Manusförfattare: Niklas Rockström, baserad på en grundstory av Henning Mankell
Kurt Wallander - Krister Henriksson Linda Wallander - Johanna Sällström
Stefan Lindman - Ola Rapace Oskar - Ove Wolf
Roger - Fyr Thorvald Micke - Jonatan Blode
Jeanette - Camilla Larsson Louise - Karin Bergquist
Anki - Sara Gärde Pierre - Simon Norrthon

Dags för ännu en film i den kriminalfilmsserie som troligen pågått näst längst genom tiderna (efter Beck). Det här är den elfte filmen i serien; och i likhet med de flesta i den nuvarande serien är den producerad för video/DVD och är inte baserad på någon av Henning Mankells romaner, utan är nyskriven baserad på en grundstory av Mankell. Den här gången får vi se en kvinna ombord på en båt, som grälar med sin älskare - några timmar senare har hon försvunnit, men det finns mängder av blod ombord på båten, vilket får Wallander och hans kollegor att tro att hon blivit mördad. Det visar sig att den försvunna kvinnan tillhör ett kollektiv inte långt därifrån, och snart leder spåren mot Linda Wallanders expojkvän...

I likhet med en del av de tidigare filmerna i serien, blir fallet aningen rörigt periodvis; men är i övrigt ett relativt intressant fall. Periodvis blir det hyfsat spännande, även om jag fortfarande inte håller med om genren "thriller" på omslaget. Den här filmen skiljer sig dock från de flesta tidigare i serien, i och med att vi vid ett relativt tidigt skede får de flesta korten på bordet, och därför blir utgången heller ingen direkt överraskning. Vad man tycker om det är en smaksak, men personligen tycker jag att det förtar en del av idén och spänningen att få veta så pass mycket så tidigt - det vore bättre om vi som tittare inte vet mer än poliserna, då skulle det bli mer intressant och spännande. Fortfarande får vi heller inte någon förklaring till varför inte en enda person inom Ystad-polisen talar med minsta lilla skånska dialekt. Givetvis är det en fördel för tydligheten (talad skånska är inte helt lätt att förstå alla gånger), men för trovärdigheten är det en nackdel... Det här är dock ändå en välgjord och fullt sevärd film med bra skådespelare - definitivt värd att se en gång, men ingenting som man kommer ihåg i efterhand eller som håller att ses om.

DVD-utgåvan är mycket snarlik alla de tidigare Wallander-filmerna. Filmen har anamorfisk bredbild i 1,78:1 och har svenska ljudspår i DTS (som jag inte har utrustning för att testa), Dolby Digital 5.1 samt vanlig stereo. Textning finns på norska, danska, finska och engelska (vanlig text), samt svensk text för hörselskadade. Någon vanlig svensk text för hela filmen finns dock inte, vilket annars hade varit önskvärt då filmen lider av samma problem som väldigt många andra svenska filmer; nämligen det att det är svårt att höra allt som sägs och hänga med i all dialog utan text. Åtminstone undertecknad tvingades att se filmen med textningen för hörselskadade påslagen för att inte irritera sig. När man stoppar i skivan möts man av SF-vinjett, följt av språkvalsmeny och varningstexter i 5 sekunder. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på svenska (inga trailers den här gången). Som extramaterial finns exakt samma allmänna bakom kulisserna-program för hela filmserien, som följt med varenda Wallander-film hittills. Det var kanske hyfsat intressant första gången, men helt värdelöst nu. Den här filmen nämns inte ens i denna bakomfilm. Dessutom finns samma skriftliga biografier om de tre huvudrollsinnehavarna som vid alla tidigare filmer (men ingen av birollerna i denna film), samt en trailer för nästa Wallander-film. Inte speciellt mycket att hänga i granen, med andra ord...

Recensionen skriven: 6 november 2006
Senast uppdaterad: 6 november 2006

Recensionen har lästs 4131 gånger av 2364 personer, sedan den 5 december 2007