Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Shmuli - David Dencik Taylor - Jacob Ottensten
Amina - Louise Hart Weinberger - Nicolas Bro
Aba - Dick Kaysø Rachel - Karen-Lise Mynster
Jonathan - Ari Bassan Krølle - Adam Gilbert Jespersen

David Dencik & Louise Hart
© Thura Film

Motsättningar mellan religiösa grupper är, trots att det förekommer dagligen i verkligheten, inte så vanligt på filmen. I synnerhet i Skandinavien är det få som vågat ta upp ämnet. En av de första exemplen är Utanför kärleken från den danska regissören Daniel Espinosa, vars enda tidigare film varit den svenska Babylonsjukan från 2004. Den långfilmsdebuterande Daniel Dencik har skrivit manus, och hans bror David spelar huvudrollen. Här handlar det om en judisk familj, som bor i den danska staden Ryparken. I centrum står 27-årige Shmuli, som ursprungligen kommer från Israel. Hans fru har nyligen dött i leukemi och han lever nu ensam med sin femåriga son. Han bor för tillfället hos sina föräldrar; en dominerande mamma och en desillusionerad pappa, som inte kan komma över judeutrotningen under andra världskriget och tillbringar all ledig tid med att se gamla journalfilmer från andra världskriget gång på gång. Tillsammans med kompisen Weinberger har han pratat om att flytta till New York med sin son, för att få distans från alla sina problem. Shmuli jobbar som väktare på den judiska skolan i staden, men behöver mer pengar för att kunna fullfölja drömmarna om att flytta till USA. Han brukar, till sin mammas stora förtret, handla livsmedel i stadens palestinska butik. Därför besöker han ofta butiken, och kommer där i kontakt med butiksföreståndaren; den palestinska och muslimska kvinnan Amina. Han tjatar sig till ett jobb i butiken, och de börjar umgås mer och mer - först som vänner, men inte helt oväntat utvecklas det till kärlek. Men det är något som vare sig hennes eller hans släkt är särskilt förtjust i.

Det är onekligen ett viktigt och allvarligt ämne som regissören Daniel Espinosa och manusförfattaren Daniel Dencik tagit upp, och de förtjänar en eloge för att som mig veterligen första danska film ta upp problematiken till religionsmotsättningar. Det är ett intressant tema, och grundstoryn är absolut lovande. Och visst har det också blivit en välgjord och fullt sevärd film, som genom sitt viktiga ämne bör ses av alla. Men överlag är jag ändå besviken, och jag hade väntat mig mer av ett så intressant och allvarligt ämne. Den har en lite annorlunda visuell stil, då den är filmad med Super-16 och periodvis är inspelad med handkamera. Vad man tycker om det är förstås en smaksak, men personligen förstår jag inte logiken bakom det beslutet för en sådan här film. Färgskalan är också nedtonad och blekt, och alla färger känns mer urblekta än vad de borde vara. Antagligen är det ett konstnärligt beslut, men det ser trots allt inte särskilt naturtroget ut. Ett större problem är att filmen inte blivit så engagerande som jag hade önskat, och trots att den rimligen borde blivit det, så blir det aldrig speciellt gripande. Jag lyckas inte helt att sätta fingret på varför, men filmen engagerade mig helt enkelt inte alls så mycket som hade varit önskvärt. Ett annat problem är att Utanför kärleken vill lite för mycket. Många sidohandlingar och biroller dyker upp, och flera av dessa trådar knyts aldrig ihop utan lämnas mer eller mindre ouppklarade. Exempelvis har Amina en farbror, som till en början är besatt av att det inte får jobba några judar i butiken, och det verkar länge som att både hon och Shmuli kan sväva i fara. Men allt eftersom storyn fortlöper, så glöms farbrodern bort och plötsligt är det inga problem längre. Shmulis pappa har också inte utvecklats så väl som jag hade önskat, utan förblir ganska endimensionell i sin besatthet av andra världskriget. Dessutom har vi Shmulis bror Jonathan, som tillhör en extremistisk judisk grupp som blivit besatta av våld. Den sidohandlingen tillför egentligen ingenting till filmen, vare sig storymässigt eller dramaturgiskt, och får alldeles för lite utrymme för att vi ska få något egentligt grepp över gruppen eller brodern. För att hinna demonstrera och lösa alla konflikter hade egentligen filmen behövt bli längre än vad någon hade orkat med, så därför är det uppenbart att en del av desso sidohandlingar hade kunnat tas bort. Kanske hade filmen passat bättre som miniserie på TV, då man kunnat utforska mer än i filmen, men på film måste man trots allt vara hård och ta bort ovidkommande sidohandlingar. Det centrala och mest intressanta är trots allt relationen mellan Shmuli och Amina samt far- och sonförhållandet mellan Shmuli och Taylor, och därför blir det periodvis ganska tråkigt när allt annat än det behandlas. Filmen har också ett ojämnt tempo, där inte minst början känns alltför seg och utdragen. Det dröjer hela 45 minuter innan den huvudsakliga konflikten ens tas upp, och det är alldeles för lång tid. Ibland har också filmen en tendens att bli lite för generaliserande och förenklande, och bl.a. Shmulis mamma genomgår orealistiska personlighetsförändringar. Skådespelarinsatserna är dock mycket bra, och David Dencik och Louise Hart är utmärkta som de båda huvudrollerna. Även unga Jacob Ottensten är bra som Shmulis son Taylor, och spelar starkt och trovärdigt. Personkemin mellan både David Dencik och Jacob Ottensten samt mellan David och Louise Hart är också övertygande. och en del scener mellan dessa tre personer är starka och charmiga. Någon dålig film är det absolut inte, och så här pass viktiga ämnen förtjänar att uppmärksammas. Därför kan jag trots allt rekommendera Utanför kärleken för de flesta, fast den hade haft potenmtial att bli mycket bättre med samma förutsättningar.

Utanför kärleken gick aldrig upp på svenska biografer, utan släpps nu direkt på DVD. DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, vilket innebär att nästan hela skärmen utnyttjas på en Widescreen-TV. För ovanlighetens skull erbjuds tre olika ljudspår - DTS i 5.1, Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. När man matar in skivan möts man av distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny där svenska och norska är enda alternativen. När man valt språk spelas en alltid lika irriterande amerikansk anti-piratpropaganda upp i 50 sekunder. Av någon outgrundlig anledning går det inte att vara sig hoppa förbi reklamen eller ens spola på bild, vilket resulterar i att de flesta lär vara mycket irriterade innan man väl kan göra något. Därefter möts man av huvudmenyn, som är effektfull och stilren men enbart på engelska. Märkligt nog går det från menyn inte välja att välja att spela filmen utan textning (om nu någon kan danska tillräckligt väl för det ändamålet), utan vill man se filmen otextad måste man istället välja något av språken som textning och manuellt stänga av texten via fjärrkontrollen efter att filmen börjat. Ett annat problem är att skillnaden mellan valt alternativ och de ovalda alternativen på menyerna är mycket små (det är bara aningen fetare stil på det valda), och det är inte helt enkelt att se vilket val som faktiskt är markerat. Efter filmens slut visas varningstext på det språk man valt textning på i 10 sekunder. Till skillnad från de flesta andra DVD-utgåvor från Warner Home Video visas här enbart varningstext för just det språket och inte alla andra språk, vilket är mycket tacksamt. Tyvärr finns inget extramaterial överhuvudtaget, vilket är beklagligt. Jag hittar dock ingenting som tyder på att den danska utgåvan av filmen, eller för den delen någon annan utgåva i världen, har något konkret extramaterial; så vi går åtminstone inte miste om någonting i Sverige.

Recensionen skriven: 24 oktober 2008
Senast uppdaterad: 24 oktober 2008

Recensionen har lästs 6431 gånger av 3399 personer, sedan den 24 oktober 2008