Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Julie - Claire Danes Amy - Rachel McAdams
Sybil - Diane Keaton Kelly - Craig T. Nelson
Elizabeth - Savannah Stehlin Susannah - Elizabeth Reaser
Thad - Tyrone Giordano John - Jamie Kaler
Brad - Paul Schneider David - Robert Dioguardi
Patrick - Brian J. White Ben - Luke Wilson

Dags för ännu en amerikansk komedi, eller egentligen snarare dramakomedi (även om det på omslaget kallas för komedi). Den här filmen, som i Sverige fått den väldigt fria översättningen Välkommen till familjen (eftersom originaltiteln består av en ordvits som inte går att översätta), hade svensk biopremiär i december, och nu har turen kommit till DVD-release. Filmen utspelas i jultider (vilket passade bra när filmen gick på bio, men inte fullt lika bra nu...), och i centrum står den bohemiska och väldigt öppna familjen Stone. Familjens son Everett tänker fira julen med sin flickvän Meredith, och tar med henne hem för att träffa hans familj. Men Meredith är en inbiten affärskvinna, och har inte speciellt mycket gemensamt med familjen Stone. Tvärtom tycker de genast illa om henne, och hennes försök att förbättra situationen gör knappast saken bättre...

I början känns filmen nästan som en blek kopia av Släkten är värst, där komiska situationer ständigt ligger i centrum. Men någon halvtimme in i filmen förändras allting avsevärt - komedin förvandlas till lika mycket drama, vi lär känna karaktärerna bättre och stora och oväntade vändningar i storyn inträffar. Dessa förändringar känns när de inträffar som en smula malplacerade, men är nog med facit i hand nödvändiga för att filmen inte ska bli en ren upprepning av tidigare filmer. Det gör att filmen blir ganska lyckad, även om den periodvis känns lite ytlig; plus att vissa logiska luckor och oklarheter förekommer. Exempelvis lyckades åtminstone undertecknad aldrig att lista ut exakt varför familjen tycker så vansinnigt illa om Meredith. Det hade onekligen hjälpt om vi hade fått se mer av det i början, för att tydligare kunna förstå familjen Stones motivation. Ett annat problem är att filmen består av så många karaktärer (mestadels på grund av en väldigt stor familj), som gör att vi inte hinner lära känna många av dem särskilt väl. Det är svårt att göra någonting åt, men jag tycker att man borde ha kunnat lyckas lite bättre än så här - lite mer utvecklade karaktärsbeskrivningar hade inte skadat. Men därmed inte sagt att det är en dålig film - tvärtom; den hade kunnat vara bättre, men är ändå en riktigt lyckad dramakomedi. Många lysande skådisar gör heller inte saken sämre. Sarah Jessica Parker (från bl.a. TV-serien Sex and the City), Dermot Mulroney och Diane Keaton är alltid bra; och det är mycket roligt att få se den lysande Claire Danes (mest känd från den klassiska ungdomsserien Mitt så kallade liv), som gör en mycket imponerande insats som Merediths syster Julie. Men största behållningen är kanske ändå Rachel McAdams - känd från bl.a. Wedding Crashers och Mean Girls (båda recenserade på denna sida), som är helt strålande i rollen som dottern Amy. Låt oss hoppas att vi får se mer av henne snart. Sammantaget är det här en rolig och lite allvarlig dramakomedi (dock utan att bli särskilt gripande), som är välgjord och genomtänkt; om än lite ytlig och ganska förutsägbar. Trots bristerna är den dock fortfarande absolut sevärd (minst en gång, och kanske rentav fler), och kan trots allt rekommenderas till de flesta.

DVD-utgåvan är avsedd för Skandinavien, och har anamorfisk bredbild i 1,85:1 och ljud i Dolby Digital 5.1 Textning finns på svenska, norska, danska, finska och engelska; men tyvärr ingen textning för hörselskadade. Bild- och ljudkvalitet är bra, men inget alltför märkvärdigt. DVD-skivan inleds med Fox alltid lika irriterande och malplacerade anti-piratpropaganda i 48 sekunder (som gudskelov går att hoppa förbi), följt av påtvingade varningstexter i 5 sekunder. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är snygg men har lite långsamma animationer innan vi kan välja något. Menyerna finns enbart på engelska, och tyvärr finns alltså inget språkval i början. För att få svensk text måste vi alltså själva gå in på språkinställningsmenyn och välja svenska - kanske inte världens lättaste för personer som inte kan engelska... Som extramaterial erbjuds först och främst två olika kommentatorspår till filmen. Det första är med regissören/manusförfattaren Thomas Bezucha, producenten Michael London, huvudscenografen Jane Ann Stewart samt redigeraren Jeffrey Ford. Det andra är med huvudrollsinnehavarna Sarah Jessica Parker och Dermot Mulroney. Det förstnämnda kommentatorspåret är riktigt intressant - periodvis lite rörigt i och med de stora antalet personer, men det blir betydligt mindre egocentriskt än kommentatorspår där enbart regissören närvarar. Det andra spåret blir periodvis ganska oseriöst, men är ganska kul att lyssna på och vi får åtminstone ibland fram intressanta fakta. Därefter erbjuds ett antal bortklippta scener, som också har tillhörande kommentatorspår av regissören och producenten. De flesta tillför inte alltför mycket till filmen, men är kul att se på en gång. En nackdel är att det inte alltid framgår var i filmen som scenerna skulle ha varit med.

Därefter finns flera s.k. featuretter. Först och främst en bakom kulisserna-dokumentär på 18 minuter, som mestadels består av intervjuer med bl.a. skådespelarna samt regissören. Det är hyfsat intressant, även om det periodvis blir lite för mycket allmänt skryt över varandra. Tyvärr finns inte mycket från själva inspelningarna av filmen, utan det mesta handlar om efterkonstruktioner. Därefter finns två reportage från den amerikanska långfilmskanalen Fox Movie Channel (komplett med kanallogga nere i hörnet!) - en om rollbesättningen av filmen, och ett kortare inslag från filmens galapremiär i USA. Det jag saknar är information om vilka de ursprungliga skådespelarna var, eftersom de i inslaget nämner att filmen som en independentfilm blev inställd i sista sekunden efter att rollbesättningen var klar, och att alla skådespelarna byttes ut tills den faktiska inspelningen. Vidare finns en s.k. Q&A (Questions and Answers, d.v.s. frågepanel) med skådespelarna från Screen Actors Guild Theater - rätt intressant (men ganska kort), men periodvis blir det lite väl oseriöst. Tyvärr pratar skådisarna ibland aningen otydligt och i munnen på varann i inslaget, vilket gör det lite svårt att höra vad som sägs. Det finns också en "gag reel", med ett antal misslyckade tagningar (bloopers) från inspelningarna av filmen - rätt kul. Slutligen finns receptet till Merediths mat från filmen i form av textmenyer - inte mycket att hurra för... Tyvärr har extramaterialet ingen som helst textning, varken på svenska eller engelska. Det är verkligen tråkigt. Men sammanfattningsvis är det ändå en riktigt lyckad DVD-utgåva - visst hade den kunnat ha mer extramaterial, men för första gången på länge får i alla fall en storfilm den DVD-utgåva som den förtjänar, med en hel del vettigt extramaterial.

Recensionen skriven: 16 maj 2006
Senast uppdaterad: 16 maj 2006

Recensionen har lästs 3888 gånger av 2210 personer, sedan den 5 december 2007