Produktionsbolag: Yellow Bird Films, i samarbete med ARD/Degeto, Film i Skåne, TV4 Sverige & TV2 Norge
Producent: Lars Björkman & Ole Søndberg
Regi: Jonas Grimås
Manusförfattare: Stefan Ahnhem, baserad på en grundstory av Henning Mankell
Kurt Wallander - Krister Henriksson Linda Wallander - Johanna Sällström
Stefan Lindman - Ola Rapace

Dags för ännu en Wallander-film, men nu är det tillbaka till den vanliga nyare serien där Krister Henriksson spelar huvudrollen. Den här gången hittas en hästuppfödare, som brukar låta tonårstjejer rida på hans gård, mördad - till synes ihjältrampad av sin egen häst. Men undersökningarna visar att han i själva verket blev mördad, och att någon försökt få det att se ut som att en häst trampat ihjäl honom. Och därmed är det dags för Kurt, Linda och de andra från Ystad-polisen att utreda fallet. Och fallet blir mer och mer komplicerat ju längre tiden går...

Det här är en mycket konventionell kriminalfilm, på gott och ont. Den känns varken originell eller nyskapande, utan följer de gamla hederliga mallarna och idéerna. Filmen är också periodvis ganska förutsägbar, även om enstaka överraskningar förekommer. Visserligen spelar skådespelarna bra och filmen är välgjord, men det räcker inte hela vägen när filmen känns så alldaglig och traditionell, och helt utan nyskapande idéer. Det syns tyvärr alltför väl att filmen gjorts med relativt liten budget, och utan att större tid lagts på manuset. Filmen är dock fortfarande fullt sevärd, om man tycker om svenska kriminalare, men ingen lär vilja se den mer än en gång. Så att köpa filmen känns vansinnigt, men den är förmodligen värd att hyra en gång. Men tyvärr kommer filmen inte upp i samma klass som ens skapliga amerikanska eller australiensiska kriminalfilmer; och kanske vore det ingen dum idé att lägga ner Wallander-serien snart... Det här är åtminstone en av de sämre filmerna i serien, och då är inte ens de bästa i någon högre klass om man ser till de välgjorda utländska kriminalare som finns.

DVD-utgåvan är nära nog identisk med tidigare filmer i serien, och är i anamorfisk Widescreen i 1,78:1. För filmen finns ljudspår både i Dolby Digital 5.1 samt ett vanligt stereospår. Textning finns på norska, danska, finska och engelska, samt svenska för hörselskadade. Någon vanlig svensk text finns tyvärr inte, vilket hade behövts då det ofta är svårt att höra vad som sägs. När man stoppar i skivan möts man av SF-vinjett och språkvalsmeny, och därefter visas huvudmenyn, som är på svenska och stillastående. Som extramaterial finns en bakom kulisserna-dokumentär (inte samma som tidigare) för hela Wallander-serien. Visserligen halvskapligt, men alltför stor vikt läggs på att presentera karaktärerna. Det hade varit intressant till de första filmerna i serien, men efter så här många filmer känns det menlöst och ointressant - vi har ju trots allt redan lärt känna alla... Dessutom finns skriftliga biografier för tre av huvudrollsinnehavarna, av exakt samma slag som för tidigare filmer. Slutligen finns också en trailer för en kommande film i serien. Med andra ord, inte mycket att hänga i granen, och ingenting alls om just den här filmen.

Recensionen skriven: 13 mars 2006
Senast uppdaterad: 13 mars 2006

Recensionen har lästs 4025 gånger av 2269 personer, sedan den 5 december 2007