Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Svensk distributör: PAN Vision AB
Lasse - Michael Nyqvist Jonas - Anastasios Soulis
Helena - Moa Gammel Lotta - Catherine Hansson
Simon - Philip Zandén Sven - Sten Ljunggren
Ingegerd - Anita Wall Erik - Carl Ljunggren
Mamma - Teresia Björk

Att porträttera sorg på film är, trots det svåra ämnet, inte ett helt ovanligt sådant. Till julen 2006 kom en svensk sådan, Underbara älskade, som släpptes på DVD i somras. Här får vi lära känna en lycklig familj med två barn, som dock inte förblir lycklig länge till. Under en bilresa på väg till mormor inträffar en bilolycka, där mamman och den yngsta sonen Erik avlider. Dock överlever pappan Lasse och hans äldre 17-åriga son Jonas. I synnerhet Lasse har mycket svårt att ta itu med vad som hänt, och efter ett misslyckat självmordsförsök reser han med Jonas ut till familjens sommarstuga på en skärgårdsö, för att försöka gå vidare med livet. Där träffar Jonas också en lite äldre tjej (exakt hur gammal framgår aldrig) vid namn Helena, som hjälper honom att öppna sig och låter honom uppleva kärleken för första gången.

Regissören och manusförfattaren Johan Brisinger ska ha en eloge för det svåra ämnet, som tidigare erfarenhet har visat inte är helt lätt att få till på film - allra minst i Sverige. Han gör ett bra försök, men tyvärr tycker jag inte att han lyckats till fullo. Storyn är intressant, och man ser fram emot att få se vad som kommer att hända. Fotot är mycket imponerande, och är både vackert och stämningsfullt. Överlag är skådespelarinsatserna goda, och framförallt blev jag imponerad över Anastasios Soulis som Jonas (som fullt rättvist vann en Guldbagge i år för sin insats) och Moa Gammel som Helena, som båda spelar övertygande och trovärdigt. Jag är inte fullt lika imponerad över Michael Nyqvist - han spelar visserligen tekniskt bra, men han agerar lite stelt och låter aldrig tittaren komma nära hans rollfigur. Det känns som att det finns en slags osynlig mur mellan Michael och tittarna, något som rimligen bara borde finnas mellan honom och medspelarna. Periodvis är filmen mycket förutsägbar, och allting följer de gängse ramarna utan att någonsin förvåna åskådarna. Den känns också seg, och allting går långsamt framåt - till viss del är det säkerligen också rätt och riktigt, men ibland känns det helt enkelt för segt, och egentligen hinner inte mycket hända under de 96 minuter som filmen varar. En del dialoger är mycket pricksäkra och känns övertygande och trovärdiga, men tyvärr händer det minst lika ofta att dialogerna känns tillrättalagda och konstlade. Ibland svämmar filmen också över av mängder av klichéer och övertydliga metaforer, vilket ibland kan bli ganska påfrestande. En del av rollfigurerna får vi heller inte alls lära känna lika väl som jag hade önskat - exempelvis Helena, som är en intressant karaktär, men framstår som ganska platt och vi får inte veta mycket om henne - inte ens hennes ålder. Hon framstår enbart som en slags "räddande ängel" åt Jonas (för att citera regissören ur kommentatorspåret), utan att vi ska få veta vem hon egentligen är, vilket inte känns särskilt trovärdigt. Musiken känns ofta också lite väl påträngande, och tar ibland överhanden när fokuset borde ligga på storyn. Jag reagerade också över att vi aldrig fick se bilolyckan i filmens inledning - istället hör vi bara ett kraschljud på avstånd (som man knappt ens uppfattar, om man inte har påslaget textning för hörselskadade), och till råga på allt hoppar vi därefter direkt fram nio månader i handlingen. Det känns som en amatörlösning att inte visa själva kraschen - att regissören helt enkelt inte velat lägga ner tid och pengar på en trovärdig olycka. För trovärdigheten och inlevelsen hade det varit önskvärt att få se själva olyckan, och framförallt mer av dess omedelbara efterverkningar (istället för att direkt hoppa fram i tiden). Men filmens största problem är att den helt enkelt inte känns alltför berörande eller gripande. Trots det allvarliga ämnet, hamnar liksom hela filmen i ett slags vakuum och lyckas inte att gripa tag i mig. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad som orsakat det, men jag var aldrig i närheten av att snyfta under filmen, och blev helt enkelt inte särskilt berörd. Till viss del uppvägs dock de många nackdelarna av till största delen trovärdiga skådespelarinsatser, ett mycket imponerande foto, bra redigering och en intressant handling. Det gör att filmen utan tvekan är sevärd, fast jag önskar att den hade kunnat beröra mig mer än den gjorde.

DVD-utgåvan kommer från Pan-Vision, som numera ger ut de filmer som på bio distribueras av Sonet Film. Filmen har anamorfisk bredbild i proportionerna 1,85:1, som håller hög kvalitet. Ljudet återfinns i både Dolby Digital 5.1 och DTS. Ljudspåren lider dock av samma problem som de flesta svenska filmer - det är helt enkelt svårt att höra allt som sägs, i och med bristfällig mixning och otydlig dialog. Filmen är textad på danska, finska, norska och engelska (vanlig text), samt svenska för hörselskadade. Det sistnämnda är mycket behövligt, i och med svårigheterna att höra vad som sägs. Textningen för hörselskadade innehåller enbart dialogen samt vissa viktigare ljudbeskrivningar, men det framgår inte alls vem som säger vad - inte ens när personerna inte syns i bild. Visserligen tacksamt för oss hörande som behöver ha på textningen för att kunna hänga med, men knappast lika bra för döva som lär få vissa problem. När man matar in skivan möts man av Sonet-logga, följt av språkval och varningstexter. Därefter blir vi påtvingade en trailer för biofilmen Ett öga rött, som av någon outgrundlig anledning inte går att hoppa förbi eller ens spola på bild. Av någon märklig anledning har denna trailer lagts in som meny, istället för video, vilket gör att det medan den spelas inte går att vare sig hoppa förbi, sätta på stillbild, spola eller ens trycka på Menu-knappen. Mycket irriterande. En till brist är att det verkar finnas någon form av mastringsfel på menyerna. När man går till både inställningsmenyn och extramaterialsmenyn går det till en början inte att välja någonting - understrecket som ska visa vilket val man står på syns inte, och det går inte att göra någonting alls. När musiken nått slutet och slingan ska börja om från början "lossnar" det äntligen, och först då går det att välja något från menyerna. Det handlar om ca 40 - 50 sekunder då man inte kan göra något, innan menyerna börjar leva upp. Även det mycket irriterande.

Som bonusmaterial finns ett kommentatorspår med filmens regissör och manusförfattare Johan Brisinger, samt filmens fotograf och redigerare. Det är ganska intressant, även om det inte tillför alltför mycket. De två sistnämnda får också lite för stort utrymme, då det rimligen är den förstnämnda personen som borde stå i centrum. Vidare finns en kortare bakom kulisserna-dokumentär, som till största delen visar scener från inspelningarna, varvat med vissa intervjuer. Intervjudelen är tyvärr alldeles för liten, och till största delen visas inspelningsbilder utan kommentar, vilket snabbt blir ganska tröttsamt. Det finns även filmens ursprungliga inledning, alternativt slut samt bortklippta scener - samtliga har även kommentatorspår med samma personer som för filmen. De bortklippta scenerna visas tyvärr enbart som block, och det går inte att välja enskilda scener från menyn. Dessutom verkar de, såvitt jag kunde avgöra, heller inte visas i kronologisk ordning. Scenerna varierar mellan värdelösa och ganska intressanta. Särskilt ett par av dessa hade varit värdefulla att ha med i filmen, då man där lär känna Helena lite närmare, så att hon inte längre framstår som lika endimensionell som i filmen. Slutligen finns även provfilmningar för ett par karaktärer, och tillhörande scener. Kul idé, men känns tyvärr ganska ointressant. Allt extramaterial återges på svenska utan textning, och det finns inga som helst undertexter att tillgå där. Sammanfattningsvis har filmen ovanligt mycket extramaterial för att vara en svensk film, men tyvärr håller merparten av det som finns ingen högre kvalitet.

Recensionen skriven: 6 november 2007
Senast uppdaterad: 6 november 2007

Recensionen har lästs 4403 gånger av 2660 personer, sedan den 5 december 2007