Regi: Anders Engström
Manusförfattare: Stefan Ahnhem, baserad på en grundstory av Henning Mankell
Kurt Wallander - Krister Henriksson Linda Wallander - Johanna Sällström
Stefan Lindman - Ola Rapace Christine Bergdahl - Malin Berghagen Nilsson
Per Bergdahl - Mats Rudal Barbro Haartman - Regina Lund
Johan Haartman - Peter Engman Louise Selander - Anna-Lena Strindlund

Filmserien som redan pågått längre än de flesta nog hade önskat, har nu begåvats med ännu en film. Luftslottet är den tionde filmen i den nuvarande Wallander-serien, och det mesta är sig likt. Precis som de flesta filmer i den aktuella serien, är filmen inte baserad på någon av Henning Mankells böcker, utan är nyskriven baserad på en kort grundstory som Mankell skrivit för filmen. En lite excentrisk äldre man tar ut alla sina pengar från banken (totalt 20 miljoner kronor!), och både han och hans hundar hittas lite senare mördad. Det visar sig att både han och hundarna blivit förgiftad med botox (ett gift som vanligtvis används i mindre doser mot rynkor), som på något sätt hamnat i hundmaten. Spåren leder snart till en kirurg, som är en av få personer i stan som har tillgång till botox naturligt. Men snart kompliceras fallet ytterligare...

Det är ett hyfsat intressant fall som tas upp här, även om det ibland blir lite rörigt. Skådespelarna spelar bra, och framförallt vill jag puffa för dubbningsveteranen Malin Berghagen (från bl.a. bioaktuella Bilar samt ursprungligen Daphne i Scooby-Doo) i en av de större birollerna - hon är som vanligt lysande. Alltför spännande blir filmen dock aldrig, utan här rör det sig mer om vanlig hederlig kriminalare där pusselarbetet ligger i centrum. En nackdel är också en och annan logisk tankelucka i manuset, som drar ner filmens trovärdighet. Sammanfattningsvis är det en småspännande och fullt sevärd film - värd att ses en gång, men inget som lämnar något bestående intryck eller håller att ses om.

DVD-utgåvan är mycket snarlik alla de tidigare Wallander-filmerna. Bilden är i anamorfisk Widescreen i 1,78:1 och har svenskt ljudspår i DTS (som jag inte har utrustning för att testa), Dolby Digital 5.1 samt vanlig stereo. Textning finns på norska, danska, finska och engelska (vanlig text), samt svensk text för hörselskadade. Någon vanlig svensk text för hela filmen finns dock inte, vilket hade varit önskvärt då filmen lider av samma problem som de flesta andra svenska filmer - det är svårt att höra allt som sägs och hänga med i all dialog utan text. Undertecknad tvingades i alla fall att se filmen med textningen för hörselskadade påslagen för att inte bli irriterad. När man stoppar i skivan möts man av SF-vinjett, följt av språkvalsmeny och varningstexter i 5 sekunder. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på svenska. Som extramaterial finns exakt samma allmänna bakom kulisserna-program för hela filmserien, som varit med i varenda film hittills. Det var kanske hyfsat intressant första gången, men helt värdelöst nu. Denna film nämns överhuvudtaget inte i denna bakomfilm. Dessutom finns samma skriftliga biografier om de tre huvudrollsinnehavarna som vid alla tidigare filmer (varför inga biografier för de övriga rollerna som är unika för denna film?), samt en trailer för nästa Wallander-film. Inte särskilt mycket att hurra för...

Recensionen skriven: 4 september 2006
Senast uppdaterad: 4 september 2006

Recensionen har lästs 4749 gånger av 2706 personer, sedan den 5 december 2007