Claus von Stauffenberg - Tom Cruise Nina von Stauffenberg - Carice van Houten
Henning von Tresckow - Kenneth Branagh Friedrich Olbricht - Bill Nighy
Friedrich Fromm - Tom Wilkinson Otto Ernst Remer - Thomas Kretschmann
Ludwig Beck - Terence Stamp Erich Fellgiebel - Eddie Izzard
Carl Goerdeler - Kevin McNally Mertz von Quirnheim - Christian Berkel
Adolf Hitler - David Bamber

Under andra världskriget pågick ett dussintal kända försök att mörda Adolf Hitler - som alla som inte sovit sig igenom historielektionerna redan vet misslyckades alla. Det sista och troligen mest genomarbetade försöket inträffade i juli 1944 av ett flertal högt uppsatta tyska militärer. Om just det attentatet handlar den amerikansk-tyska samproduktionen , regisserad av amerikanska Bryan Singer; annars mest känd för bl.a. X-Men och som en av skaparna av TV-serien House. I filmen får vi huvudsakligen lära känna den tyska översten Claus von Stauffenberg, som en bit in i andra världskriget tröttnat på Europas förfall och alla massmord som Adolf Hitler och hans regering gjort sig skyldiga till. Han vill få stopp på det, men de planer som han och några officerare gjort upp spricker då han under ett flygattentat mot krigslägret förlorar ett öga, en hand och två fingrar. Väl hemma i Berlin kommer han i kontakt med en grupp generaler och andra högt uppsatta militärer, som planerat att mörda Hitler i ett försök att få stopp på kriget innan ännu fler hemskheter hinner hända - annars befarar de att kriget aldrig kommer att ta slut, och att nazisterna aldrig försvinner ur makten. Efter viss tvekan går Stauffenberg med på att få en av de viktigaste rollerna under planen - han ska ta sig in i Hitlers skyddade militära byggnad Varglyan, och där placera en väska med sprängmedel så nära Hitler som möjligt. De tänker utnyttja Hitlers egen beredskapsplan ifall något skulle hända med honom, operation Valkyria, till sin egen fördel. Med en viss omskrivning av operationen kan den användas för att få bort Hitlers andra medarbetare från makten, och få med alla i tron att det rörde sig om Hitlers egen vilja.

Ett problem med alla verklighetsbaserade krigsdramer som utspelas under andra världskriget är att de per definition måste bli förutsägbara - de allra flesta vet redan utgången av kriget, så slutet kan omöjligen komma som någon överraskning. Valkyria är inget undantag, och även om det officiellt klassas som en dramathriller så är det bara ett fåtal scener som kan klassas som spännande. Det kompenseras dock, åtminstone till viss del, av att det är en intressant och fascinerande handling som absolut förtjänar att uppmärksammas. Trots allt är just det här mordförsöket inte särskilt välkänt (åtminstone inte bland personer i min ålder), och jag visste inte mycket om det innan jag såg filmen. Det är också värdefullt att få se militärer i nazi-Tyskland som mer mänskliga än vanligt, och visa att det trots allt inte var alla som uppskattade Hitler och hans metoder. Trots att Valkyria inte direkt fått lysande kritik internationellt, så är det ändå en ganska bra film. Det är snyggt, storslaget och välgjort. Fotot är förstklassigt, och filmen är helt och hållet inspelad i Tyskland - till stor del i riktiga miljöer (bl.a. den historiska byggnaden Bendlerblock) - vilket också bidrar till realismen. Därför ser det riktigt verklighetstroget ut, och regissören har på ett skickligt sätt återskapat en 1940-talskänsla där allt ser mycket tidsenligt ut. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och även om Tom Cruise långt ifrån tillhör mina favoritskådisar, så måste jag medge att han är riktigt bra i huvudrollen som Stauffenberg. Jag kan visserligen tycka att han inte riktigt har tillräcklig utstrålning i den här rollen, men han är ändå fullt godkänd. Tom Wilkinson i rollen som general Fromm och Bill Nighy som general Olbricht är mycket lyckade, och Carice van Houten är också bra som Claus fru. David Bamber spelar visserligen relativt bra som Hitler, men han spelar lite för opersonligt och gör att man i filmen inte känner någonting för Hitler - varken negativt eller positivt - och så borde det inte vara. Dessutom är David Bamber inte alltför lik den verkliga personen. Dessbättre är hans roll dock ganska liten i filmen, som gör att man inte hinner störa sig så mycket. Ett problem är att det periodvis är svårt att leva sig in i filmen och se dessa skådisar som tyskar. Illusionen försvinner helt enkelt med så kända skådespelare, och filmen hade vunnit på att ha okända skådisar i rollerna (helst tyska sådana).

Det känns heller inte direkt trovärdigt att alla tyska militärer uteslutande pratar engelska. Filmen inleds med några repliker på tyska, men det byts ut illa kvickt mot engelska. Det engelska språket är kanske nödvändigt för att filmen ska kunna bli framgångsrik i engelskspråkiga länder (där många tycker illa om textning), men likväl blir det lite onaturligt och konstlat. Det blir heller inte bättre av att olika skådespelare talar med olika dialekt. Vissa talar med amerikansk accent, vissa med brittisk accent och ytterligare några talar engelska med tysk brytning. Man reagerar bitvis på det, och det är beklagligt att inte filmteamet jobbat mer med kontinuitet. Men dessbättre vänjer man sig vid det ganska snart, och det finns värre problem med filmen. Det största är att de flesta rollfigurer blivit tämligen endimensionella. Vi får visserligen lära känna Stauffenberg riktigt väl, och han har blivit mångbottnad och genomarbetad, men de flesta andra får vi inte veta mycket om. Av de flesta andra tyskar inblandade i attentatförsöket får vi inte veta mycket mer än deras namn, och det gör att filmen periodvis helt enkelt inte lyckas att engagera till fullo. Därför blir det främst intressant och engagerande medan det handlar om just Stauffenberg, medan man i övrigt helt enkelt inte bryr sig i någon högre utsträckning. Det finns heller inte mycket till karaktärsutveckling, och man får inget riktigt grepp om flera av de centrala personerna. Kvinnoporträtten lämnar också en hel del övrigt att önska. Claus fru Nina har som enda uppgift att vara en förstående hustru och bra mamma, och har inget som helst djup. Några övriga kvinnoroller finns överhuvudtaget inte (annat än enstaka statister). Jag hade också uppskattat att gå djupare in i händelseförloppen och vissa nyckelscener skyndas igenom för snabbt, som resulterar i att vissa frågetecken fortfarande kvarstår. Å andra sidan är i synnerhet början lite väl seg, och filmen hade vunnit på ett jämnare tempo. Det märks att regissören Bryan Singer har valt att satsa på genomförandet mer än innehållet, och manuset blir aldrig lika lyckat som utseendet eller de realistiska effekterna. Det är tråkigt, och resulterar tyvärr i att filmen inte lyckas att övertyga fullt ut. Men bristerna till trots är Valkyria inte alls en dålig film. Det är storslaget och välgjort, och med bra skådespelare och en intressant handling kommer man ganska långt. Därför är det trots allt de positiva aspekterna som väger över, och det har blivit en fullt sevärd och ganska bra film. Men den hade helt enkelt kunnat bli mycket bättre utifrån samma grundförutsättningar, och även om den absolut är värd att hyra när den släpps på DVD, så kan jag trots allt inte helhjärtat rekommendera folk att kosta på biljetterna för att se den på bio. Så märkvärdig är den helt enkelt inte, och jag skulle heller inte vilja se om den i första taget.

Recensionen skriven: 30 januari 2009
Senast uppdaterad: 30 januari 2009

Recensionen har lästs 5037 gånger av 2620 personer, sedan den 30 januari 2009