Dimitri - Danila Kozlovsky Christian - Dominic Sherwood
Natalie - Sarah Hyland Victor - Gabriel Byrne
Rektor Kirova - Olga Kurylenko Mia Rinaldi - Sami Gayle
Mason Ashford - Cameron Monaghan Drottning Tatiana - Joely Richardson
Camilla - Bronté Norman-Terrell Miss Karp - Claire Foy
Jesse - Ashley Charles Norrine - Shelley Longworth

Den amerikanska författaren Richelle Mead (född 1976) har vunnit ett flertal priser världen över, och har blivit känd för romanserierna om Georgina Kincaid, Dark Swan och inte minst ungdomsromanserien Vampire Academy. Den sistnämnda serien består av 6 böcker utgivna mellan 2007 och 2010, och har dessutom gett upphov till en spin-offserie med ytterligare böcker. Nu har den första romanen i serien blivit till film; den brittisk-rumänska samproduktionen Vampire Academy i regi av amerikanska Mark Waters (som tidigare bl.a. gjort Mean Girls). Filmen har dock inte blivit någon succé, och i Sverige släpps den direkt på DVD.

Det kryllar av vampyrer i världen (åtminstone i filmen - förhoppningsvis inte i verkligheten!), men det är ett fult ord som helst ska undvikas. 17-åriga Lissa är en prinsessa och tillhör vampyrsläktet moroi; en fredlig kunglig art som har magiska krafter. De försvagas av solen, men dör inte; och dödar ingen trots att de är beroende av att suga blod för att överleva. Moroi-folket beskyddas av väktarfolkslaget dhampir, vars livsuppgift är att skydda moroi till varje pris. Lissas väktare heter Rose, och har en unik förmåga i att kunna gå in i Lissas hjärna och se och höra vad hon upplever. Men det finns även mindre fredliga varelser - i det här fallet vampyrsläktet strigoi som är onda blodsugare ute efter att döda. Om en moroi dödar en oskyldig människa förvandlas de till strigoi. Alla moroier och dhampirer utbildas på internatskolan St. Vladimirs; eller Vampyrakademin som den kallas i folkmun. För ett år sedan rymde Lissa och Rose, och har därefter klarat sig gömda ute i den vanliga världen. Men nu har de blivit upphittade av andra dhampirer, och förs tillbaka till St. Vladimirs. Men Lissa har unika krafter, och är därför ett stort hot inne på internatskolan...

Jag har tyvärr inte läst Richelle Meads roman, och har därför inget att jämföra med. I det här fallet är det nog en nackdel, för Vampire Academy har en invecklad och omfattande värld som målas upp och dessutom en ganska komplicerad intrig. Det är helt enkelt mycket fakta och många rollfigurer man ska lära sig allt om, och det är inte helt enkelt att hänga med i svängarna. I bokform är det säkert inga större problem att lära sig allt man behöver veta och förstå allt, men i en film på bara drygt en och en halv timme är det en helt annan femma.

Bara man kommer över det och är beredd att vara uppmärksam när man ser filmen är det i alla fall en riktigt bra och underhållande film. Man dras snabbt in i handlingen, och det är fascinerande och engagerande. Rollfigurerna är intressanta, och framförallt Lissa och Rose har blivit mångbottnade rollfigurer som man får lära känna på ett bra sätt och dessutom snabbt fastnar för. Det gör också att man tycker om både Rose och Lissa, vilka misstag de än begår.

Det har blivit en fängslande och förhållandevis nyskapande film, som erbjuder någonting relativt nytt inom en bekant genre. För det här är så långt ifrån Twilight man kan komma, och det finns heller inga andra "vampyrfilmer" med en liknande premiss som denna. Det är en trevlig omväxling, och dessutom är det en oförutsägbar film där jag inte lyckades förutspå merparten av händelseförloppen. Dessutom är det charmigt och småroligt, och det finns några fyndiga pikar mot framförallt Twilight. Periodvis är det också ganska spännande, och tempot är föredömligt högt. Här finns också ett påtagligt djup, och det är inte alls så ytligt som man skulle kunna tro.

Men den invecklade intrigen har sitt pris, och gör att man inte kan "slötitta" på filmen utan måste koncentrera sig. Det är ändå inte helt lätt att komma ihåg vem som är vem och lista ut hur allting hänger ihop, och det kan lätt upplevas något rörigt. Det är också uppenbart att fokuset hela tiden ska ligga på just Rose och Lissa, vilket gör att nästan alla andra har blivit mer eller mindre endimensionella. Det är lite tråkigt, och förtar till viss del filmens djupsinta och tänkvärda budskap.

Vampire Academy hade nog vunnit på att förlängas lite, så att fler rollfigurer kunnat få fler nyanser och för att även kunna förklara allting på ett tydligare sätt. Att filmen inleds mitt i en handling kan också ställa till med vissa problem, och gör att det tar ett litet tag innan man förstår tillräckligt för att faktiskt dras in i intrigen till fullo. Slutet känns också alltför abrupt, och det känns övertydligt att allting förberetts för en uppföljare - det överensstämmer säkerligen med den litterära förlagan, men kan ställa till med problem då man med film förstås aldrig kan vara säker på att det faktiskt kommer att bli någon uppföljare; allt hänger ju på hur populär den här filmen blir. Det är bara att hålla tummarna att så sker, för blir det ingen till film är det här slutet riktigt misslyckat.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt men inte särskilt originellt bildspråk. Actionsekvenserna är snyggt koreograferade, och specialeffekterna ser trovärdiga ut. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och framförallt är Zoey Deutch utmärkt som Rose. Lucy Fry är också nästan lika bra som Lissa. Dominic Sherwood är bra som Christian, och Gabriel Byrne gör en stabil insats som Victor. Även i övrigt är det bra skådespelare, och den alltid lika talangfulla Sarah Hyland gör allt som går av den tyvärr något underutvecklade Natalie.

Vampire Academy är en bra och engagerande film, men som tyvärr också blivit onödigt invecklad och rörig. Jag misstänker att problemet ligger i den litterära förlagan, och av samma premiss hade det nog kunnat bli en lysande miniserie på TV - då hade man haft tid att utveckla alla rollfigurer och presentera hela den här världen, och det hade sannolikt inte upplevts lika invecklat. Som långfilm blir det tyvärr "bara" ganska bra, och de brister som finns gör att man inte riktigt fastnar av premissen och historien på samma sätt som jag hade önskat. Men det är ändå en bra och fullt sevärd film, och har man läst romanen är det mycket möjligt att man tycker bättre om filmen än jag gjorde; för ovanlighetens skull. Tycker man om lite ovanliga vampyrfilmer, långt från Twilight eller mer förenklade filmer, är denna rumänsk-brittiska film ett bra val; och mitt betyg landar på en hyfsat stabil sjua. På intet sätt dåligt, men som TV-serie hade det sannolikt blivit betydligt bättre. Jag hoppas bara att något TV-bolag tänker samma tanke som jag och faktiskt gör en miniserie baserad på samma roman...

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1, vilket på ren svenska innebär mindre svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV och stora svarta fält på en 4:3-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1, men undertecknad har tyvärr inte utrustning att testa det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men utmärker sig inte som något utöver det vanliga. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därpå spelas ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi direkt tll en huvudmeny som är stillastående och stilren, men bara på engelska. Huvudmenyn är av enklast tänkbara slag, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS 6.1. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det finns heller ingen språkinställningsmeny, som vill man se filmen utan text måste man starta uppspelningen som vanligt och manuellt stänga av textningen med fjärrkontrollen i efterhand. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt men inte alltför förvånande för en film som denna som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 31 juli 2014
Senast uppdaterad: 1 augusti 2014

Recensionen har lästs 3499 gånger av 2004 personer, sedan den 31 juli 2014