Varg Veum - Trond Espen Seim Karin - Lene Nystrøm
Siren - Kjærsti Odden Skjeldal Karin och Sirens mamma - Elisabeth Sand
Hamre - Bjørn Floberg Alexander Latoor - Alexander Karim
Asbjørn Søvold - Jakob Oftebro Hans Hauge - Emil Johnsen
Carl Berner - Espen Hana Henrik Berner - Morten Espeland
Harry Helgesen - Skjalg Gamst Landsem Joachim - Tormod Vassel

Den norska författaren Gunnar Staalesen har skrivit ett 40-tal romaner med början 1969 och dessutom skrivit ett antal teaterpjäser. För de flesta har han dock blivit mest känd för kriminalromanerna om privatdetektiven Varg Veum i Bergen, som hittills resulterat i 17 böcker mellan 1977 och 2010. Med start 2007 började filmatiseringar av några av böckerna i serien, som främst producerats för DVD och TV (men där några visats på bio i Norge), och med svenska TV4 som medproducenter. 2007 - 2008 kom 7 filmer, och 2010 började den andra omgången. Den åttonde filmen från start och den andra filmen i den andra omgången heter Svarta får.

Varg Veums flickvän Karin har en svårt sjuk mamma som snart kommer att dö i cancer, och hennes lillasyster Siren har varit försvunnen i 10 år. Efter att Siren hållit på med droger och annat har Karin inte brytt sig om att leta efter henne, men när hennes mamma nu är angelägen att träffa henne innan hon dör så erbjuder sig Varg Veum att leta rätt på Siren. Han hittar snart henne som prostituerad på ett hotell, vars föreståndare inte verkar ha helt rent mjöl i påsen. Han tar henne därifrån, men det dröjer inte länge innan Siren blir påkörd av en bil. Och det är definitivt ingen olycka...

De första tre filmerna i serien var bra, och jag har alltid tyckt att Varg Veum hållit en högre klass än i stort sett alla svenska kriminalare. De resterande filmerna har jag dock inte sett, då de (ännu) inte visats på TV och de separata DVD-utgåvorna har varit utgångna länge. Visserligen finns de fortfarande att tillgå i boxform, men då priserna inte är alltför låga på de flesta håll är jag säkert inte ensam som drar mig för att köpa sådana av kriminalare som man sannolikt inte kommer att vilja se flera gånger. Det ställer till med vissa problem när man nu kommer in i film nr 8, och jag började genast undra vem Karin egentligen var och hur hon kommit in i bilden. Visserligen har varje film avslutade fall, men genom rollfigurer och annat är det ändå en klar fördel att ha sett alla tidigare filmer.

Därför tog det mig en liten stund att komma in i handlingen, men när man väl gör det så är Varg Veum - Svarta får en bra och intressant film. Rollfigurerna är mångbottnade och filmen är engagerande. Bitvis är det riktigt spännande, och Karin är ett värdefullt tillskott till serien. Jag stör mig dock lite på polisinspektören Hamre, som blivit mer endimensionell än tidigare och bitvis känns en smula påfrestande. Det är en genomarbetad och intressant handling, även fast det är lite invecklat och det bitvis kan bli en smula rörigt. Det är ganska många rollfigurer, och att komma ihåg vem som är vem är inte helt oproblematiskt, även om det går hyfsat om man är uppmärksam. Alltför originellt är det inte, men jag uppskattar ändå Varg Veum med sin stämningsfulla och lagom spännande stil. Tiden går ganska snabbt, och det är intressant och fängslande från början till slut; detta trots att det bara är vid en del tillfällen som det faktiskt är spännande.

Trots vissa irritationsmoment förblir filmen intressant och välgjord under en stor del av tiden. Men tyvärr lyckas manusförfattarna inte att hålla samma stil hela vägen ut. Mot slutet blir det ganska ologiskt och vissa trovärdighetsproblem uppstår. Då blir det också rörigt och lite för invecklat, och jag hade lite svårt att få allting att gå ihop. Visserligen blir det inte alls lika förutsägbart längre, men istället känns det som att författaren velat få till en oväntad vändning till varje pris; och därför varit beredd att kompromissa med både logiken och trovärdigheten. Det känns inte rätt, utan jag hade faktiskt föredragit om filmen kunnat fortsätta på det invanda spåret utan överraskningar.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt men måttligt originellt bildspråk. Jag uppskattar att Varg Veum-filmerna känns mer påkostade än svenska kriminaldramer, med många utomhusscener och en mindre mängd studiotagningar, vilket gör att filmerna känns mer levande. I den här filmen förekommer dock några lite väl mörka utomhusscener, där det är svårt att se vad som händer och där ljussättningen lämnar en del övrigt att önska. Skådespelarinsatserna är också riktigt bra, och Trond Espen Seim är utmärkt som Varg Veum. Även i övrigt är det bra skådisar, och åtminstone för oss i Sverige är alla skådisar okända som man inte redan sett i en massa andra filmer; utmärkt för trovärdigheten.

Varg Veum - Svarta får är under den första dryga timmen en bra film, som känns som en av de bättre i serien och engagerar med enkla medel. Men tyvärr förekommer lite för många slarviga missar under de sista 20 minuterna - trovärdigheten sjunker, det blir lite långsökt och det blir lite väl rörigt då det är allt annat än enkelt att hålla isär allting. Då går det också lite för snabbt framåt, och filmen hade vunnit på att saktas ner en smula mot slutet. Det är fortfarande en ganska bra och fullt sevärd film, men i och med det inte alltför lyckade slutet nöjer jag mig med en stark sexa i betyg. Med ett bättre slut hade sjuan varit ett faktum, men Varg Veum är och förblir passande underhållning för stunden. Med andra ord inget man lär komma ihåg om ett halvår, och inget jag skulle vilja se om i första taget. Men ändå utan tvekan bättre än de flesta Wallander- och Beck-filmer.

Av någon märklig anledning har Varg Veum - Svarta får individuellt enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och släpps bara som köpfilm i boxform tillsammans med två andra filmer i serien. DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, vilket på ren svenska innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen har vanlig text på svenska, danska, finska och engelska samt norsk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och relativt lättläst. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, och direkt därpå kommer man till huvudmenyn, som är stilren men engelskspråkig. Det enda extramaterialet som finns är trailers för de 7 tidigare filmerna i serien samt den här filmen - har man sett de tidigare tillför det förstås inte mycket, och har man inte det så är ändå inte en trailer alltför mycket att hänga i granen.

Recensionen skriven: 15 december 2011
Senast uppdaterad: 15 december 2011

Recensionen har lästs 4644 gånger av 2352 personer, sedan den 15 december 2011