Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Joe Penhall, baserat på en roman av Cormac McCarthy
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB & Scanbox Entertainment Sweden AB
Mannen - Viggo Mortensen Pojken - Kodi Smit-McPhee
Frun - Charlize Theron Gamla mannen - Robert Duvall
Tjuven - Michael K. Williams Gängmedlemmen - Garret Dillahunt
Veteranen - Guy Pearce Veteranens fru - Molly Parker

Den australiensisk-kanadensiska regissören John Hillcoat har framförallt blivit känd för att ha regisserat en rad musikvideor, men har även gjort filmer i något mindre utsträckning. Han debuterade med den ganska okända rysaren Ghosts... of the Civil Dead 1998, och har därefter gjort filmer som To Have & to Hold och westernfilmen The Proposition. Hans senaste projekt har i Sverige fått titeln Vägen, och bygger på en roman av Cormac McCarthy, som bl.a. skrev förlagan till Oscarsvinnaren No Country for Old Men. Filmen hade världspremiär i september 2009 på filmfestivalen i Venedig, men har trots flera priser blivit förhållandevis okänd i Sverige.

Efter någon form av miljöförstöring är jorden i stort sett död. De allra flesta är döda, och det finns ingen växtlighet kvar. Bara några få människor har överlevt, men utan vare sig affärer eller annan verksamhet är det inte lätt för de att klara sig. En man och hans nioåriga son är en av fåtalet överlevande, som bara har en pistol att försvara sig med men ingenting att äta. Mannens fru är sedan länge död, och de fåtalet individer som fortfarande lever är inte alltid fredligt inställda.

Vägen är utan tvekan en lågmäld och finstämd film, som tar upp ett intressant ämne på ett ganska lyckat sätt. Filmen känns också ovanligt realistisk, trots den extrema utgångspunkten. Det här är en mörk och dyster film, som inte lämnar något direkt framtidshopp och ger en mycket deprimerande bild över tillvaron. Det är visserligen inte alls något fel med det, men samtidigt brukar de flesta av oss föredra att se filmer som är något mer upplyftande och åtminstone innehåller en gnutta framtidshopp. Annars är det lätt att bli avtrubbad, och tycka att det blivit för mycket av allting. Jag betvivlar inte att filmen håller sig nära den litterära förlagan (som jag tyvärr inte läst) på den punkten, men det som fungerar i bokform behöver inte alltid fungera riktigt lika bra på film.

Men ett ännu större problem är att Vägen blivit en ganska seg film. Under långa perioder händer i stort sett ingenting, och allting går framåt i ultrarapid med en i grund och botten tunn story. Ibland glimtar det absolut till, och vissa scener är både spännande och berörande; ibland rentav riktigt gripande. Man kan heller inte förneka att filmen har ett påtagligt djup och är tänkvärd. Men den är också ojämn, och under vissa perioder känns det rentav ganska tråkigt... Ibland blir filmen också lite väl övertydlig, och verkar inte alltid anse att tittarna verkligen ska tänka själva. Jag saknar också mer bakgrundsinformation om vad som egentligen hänt som orsakat katastrofen. Här kommer vi direkt in när katastrofen väl är ett faktum, och mer upplysningar om vad som hänt får vi aldrig. Man kan gissa sig till att det är någon form av miljöorsak, men mer än så verkar inte förtälja historien. Det är förstås inte det viktigaste, då själva temat mer behandlar de mänskliga aspekterna och vad man gör i en sådan situation, men när man sitter och undrar över något som man inte får veta så är det svårt att känna sig riktigt nöjd.

Fotot är förstklassigt, och filmfotografen har på ett skickligt sätt fångat ett dystert och kargt landskap med få färger. Skådespelarinsatserna är bra, och Viggo Mortensen spelar övertygande och trovärdigt. Kodi Smit-McPhee gör en hyfsad insats som pojken, men känns inte lika naturlig och att påstå att det är Viggo som står för det tyngsta lasset är ingen överdrift. Vägen är absolut en intressant, engagerande och tänkvärd film, som känns riktigt realistisk vilket är uppfriskande efter alla övernaturliga domedagsfilmer på senare år. Men det är också en seg och långsam film, med en lite väl tunn story. Filmen lyckas sällan att gripa tag riktigt, och jag var aldrig i närheten av att gråta trots en del berörande scener. Slutet lämnar också en lite antiklimaktisk känsla, och jag kan inte låta bli att känna mig lite besviken. Därför är Vägen inte lika minnesvärd som jag hade hoppats, men är samtidigt fullt sevärd och förtjänar en svag sexa i betyg.

Recensionen skriven: 10 september 2010
Senast uppdaterad: 10 september 2010

Recensionen har lästs 2998 gånger av 1631 personer, sedan den 10 september 2010