Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Felicia - Taylor Swift Willy - Taylor Lautner
Kelvin - Jamie Foxx Susan - Kathy Bates
Sean Jackson - Eric Dane Alphonso - George Lopez
Madison - Brooklynn Proulx Heather - Christine Lakin
Tough Franklin - Jonathan Morgan Heit Lily - Lily Marshall-Fricker
Bagageansvarig på flygplats - Larry Miller

Den amerikanska skådespelaren, regissören, manusförfattaren och producenten Garry Marshall blev ursprungligen känd som författare och producent bakom klassiska TV-serier som Gänget och jag och Laverne & Shirley. Sedan mitten av 1980-talet har han dock övergett manusförfattarkarriären, för att istället satsa helhjärtat på regi. Därefter har han regisserat filmer som Tjejen som föll överbord. Pretty Woman och En prinsessas dagbok. Hans senaste film är återigen en romantisk komedi, som den här gången kretsar kring Alla hjärtans dag; den kommersiella högtiden som infaller den 14 februari, och som fått sitt namn från Sankt Valentin under 200- och 300-talet (fast exakt vem som gav upphov till namnet är oklart, då det fanns mer än en Sankt Valentin under samma period). Filmen had premiär lagom till Alla hjärtans dag 2010 över hela världen, och har passande nog fått titeln Valentine's Day. Under sommaren släpptes den också på DVD.

Handlingen utspelas under ett dygn under just Alla hjärtans dag i Los Angeles, då vi får följa en mängd par och singlar i mer eller mindre fristående parallella historier som vävs samman. Blomsterhandlaren Reed Bennett friar till sin flickvän Morley, och fastän hon tackar ja blir han lite orolig då han verkar vara mer exalterad över det kommande bröllopet än hon. Hans bästa vän Julia är grundskolelärare, och har under en tid haft ett förhållande med kirurgen Harrison Copeland. Men han lever ett dubbelliv, och hon vet inte om att han i själva verket redan är gift. En av Julias elever är 10-åriga Edison, som vill skicka blommor till sitt livs kärlek på Alla hjärtans dag. Han bor med sina morföräldrar Estelle och Edgar, som varit gifta i många år men som fortfarande inte vet allt om varandra. Edisons barnvakt är 18-åriga Grace, som nu planerar att ha sex med sin pojkvän Alex för första gången; något som dock inte går riktigt lika bra som planerat. Sean Jackson är en amerikansk fotbollsspelare med en hemlighet, som nu börjar överväga att lämna sporten bakom sig. Han får hjälp av sin agent Paula och PR-agenten Kara, samtidigt som Kara ordnar sin årliga "Jag hatar Alla hjärtans dag"-fest. Paula har nyligen anställt receptionisten Liz, och hon dejtar medarbetaren Jason, utan att han vet om att hon extraknäcker som telefonsexunderhållare på 071-nummer. Och på ett flygplan på väg till Los Angeles finns flottans kapten Kate, som nu ska hem till anhöriga efter att ha varit bortrest i 11 månader. På planet börjar hon prata med den nyblivna singeln Holden.

Man kan inte påstå att Valentine's Day är världens mest originella film. Har man sett några romantiska komedier i sitt liv, så vet man ungefär vad som väntar. Det är gott om klichéer och någon alltför nyskapande story väntar inte. Men å andra sidan är det knappast något som väntat sig något annat, och har man inte orealistiska förväntningar blir man sannolikt inte besviken. Det här helt enkelt en riktigt bra film, som har en intressant story, genomarbetade rollfigurer och ett charmigt upplägg. Förmodligen är filmen främst riktad till kvinnor, men jag hade trots det fullt utbyte av den och vågar nog påstå att många killar också kommer att tycka om den om de bara ger den en chans.

Det ovanliga med filmen är att den har ett mycket stort persongalleri. Det finns ingen egentlig huvudperson, utan istället kretsar handlingen kring ett stort antal rollfigurer. Det är närmare 15 - 20 personer som spelar en mer eller mindre stor roll. Det innebär både för- och nackdelar. Chansen är stor att man hittar åtminstone några rollfigurer som man verkligen känner något för och tycker om, och det finns rollfigurer i de flesta åldrar; alltifrån 8 år till ca 75 år. Därför blir filmen lämplig för de flesta åldrar, och har en bred och fin målgrupp.

Men samtidigt medför detta att det inte är helt enkelt att hålla isär alla och komma ihåg vem som är vem. Det stora antalet rollfigurer medför också att varje person inte får alltför stort utrymme, och den tid som tilldelats varje karaktär är begränsat. Somliga blir därför inte alltför djupa, och filmen hade nog vunnit på att minska ner antalet rollfigurer en smula för att varje person istället ska få lite större utrymme och ett större djup. Framförallt är det den ganska korta historien på en gymnasieskola med tonåringarna Felicia och Willy som känns ganska onödig, och som varken hinner få djup eller mening. Visserligen tar den kärlekshistorien inte upp särskilt många minuter av speltiden, men filmen hade ändå vunnit på att ta bort den för att få lite mer tid åt andra rollfigurer. Man kan rentav misstänka att det är de populära skådisarna i den historien (sångerskan Taylor Swift och Taylor Lautner) som varit en bidragande orsak till att de scenerna ens finns kvar i filmen.

Regissören lyckas dock på ett skickligt sätt att hålla ihop storyn, och trots de många parallella sidohandlingar blir det inte alltför rörigt. Historierna vävs ihop mer än vid de flesta episodfilmer, samtidigt som det är fler rollfigurer och sidohistorier än i mer traditionella filmer. Det gör Valentine's Day till ett ganska lyckat mellanting, som tar det bästa från episodfilmer och blandar ihop med traditionella romantiska komediers mallar. Filmen lyckas också hela tiden att engagera, och man vill hela tiden se vad som ska hända. Filmen berör också ganska ofta, fast det sällan blir riktigt gripande. Trots den för genren ovanligt långa speltiden på ganska precis två timmar, så känns det aldrig segt eller långtråkigt, och jag tittade inte på klockan en enda gång. Speltiden går riktigt snabbt, och intresset hålls vid liv hela tiden. I många aspekter är filmen ganska förutsägbar, men trots allt finns en del oväntade vändningar och allting går inte att förutse.

Jag uppskattar också att filmen hela tiden känns realistisk och jordnära, och det blir sällan översentimentalt eller alltför sötsliskigt. Jag uppskattar också att inte allt löser sig, så att det inte riktigt blir lika tillrättalagt och övertydligt som många romantiska filmer har en förkärlek till. Vid enstaka tillfällen blir det dock lite väl tillspetsat och skruvat, när lite väl mycket går snett vilket påverkar trovärdigheten. Fastän det officiellt klassas som en romantisk komedi är det ingen alltför rolig film. Det är absolut småroligt nästan hela tiden, och jag skrattade då och då. Men det är ganska långt mellan de riktigt klockrena poängerna, och det går oftast inte längre än till småskratt. Men å andra sidan log jag i stort sett hela tiden, och jag kan inte förneka att jag blev varm och glad inombords av att se filmen. Vid några tillfällen blir det också väldigt roligt, då det är omöjligt att inte skratta högljutt. Därför är dramakomedi nog en mer rättvis benämning, då Valentine's Day fungerar lika bra som drama och som komedi. Mycket mer än så kan man knappast begära av en "feel good"-film som denna, och därför är jag riktigt nöjd.

Filmen har ett snyggt foto, och ett effektivt om än inte alltför originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och det är en imponerande ensemble som filmteamet har lyckats att skrapa ihop. Nästan varenda skådis är välkänd och etablerad, och det finns fler kändisar med än många kan räkna till. Alla spelar övertygande och trovärdigt, även om jag blev mest imponerad av Jennifer Garner, Jessica Alba, Anne Hathaway, Ashton Kutcher och Emma Roberts (systerdotter till Julia Roberts). Julia Roberts spelar förstås också alltid bra, men får inte alltför mycket att arbeta med i en ganska begränsad och fristående roll där det dröjer till slutet innan man verkligen förstår hennes koppling till resten. Kort sagt är Valentine's Day en ooriginell och inte alltför rolig film, men som ändå är riktigt bra och fungerar för alla åldrar och de flesta personer. Tekniskt sett är det en episodfilm, men samtidigt vävs historierna ihop mer än i de flesta episodfilmer vilket gör att det lätt blir mer engagerande. Det är en berörande, smårolig, underhållande och charmig film, som fängslar och är intressant varenda sekund trots en lång speltid. Filmen håller också att ses om, och därför känns en svag åtta som det mest rättvisa betyget.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med formatet 1,78:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Det finns ett engelskt, spanskt och tyskt ljudspår, och textning på de skandinaviska språken samt spanska och portugisiska. Det finns också engelsk text för hörselskadade, men tyvärr inte vanlig engelsk text. Någon svensk text för hörselskadade finns heller inte, men å andra sidan verkar det vara för mycket begärt hos alla distributörer på senare år. Bild- och ljudkvaliteten är bra. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, och därefter visas en meny för att välja land. Väljer man Sverige visas därefter reklam för HD-formatet Blu-Ray och ett par trailers (som går att hoppa förbi), innan vi kommer till huvudmenyn. Valet av land verkar dock inte göra någon praktisk skillnad, för vilket land man än väljer startas filmen på engelska utan text om man inte går in i menyerna och väljer annat språk.

Efter filmens slut uppstår också Warners traditionella irritationsmoment, då det visas varningstexter på 40 olika språk (!), trots att majoriteten av dessa inte ens finns med på skivan och att den här DVD-utgåvan inte säljs i något land där man talar merparten av språken. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Det går heller inte att hoppa förbi dessa överhuvudtaget, varken genom att gå till nästa kapitel, genom att trycka på menyknappen eller ens genom att spola förbi på bild. Har varningstexterna börjat visas, så går ingenting att göra på drygt sex minuter, om man inte stänger av DVD-spelaren. För att undvika att få ett nervöst sammanbrott innan huvudmenyn visas igen, måste man därför komma ihåg att avbryta filmen innan varningstexterna börjar visas, genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp innan filmen visats helt klar (förslagsvis under den avslutande Warner-loggan i slutet av eftertexterna). Varför ska det vara så svårt att följa andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt valt textning på...?

Som extramaterial finns ett dussintal bortklippta scener, med valbara introduktioner av regissören Garry Marshall. Introduktionerna är värdefulla för att få en djupare inblick i scenerna, fast tyvärr säger han alltför ofta enbart att scenerna klippts bort på grund av längden. Ett par av scenerna tycker jag är roliga och trevliga, och hade gärna fått vara kvar i filmen; det gäller inte minst en trevlig scen med Anne Hathaway och Queen Latifah. De flesta ger dock inte mycket alls, och ganska många känns helt poänglösa. Ingen av scenerna tillför särskilt mycket till filmen, så det är förståeligt att de klippts bort. Somliga är dock så märkliga och händelsefattiga att det är ett större mysterium varför de ens spelades in. Slutligen finns även en trailer på Sex and the City 2, som visserligen var en kommande storfilm när DVD:n släpptes, men som ändå inte kan ha tillfört särskilt mycket. Extramaterialet har tyvärr ingen svensk text, men det finns åtminstone engelsk text vilket är bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 12 februari 2010
Senast uppdaterad: 16 februari 2011

Recensionen har lästs 4128 gånger av 2412 personer, sedan den 12 februari 2010