Tack till Universal Pictures Nordic för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Universal Pictures Nordic AB
Casey - Odette Yustman Mark - Cam Gigandet
Romy - Meagan Good Rabbi Sendak - Gary Oldman
Sofi Kozma - Jane Alexander Arthur Wyndhamy - Idris Elba
Gordon (Caseys pappa) - James Remar Janet (Caseys mamma) - Carla Gugino

Odette Yustman & Cam Gigandet

Den amerikanska producenten och manusförfattaren David S. Goyer har på senare tid blivit mest känd genom manuset till Batman Begins och The Dark Knight. Före det satsade han mycket på TV-serier och var drivkraften bakom science-fictionserier som FreakyLinks och Threshold. I enstaka fall har David också varit regissör, såsom exempelvis med svensk-amerikanska Invisible 2007. Nu har han slagit till, och den här gången som både regissör och manusförfattare. Han har fått hjälp av Transformers-regissören Michael Bay som producent, och den här gången handlar det om en rysare som för ovanlighetens skull inte är en nyfilmatisering av en vanligtvis asiatisk film. I centrum står den unga kvinnan Casey, som studerar på universitet och bor hemma hos sin pappa. Hon har haft svårt att komma över sin mammas död, efter att hon tagit livet av sig när Casey var barn; till synes helt utan förklaring. På senare tid har hon haft det mer besvärligt än vanligt, med bland annat oförklarliga mardrömmar. När hon extraknäcker som barnvakt råkar hon ut för en otäck upplevelse - den lilla pojken som hon sitter barnvakt för börjar plötsligt att slå henne brutalt. och säger att "Jumby vill födas". Hon får då reda på att hon ursprungligen hade en tvillingbror, som föräldrarna kallade för Jumby, men som var dödfödd. Otäckheterna fortsätter då hon ser ett antal otäcka syner i form av unga missbildade pojkar i bl.a. spegelbilder. Det dröjer inte länge innan hon inser att hon är i fara, men frågan är vem som kan hjälpa henne igenom mardrömmen...?

The Unborn kommer knappast att gå till världshistorien som något nyskapande mästerverk. Vi har sett många av grundelementen förut, och i grund och botten har filmen inte så mycket nytt att komma med. Grundstoryn har också tydliga likheter med bl.a. Mirrors från 2008, med lånade aspekter från diverse skräckfilmer genom åren. Manuset försöker också att klämma in alla tänkbara klichéer, och det känns aldrig originellt på något sätt. Till viss del har jag därför förståelse för att de flesta recensenter sågat filmen längs fotknölarna, men trots alla brister tyckte jag faktiskt om den. Det här kan eventuellt delvis bero på att jag relativt nyligen blivit intresserad av rysare, och har därför inte sett alltför många sådana filmer genom åren. Men grundförutsättningen för skräckfilmer brukar trots allt vara att skrämma folk, och där lyckas The Unborn riktigt väl. Det är trots allt en riktigt obehaglig och kuslig film, och vid en del tillfällen hoppade jag till rejält. Jag är dock inte lika nöjd med spänningselementen, för här är det antingen relativt lugnt drama eller otäck skräck som gäller - inga mellanting. Det finns inte mycket till thriller, och man känner aldrig en pågående spänning annat än under enstaka scener. Grundstoryn är intressant, och trots att det mesta förekommit på annat håll så kände jag aldrig att jag hade sett filmen förut. Det är helt enkelt ett så pass genomarbetat och vettigt upplägg, så att intresset hålls vid liv hela tiden och jag förblev engagerad från början till slut. Storyn är egentligen ganska tunn, men tillräckligt mycket händer för att tiden trots allt ska gå ganska fort. Dessbättre har också regissören insett att det inte är något djupblodande mästerverk, och därför börjar sluttexterna rulla redan efter 80 minuter. Casey har blivit en intressant och mångbottnad rollfigur, och trots vissa ologiska beteenden förblev hon trots allt mänsklig och lyckades undvika de flesta skräckfilmsklichéer med hjälplösa tjejer. Vi får lära känna henne riktigt väl, och därför bryr man sig också om vad som händer med henne hela tiden.

Det är inte lika gott ställt med personbeskrivningen av övriga karaktärer, utan de flesta förblir tyvärr ganska endimensionella. I synnerhet bästisen Romy och pojkvännen Mark har relativt viktiga roller, men förblir ganska intetsägande och hjälplösa. Jag hade verkligen velat se mer av dessa och fått veta mer om deras bakgrunder, för som det är nu så får Casey alltför ofta klara sig på egen hand. Även rabbin Sendak är ganska endimensionell, och vi får egentligen inte veta någonting om honom. En del av dialogen känns också lite konstlad, och det finns en del logiska luckor. Bl.a. kan man fråga sig var Caseys pappa egentligen tar vägen, då vi inledningsvis tydligt får se att Casey fortfarande bor hos honom, men han därefter helt lyser med sin frånvaro. Då han ändå inte haft någon betydande roll för handlingen, så vore det helt enkelt mer logiskt att ha ändrat i manuset så att Casey bott ensam. Då hade allting känts mer realistiskt, och man hade sluppit undra varför pappan alltid tycks vara bortrest igenom hela filmen. Slutet är också ganska svagt, och lite väl ouppklarat för min smak. Det märks att The Unborn är en lågbudgetfilm, men trots allt är den ganska välgjord. Fotot är bra, och bildspråket effektivt om än inte särskilt originellt. Med effektiv användning av såväl närbilder som passande musik och effektljud, så lyckas regissören att på ett skickligt sätt hålla obehagskänslan vid liv och tillhandahålla en del riktigt otäcka sekvenser. Skådespelarinsatserna varierar en del, och överlag handlar det om relativt okända (och gissningsvis billiga) skådisar. Odette Yustman (mest känd från Cloverfield spelar faktiskt riktigt bra och trovärdigt, och Gary Oldman gör en stabil och hyfsat trovärdig roll som rabbi Sendak. Jag är inte lika nöjd med Meagan Good som bästa vännen Romy, då hon tyvärr spelar lite stelt och onaturligt, och lyckas inte helt väcka liv i sin rollfigur. Cam Gigandet gör en hyfsad insats, men får inte mycket att arbeta med och ärligt talat har han spelat bättre i andra filmer (exempelvis Twilight). Kort sagt är det lätt att kritisera The Unborn, med dess allt annat än originella upplägg och brister så många att de kan fylla en kortare bok. Men samtidigt är det en intressant och någorlunda ny grundstory, och filmen lyckas riktigt väl med det som bör vara alla skräckfilmers mål: att skrämma folk. Därför blev jag trots allt förhållandevis nöjd, och filmen är fullt sevärd för de allra flesta.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,40:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Förutom det engelska originalljudet finns även dubbade ljudspår på ungerska, tjeckiska och polska. Filmen är textad på 11 olika språk, däribland de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Det finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Bild- och ljudkvaliteten är bra. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel på 22 sekunder, som inte går att hoppa förbi och känns lite för lång. Därefter dyker en språkvalsmeny upp, vilket följs av varningstexter på valt språk. Vi får därefter se några trailers för andra filmer, som dock går att hoppa förbi. Därefter möts vi av huvudmenyn, som är på engelska och innehåller scener från filmen i bakgrunden. Tyvärr har menyn en väldigt lång introduktion på över 30 sekunder, då enbart scener från filmen visas och som man inte kan hoppa förbi. Det är riktigt irriterande, och borde ha kunnat kortas ner avsevärt. Väljer man ingenting på en kort stund startas filmen automatiskt, och vad man tycker om det är nog en smaksak. Som extramaterial finns en rad bortklippta scener på knappt sju minuter, som visas som helhet utan möjlighet att välja enskilda scener. De är intressanta att se en gång, men ingen tillför särskilt mycket till filmen och det är förståeligt att de klippts bort. Det ger heller inte så jättemycket med bortklippta scener, utan att få vare sig någon förklaring var i filmen de hör hemma eller varför de klippts bort. Där tar det roliga slut, och mer extramaterial än så finns inte. Vid en så här pass ny och omtalad film, så borde man verkligen kunna kräva lite mer extramaterial än så. Bonusmaterialet har svensk text, vilket är glädjande.

Recensionen skriven: 24 juli 2009
Senast uppdaterad: 24 juli 2009

Recensionen har lästs 3558 gånger av 1902 personer, sedan den 24 juli 2009