Malik - Oka Antara Joni - Andrew Suleiman
Pappa - Epy Kusnandar Ibu Sri - R R Pinurti
Slumber Party Alien Abduction
Gary - Rylan Logan Jen - Samantha Gracie
Tank - Riley Eisener Randy - Cohen King
Shawn - Zack Ford Melissa - Hannah Prozenko

Privatdetektiven Larry och hans assistent och tillika flickvän Ayesha har fått i uppdrag att spåra upp den försvunna universitetsstudenten Kyle. De tar sig in i hans hus, där de hittar ett flertal TV-apparater, en bärbar dator och en hög med inspelade VHS-band. Ayesha börjar gå igenom VHS-banden efter ledtrådar om var Kyle befinner sig, men banden har inte mycket med honom att göra utan innehåller istället otäcka berättelser från när och fjärran filmade med handkamera.

V/H/S var en bra och intressant film, men där de olika kortfilmsinslagen höll en ojämn nivå. V/H/S fortsätter i samma stil och är en helt okej film, men som tyvärr inte når upp till samma nivå som föregångaren. Precis som tidigare rör det sig om fristående kortfilmer som vävs ihop med en väldigt tunn ramberättelse om privatdetektiven som tittar på VHS-banden. Ungefär som en novellsamling inom litteraturen, skulle man kunna säga. Något liknande har i alla fall jag inte stött på inom rysare innan originalfilmen, och det är en intressant och kul idé. Förutom upplägget och stilen har filmen egentligen ingen direkt koppling till V/H/S, och både ramberättelsen och de ingående kortfilmerna är helt fristående.

Även här håller de olika inslagen en minst sagt varierande nivå, och det märks att de även här gjorts av olika regissörer och manusförfattare. Här är det ännu mer ojämn nivå än i den förra filmen, och det är inte helt lyckat. Jag tycker bäst om det första inslaget Phase I Clinical Trials, som visserligen inte är alltför originellt men är engagerande och otäckt. A Ride in the Park är ganska bra men inte alltför otäck. Där fungerar dock den skakiga handkameran ypperligt. Safe Haven börjar lysande, men efter ett tag spårar den ur å det grövsta och man tappar helt intresset. Slumber Party Alien Abduction börjar bra med en lyckad kombination av spänning och charm, men tyvärr spårar även den ur efter ett tag. Mot slutet blir det dessutom i stort sett omöjligt att kunna se vad som faktiskt händer, då handkameran blir mer och mer skakig och inte lyckas att stå kvar på samma ställe ens en sekund.

V/H/S var en obehaglig men sällan riktigt otäck film, och tyvärr är V/H/S/2 ännu mindre otäck. Några av inslagen är ganska obehagliga, men det blir väldigt sällan otäckt och filmen upplevs överlag lite mer menlös än ettan. Jag hade väntat mig mer än så här av en skräckfilm, och det finns betydligt mer skrämmande rysare än den här. En bidragande orsak är att den här filmen blandar in fler övernaturliga inslag än föregångaren, då nästan alla inslag berör övernaturliga fenomen. När det exempelvis berör köttätande zombies blir det inte lika otäckt, då de allra flesta inser att det knappast lär förekomma i verkligheten. I den första filmen var inslagen visserligen tillspetsade och osannolika, men de flesta höll sig bättre på jorden och skulle kunna hända i verkligheten.

Filmens fräscha och originella upplägg med upphittade band är precis som med föregångaren både dess styrka och dess svaghet. Det är nyskapande och en frisk fläkt inom genren, men flera av inslagen är för korta och hinner inte få något egentligt avslut. Det märks att en del av kortfilmerna "tvingats ner" till 20 - 25 minuter, som egentligen hade vunnit på att förlängas lite. I flera av fallen är det som mest intressant och fängslande precis när allting avbryts och nästa historia tar vid. I merparten av filmerna kan man också känna att det inte fanns mycket till poäng med historien, och att det blivit lite underutvecklat. Fast å andra sidan hinner man inte fundera länge över det, för strax tar en ny historia vid och man dras in i handlingen på nytt. Överlag är filmen därför underhållande, och med en del ovanliga inslag i kombination med en fin stämning; men kommer väldigt sällan upp i samma klass som föregångaren.

Ramberättelsen känns även den här gången lite för tunn och enkel, och det märks att den egentligen bara finns där för att väva ihop de andra kortfilmerna. På den punkten är det visserligen något bättre än i originalfilmen, och Larry och Ayesha får i alla fall namn och framstår som vettiga människor, men det återstår likväl lite för många frågetecken och de ingående kortfilmerna utgör majoriteten av filmens speltid.

Jämställdheten och kvinnosynen varierar en hel del, och är vissa fall ganska bra samtidigt som andra inslag objektifierar kvinnor. Jag uppskattar att den här filmen inte visar upp hel- och halvnakna tjejer utan anledning, på samma sätt som i V/H/S, men å andra sidan finns det här ingen stark kvinnlig huvudroll som i den filmen. I nästan varenda inslag är de manliga rollfigurerna viktigare och får större utrymme än de kvinnliga, och det enda inslag där det förekommer någon stark och självsäker kvinna är i Safe Haven.

Fotot är snyggt, och bildspråket är relativt nyskapande i och med att allting skildras med VHS-kvalitet och i form av brusiga VHS-band. Men i flera av fallen blir handkameran alldeles för skakig, och det känns konstgjort då man kan tycka att kameramännen - såvida inte alla lider av MS eller Parkinsons - borde kunna hålla kameran betydligt stadigare än så här. I en del fall blir det så skakigt så man knappt ser någonting, vilket är mest påtagligt i Slumber Party Alien Abduction. De inslag där handkameran fungerar bäst är de två förstnämnda, och det är de enda där det faktiskt känns helt naturligt. Bitvis lider filmen också av alltför kraftiga bildstörningar, även om det där är mindre påtagligt än i originalfilmen.

Skådespelarinsatserna varierar, men är överlag riktigt bra. Jag uppskattar att det rör sig om okända skådespelare (i vissa fall amatörskådisar) som i många av fallen är debutanter. Det bidrar till en effektiv trovärdighetskänsla att man inte redan sett skådespelarna i femtioelva andra filmer, och faktum är att jag inte kände igen en enda skådis under hela filmen sedan tidigare. De flesta spelar riktigt bra, och gör att realismen ökar på ett naturligt sätt.

V/H/S/2 är en ovanlig och effektiv lågbudgetfilm, som liksom dess föregångare närmast kan beskrivas som en novellfilmssamling med fristående kortfilmer ihophävda av en tunn ramberättelse. Det är välgjort, obehagligt och bitvis otäckt, och det är hyfsat underhållande och med ett par minnesvärda inslag. Men de olika inslagen håller en ojämn klass, och inte ett enda av dem kommer upp i samma nivå som de bästa inslagen i V/H/S. Ramberättelsen lämnar också en del övrigt att önska, även om det på den punkten är bättre än i ettan. Genom de vitt skilda historierna som ingår hålls intresset vid liv ganska väl och det är för all del en underhållande film, men det blir för ojämnt för att jag ska känna mig riktigt nöjd och överlag är filmen sämre än V/H/S på nästan varenda punkt. Tyckte man om den filmen vill man med all säkerhet ändå se denna, och visst kan filmen vara sevärd, men det rör sig trots allt om en mindre imponerande film än originalet varför jag den här gången måste nöja mig med en stabil sexa i betyg.

I USA har V/H/S/2 passande nog även släppts på VHS, men i Sverige får vi "nöja oss" med DVD. Inte heller släpps filmen i Sverige på Blu-Ray som skett i USA, men då bildkvaliteten inte ens når upp till DVD-kvalitet har jag svårt att se vad en Blu-Ray-utgåva skulle kunna tillföra. DVD-utgåvan har anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är så bra man kan förvänta sig, men det rör sig ungefär om bättre VHS-kvalitet så det är långt ifrån någon toppenbild. Men det är förstås avsiktligt utifrån filmens premiss, och jag skulle tro att bildkvaliteten är så bra som det är menat som då jag inte ser tecken till komprimeringsartefakter eller dylikt. Filmen är textad på svenska, norska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är i minsta laget men är förhållandevis lättläst. Översättningen håller en relativt hög kvalitet, om än med enstaka översättningsfel. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi) innan vi kommer till huvudmenyn, som är snygg och stilren men som endast finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt men knappast förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige. Såvitt jag kunnat utröna verkar det dock heller inte finnas något bonusmaterial på utländska DVD-utgåvor.

Recensionen skriven: 13 december 2013
Senast uppdaterad: 13 december 2013

Recensionen har lästs 3410 gånger av 1925 personer, sedan den 13 december 2013