ses om, och jag var rentav ännu mer imponerad av filmen när jag nu såg den på DVD än när jag såg den på bio i november. Därför kan jag inte med gott samvete ge filmen något annat än en åtta i betyg, och det är rentav så att jag nästan blir sugen på att läsa boken...

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,40:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade och döva. Textningen är i minsta laget och är anpassad för Widescreen-TV - därför blir den ihoptryckt och avlång på en 4:3-TV, och kan därför upplevas som lite svårläst. Den svenska översättningen är relativt bra, men lider av ett fåtal grova och irriterande översättningsfel. Ett uppenbart exempel är att "junior" (= elev som går näst sista året) har översatts med "högstadiet", istället för näst sista året på gymnasiet, vilket var andemeningen i sammanhanget. Uppenbarligen har översättaren inte förstått sig uttrycken i amerikansk engelska för studerandeår (freshman, sophomore, junior och senior). Förvisso kan dessa ord användas vid alla skolformer, men när det rör sig om 17-åringar så råder det ingen som helst tvekan om att det är high school (gymnasiet) som avses. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer man till huvudmenyn, som är rörlig och effektfull, men väldigt enkel till upplägget - bara två alternativ finns på menyn; att spela filmen och att visa extramaterial. Någon scenvalsmeny finns inte, och det finns heller ingen språkinställningsmeny. Istället är det den inledande språkvalsskärmen som avgör vilket språk som filmen ska textas på. Det gör också att man inte från menyn kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man stänga av texten via fjärrkontrollen när filmen börjat.

Vi yhar inte direkt blivit bortskämd med extramaterial vid DVD-utgåvor från Nordisk Film på senare år, och därför är det glädjande att det faktiskt finns ganska mycket av den varan här. Först hittar vi ett flertal utökade scener och bortklippta scener, som alla inleds med introduktioner av regissören Catherine Hardwick. De är trevliga att se, men de flesta tillför inte så mycket till filmen, så det är förståeligt att de klippts bort. Därefter hittar vi en minidokumentär vid namn "Becoming Bella" (5 minuter), som handlar om rollfiguren Bella och rollbesättningen. Inslaget innehåller bl.a. intervjuer med huvudrollsinnehavaren Kristen Stewart samt manusförfattare och regissör. Det är ganska intressant, även om en del är sådant som man redan vet när man sett filmen. Nästa inslag heter "Becoming Edward" (7 minuter), och handlar föga förvånande om rollfiguren Edward och rollbesättningen av honom. Det är snarlikt det föregående, och är ganska intressant. Vi hittar också en intervju med romanförfattaren Stephenie Meyer på 24 minuter, men där frågorna klippts bort och det därför i praktiken ser ut och känns som en lång monolog. Det är riktigt intressant, och Stephenie berättar en hel del värdefullt vetandet. Av förståeliga skäl ligger den huvudsakliga fokusen på böckerna, men det är ändå intressant även om man inte läst dem. Därefter hittar vi en dokumentär om marknadsföringen av filmen på mässan Comic Con i San Diego i Kalifornien, som räcker i 8 minuter. Bitvis är det ganska intressant med fansens frågor till de medverkande under mässan, men alltför stor vikt har lagts åt att få se skrikande och hysteriska fans, vilket inte direkt tillför något. Slutligen hittar vi också en musikvideo av filmens ledmotiv "Decode" med den amerikanska rockgruppen Paramore (med sångerskan Hayley Williams), som inleds med en introduktion av filmens regissör Catherine Hardwick. Det är ingen höjdarlåt, men ganska bra och trevlig att lyssna på en gång. Där tar det roliga slut. Överlag är jag relativt nöjd med extramaterialet, även om det gärna hade fått gå in lite mer på djupet bland själva produktionen av filmen. Extramaterialet är på engelska, och har tyvärr ingen textning alls - varken på svenska eller engelska. Det är tråkigt och irriterande att Nordisk Film inte kunnat lägga ner tid på att texta extramaterialet.

Bildkälla: Nordisk Film

Recensionen skriven: 21 november 2008
Senast uppdaterad: 21 november 2008