Isabelle - Nina Zanjani Pontus - Sverrir Gudnason
Svartman - Fredrik Gunnarsson Nyberg - Mats Bergman
Martinsson - Douglas Johansson Karin - Stina Ekblad
Irina - Sandra Stojiljkovic Jens Riis - Magnus Roosman
Richard Metz - Fredrik Dolk Jurij - Bashkim Neziaj
Leb Munchin - Bård Owe Joseph - Christian Fiedler

Det är nu dags för ännu en ny film i den andra omgången av svenska kriminaldramer med kriminalkommissarien Kurt Wallander. Den första visades på bio, medan alla senare släpps direkt på DVD. Efter Hämnden, Skulden, Kuriren och Tjuven har nu turen kommit till den femte filmen för säsongen. Titeln på denna är Cellisten, och därefter ska det bli åtta filmer till innan vintern och våren är slut. Som titeln antyder är det en cellospelare som handlingen kretsar kring. Hon heter Irina, och kommer ursprungligen från Ryssland. Efter att Wallander sett på en av hennes konserter blir han vittne till att en bomb exploderar när Irina sätter sig i sin bil. Dessbättre blir branden inte påtaglig, och Wallander hinner nätt och jämnt slita ur henne ur bilen och räddar därmed hennes liv. Det visar sig att hon är med i vittnesskyddsprogrammet efter att hon planerat att vittna mot den ryska maffian som nyligen mördat hennes pojkvän. Snart står det klart att Irina fortfarande svävar i fara, och att de som planerat bomben ogärna vill ge upp. Och hon är inte den enda som hamnar i fara under utredningen...

Wallander - Cellisten fortsätter i ungefär samma stil som de tidigare filmerna den här säsongen, och några alltför stora överraskningar väntar inte. Tyvärr känns storyn med ryska maffian lite väl bekant, och det har förekommit lite för ofta i såväl Wallander som andra svenska kriminaldramer. Därför lyckas denna film inte få med mycket som vi inte har sett förut, och grundstoryn är inte riktigt lika intressant som i en del av de tidigare filmerna den här säsongen. Det som räddar filmen är istället att Irina blivit en intressant och mångbottnad rollfigur, som man lätt sympatiserar med. Även den nya polisen Jens Friis och hans dotter är intressanta. Därför bryr man sig också om vad som händer, och det har blivit förvånansvärt engagerande. Storyn är lite invecklad och framförallt lite väl osannolik, men håller trots allt ihop relativt väl. Till skillnad från många andra Wallander-filmer har även filmteamet lyckats få med en del spänning, och bitvis är det riktigt spännande. Det blir därför inte riktigt samma låga och stillsamma tempo som ofta tidigare, och det är positivt.

Men tyvärr lider filmen av ett grundläggande problem, som drar ner helhetsintrycket avsevärt. Det finns nämligen många trovärdighetsproblem, och framförallt beter sig de flesta poliser så utomordentligt korkat så att det måste klassas som grova tjänstefel. Det förefaller uppenbart att manusförfattarna har valt att kompromissa med realismen, för att få allting så spännande som möjligt. Men det känns definitivt inte som rätt väg att gå, och när man ofta sitter och irriterar sig och känner mer frustration än en spännande känsla, så inser man att något inte står rätt till. Det kanske inte hade varit möjligt att få allting 100% realistiskt och ändå få storyn att kännas trovärdig, men det borde åtminstone ha gått att välja en gyllene medelväg som inte idiotförklarar tittarna. Förvisso brukar Wallander ofta innehålla vissa logiska luckor eller trovärdighetsproblem, men det här känns ändå som värre än genomsnittet och fastän jag sällan stör mig över sådant så var det ibland så påtagligt att jag hade svårt att njuta av filmen. Det är tråkigt, då filmen med viss bearbetning av manuset hade kunnat bli riktigt bra. Wallander känns betydligt mer mångbottnad och nyanserad än i den förra filmen Tjuven, och jag känner definitivt att det är en intressant karaktär. Det är också trevligt att få se mer av Katarina, medan Svartman istället blivit mer endimensionell än tidigare och här blivit ganska oväsentlig till handlingen. Polisaspiranten Pontus har fått ett större utrymme i den här filmen, och känns mer nyanserad än tidigare. Det är uppskattat, medan däremot Isabelle blivit mer osynlig och endimensionell. Många av birollerna har också blivit lite väl stereotypa och schablonartade. Fortfarande irriterar jag mig också över att vi trots att så många filmer har gått fortfarande inte fått någon som helst förklaring till Linda Wallanders frånvaro, och det känns som dålig stil i en filmserie att låtsas som ingenting bara för att en av huvudrollsinnehavarna inte längre är i livet.

Wallander är fortfarande en massproducerad filmserie i fabriksstil, men man märker trots allt en märkbart högre budget än den förra säsongen. Det rör sig mer om autentiska miljöer och utomhusscener, och det blir inte samma ganska påtagliga kulisskänsla som tidigare. Regi och klippning är fullt godkänt, även om regissören Stephan Apelgren håller sig till ett enklare och mer ooriginellt bildspråk än vissa andra, och därför inte sticker ut på samma sätt. Det är fortfarande ett effektivt bildspråk med huvudsakligen fast kamera, även om man kan anmärka på att fotografen ibland verkar vara lite väl förtjust i närbilder även när det inte tillför något. Skådespelarinsatserna är återigen riktigt bra, även i biroller. Krister Henrikssom är mycket lyckad som Wallander, och Nina Zanjani övertygar också som Isabelle, samtidigt som Sverrir Gudnason spelar en smula stelt som Pontus. Lena Endre är också alltid duktig, och dessutom uppskattar jag Magnus Roosman som Malmö-polisen Jens. Dessutom tycker jag om XXX som Irina, medan däremot de ryska maffiamedlemmarna bitvis spelar över. Sammanfattningsvis är Wallander - Cellisten en hyfsad och fullt sevärd film, som fungerar väl som lättsam underhållning för stunden. Tyvärr finns alldeles för stora trovärdighetsproblem, vilket drar ner helhetsintrycket. Ryska maffian är också ett lite väl uttjatat ämne i svenska kriminalare, men trots allt har resultatet blivit fullt godkänt och tillräckligt intressant för att man hela tiden vill se klart filmen. Men någon originell och nyskapande film är det inte, utan den håller sig till genrens standardmallar och är också förhållandevis förutsägbar. Betygsmässigt räcker det till en stark femma, men det är tråkigt att inte större tid lagts på ett trovärdigt manus; något som sannolikt inte hade krävt så omfattande ändringar.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, vilket innebär fullskärm på en Widescreen-TV. Ljudet finns i Dolby Digital 5.1 och DTS, även fast undertecknad inte haft möjlighet att spela upp det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utan att utmärka sig. Filmen är textad på norska, danska, finska och engelska samt svenska för hörselskadade. Den svenska texten för hörselskadade innehåller förutom dialogen en del viktigare ljudförklaringar, men däremot framgår det aldrig vem som säger vad, inte ens när personerna inte syns i bild. Det bör rimligen ställa till med en del problem för hörselskadade, men är positivt för oss med fullgod hörselsom behöver ha på texten för att förstå allt som sägs. Filmen lider nämligen av samma problem som de flesta svenska filmer, då ljudet lämnar en del övrigt att önska och det ofta är svårt att höra vad som sägs. Dessutom finns svensk text av utländsk dialog, vilket ologiskt nog visas om man väljer "Ingen text" från menyn. När man matar in DVD-utgåvan visas distributörsjingel, innan en språkvalsmeny dyker upp. Därefter visas varningstexter på valt språk, som följs av en trailer för nästa Wallander-film Prästen. Vi kommer därefter till huvudmenyn, som är svenskspråkig och stillastående. Det enda extramaterial som finns är en lång rad trailers - samtliga 13 filmer från den förra Wallander-säsongen, de fyra tidigare filmerna den här säsongen, en trailer för den här filmen Cellisten och nästa film i serien. Där tar det roliga slut. Jag förväntar mig visserligen inte alltför mycket extramaterial av en film som släppts direkt på DVD, men någonting extra hade onekligen varit trevligt och önskvärt.

Recensionen skriven: 2 december 2009
Senast uppdaterad: 3 december 2009

Recensionen har lästs 3692 gånger av 2154 personer, sedan den 2 december 2009