Bob - Timothy Spall Paula - Holly O'Brien
Albert - Blu Mankuma Pablo - Nicholas Rose
Mr. Hunt - Vlasta Vrana Lagavullan - James Kidnie
Moster Becky - Kate Trotter Tommy - Vincent Messina
Miss Maguire - Janine Theriault Pato - Cole K. Mickenzie
Adam som barn - Elliott Larson Eden som barn - Maurane Arcand

I ett (åtminstone för oss) okänt universum existerar två tvillingplaneter - planeter som fungerar som spegelbilder av varandra, rör sig parallellt mot varandra och som har dubbel motsatt gravitet. Gravitationsfälten påverkar bara de personer som kommer från respektive planet, och därför kan personer inte leva på motsatta planeter - dels är det strikt förbjudet att ta kontakt med människor på motsatt planet och dels börjar man brinna om man tillbringar för mycket tid på "fel" planet. På den övre planeten bor enbart rik överklass och på den nedre planeten bor fattig underklass. Tonåringarna Adam och Eden träffas på ett berg, och blir förälskade i varandra. Men de kommer bokstavligt talat från skilda världar; hon från den övre planeten och han från den nedre. Efter att ha upptäckts av polisen blir Adam bortförd och Eden skjuten. 10 år senare får Adam syn på Eden på ett TV-program från den övre planeten, och inser att hon fortfarande lever. Han blir då besatt vid tanken på att få träffa henne igen, och ser till att skaffa sig ett jobb på Transworld; världens mäktigaste företag och det enda företaget som har verksamhet på båda planeterna - ett företag där Eden jobbar. Men efter olyckan tio år tidigare har Eden drabbats av minnesförlust, och har inte längre något minne av Adam...

Upside Down har en minst sagt udda och originell premiss, som inte liknar något man tidigare skådat. Det är en märklig och närmast bisarr intrig, och det är oundvikligt att en så egendomlig film inte kommer att tilltala alla. Men fastän jag var något skeptisk i förväg måste jag medge att jag hade fel, för det här är faktiskt en riktigt bra och annorlunda film. Det är engagerande och genomarbetat, och intresset hålls vid liv hela tiden. Filmen har också ett påtagligt djup, och det är tänkvärt även som samhällskritik. Det är berörande, lite spännande och bitvis småroligt. Men framförallt är det en oerhört charmig film, och det gör att man snabbt lever sig in i den absurda premissen.

Manusförfattarna har gjort ett bra jobb med att förklara förutsättningarna och fysiken genom en kort prolog, och allt förklaras på ett så enkelt och effektivt sätt att man tydligt förstår hur världen fungerar trots en kortfattad introduktion. Fastän premissen känns närmast sjuk köper man faktiskt upplägget, och därför dras man också effektivt in i filmens bisarra värld. Överlag upplevs det därför trovärdigt, trots att jag givetvis inser att den här premissen inte lär kunna inträffa i verkligheten. Men allting har ändå förklarats på ett sådant sätt att det upplevs möjligt, och därför har det också blivit en både fängslande och underhållande film.

Filmen har också ett föredömligt tempo och en lagom intensitet, som jag verkligen uppskattar. Det är också precis lagom romantiskt för min smak, och jag uppskattar denna smakfulla romantik utan att det upplevs översentimentalt eller överromantiserande. Därför har det blivit en söt och berörande historia, som båda fungerar som lättsamt romantiskt drama och som en lite mer djupsint och filosofisk film.

Dock förekommer vissa logiska luckor, och jag lyckas inte få allting att hålla ihop logiskt; inte ens inom filmens egen premiss. Nu är jag långt ifrån någon vetenskapsman, men jag tror ändå inte att jag går för långt om jag hävdar att det förekommer en och annan märklig logik. Jag tycker också att Upside Down inte tillräckligt väl utnyttjat den gyllene möjligheten till samhällskritik och satir, genom de här två världarna. Här ligger fokuset istället på ett romantiskt drama, och fastän det inte alls är något fel med det - jag älskar romantiska filmer - så är det ändå lite synd att man inte kunnat utnyttja den fina premissen till att skapa ett ännu djupare drama. Mot slutet tycker jag också att det går onödigt fort framåt, och slutet känns lite väl abrupt. Jag hade önskat att filmen kunnat förlängas en smula, för att få tid att ge fler förklaringar och få ett mer tillfredsställande slut. Jag tycker visserligen om det här slutet, men det blir alldeles för abrupt och går lite för fort framåt.

Fotot är makalöst, och filmen har ett oerhört starkt och originellt bildspråk där många bilder är rena rama konstverket. Framförallt är det både fyndigt och en otrolig visuell upplevelse vid de scener där vi scener personer från båda världarna samtidigt, där de ena rör sig upp och ned. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, och Kirsten Dunst är som vanligt lysande som Eden. Hon spelar övertygande och trovärdigt, och gör allt som går av det här manuset och lite till. Jim Sturgess är också mycket bra som Adam. Timothy Spall är bra som Bob, och även i övrigt är det mycket bra skådespelare.

Upside Down är en mycket annorlunda och udda film, med en smart och närmast unik premiss i kombination med en berörande historia. Det är engagerande och oerhört charmigt, och dessutom är det en mycket välgjord film med ett fantastiskt foto och utmärkta skådespelare. Allt resulterar i en riktigt bra och underhållande film, som är väl värd att se för alla; oavsett vad man tycker om science-fiction. Det kan dock vara en fördel att lyckas att "koppla bort verkligheten", för åtminstone undertecknad lyckas inte få allting att hålla ihop logiskt och det förekommer en del märkliga detaljer. Men samtidigt förtjänar filmteamet en eloge för att faktiskt ha lyckats att skapa en originell och nyskapande film som både visuellt och intrigmässigt inte liknar något man tidigare sett. Mitt betyg stannar på en mycket stark sjua, och trots vissa brister kan jag inte låta bli att falla för denna charmiga och romantiska lilla pärla.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1 (vilket innebär mindre men dock fullt synliga svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV), medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade på något språk. Den svenska textningen är lagom stor och lättläst, och översättningen håller en relativt hög klass utan uppenbara översättningsfel. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därpå spelas flera trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi) innan man kommer till huvudmenyn, som är enkel och stilren men som endast finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt men knappast helt oväntat för en film som inte gått på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 9 maj 2014
Senast uppdaterad: 10 maj 2014

Recensionen har lästs 3353 gånger av 1859 personer, sedan den 9 maj 2014