Isabelle - Nina Zanjani Pontus - Sverrir Gudnason
Svartman - Fredrik Gunnarsson Nyberg - Mats Bergman
Ebba - Marianne Mörck Martinsson - Douglas Johansson
Greger Frankman - Jan Mybrand Signe Frankman - Wallis Grahn
Helena Landberg - Tanja Lorentzon Anders Landberg - Erik Olsson
Rebecka Odelman - Josefin Iziamo Carina Stålnacke - Eva Wendt

De senaste åren har totalt 13 filmer med Krister Henriksson producerats, baserade på Henning Mankells böcker om kriminalkommissarien Kurt Wallander. I januari kom Ystadpolisens enda skickliga kommissarie med en ny film som visades på bio, men fr.o.m. denna andra film är det DVD-utsläpp som gäller. Den här gången försvinner en sexårig pojke vid namn Albin från sitt dagis, och vare sig lärare eller andra barn verkar ha sett någonting. Kurt Wallander och de andra på polisstationen i Ystad inser snabbt att det kan vara bråttom, då barnkidnappningar sällan går goda efter alltför lång tid. Martinsson får nys om att en pedofil som nyligen släppts från fängelset bor bara ett par kilometer från dagiset, och snart kretsar utredningen uteslutande kring honom. Men är det så enkelt...?

I den första biovisade filmen i den nya omgången, Hämnden, blev vi bortskämda med en högre budget än i tidigare omgångar och en generellt högre estetisk nivå. Fastän Wallander - Skulden släppts direkt på DVD, så fortsätter denna mer påkostade stil. Det är fortfarande till stor del autentiska miljöer istället för den mer strama studiostil som den förra säsongen hade. Det är också snyggt foto och övertygande scenografi. Fastän vi bytt regissör redan tidigare, så har även denna en fin stil med bra regi, även om Leig Magnusson går över till ett lite mindre originellt bildspråk. Handlingsmässigt är det istället ett kliv uppåt från Hämnden, och fastän denna släppts direkt på DVD medan den visades på bio, så är det här en bättre film. Framförallt är grundstoryn mer intressant, och det här är en enkel och vettig utgångspunkt där det är lätt att leva sig in i situationen och där man genast känner den ökade frustrationen. Det här är också en enklare och mer realistisk story, där manusförfattaren inte försökt att klämma in allt mellan himmel och jord, utan nöjer sig med färre karaktärer och en relativt okomplicerad historia. Det visar sig vara ett smart drag, för här är den röriga och svårfattliga stilen från den förra filmen som bortblåst. Det gör istället att man kunnat fokusera mer tid på de centrala rollfigurerna, och överlag känns filmen betydligt mer trovärdig än den föregående. Istället kan man tycka att den här filmen mer övergår till att följa genrens jängse mallar, och inte sticker ut nämnvärt. Det här är helt enkelt en ganska traditionell svensk kriminalare, på gott och ont. Särskilt spännande blir det aldrig, och fastän filmen officiellt kategoriseras som thriller så är kriminaldrama en betydligt mer passande benämning. Tempot är ganska lågt och ibland kan man tycka att det blir lite segt, men filmen förblir ändå intressant hela tiden och blir aldrig tråkig. Det är dock lite förutsägbart, och även fast vi inledningsvis inte alls vet vem gärningsmannen är, så inser de flesta tittare trots allt det en stund innan Wallander gör det.

Ett minst lika allvarligt problem är att filmen lider av några logiska luckor och trovärdighetsproblem. Den här gången handlar det dock inte om potentiella gärningsmän, utan om poliserna. En del medlemmar i Ystad-polisen beter sig helt enkelt så korkat att vem som helst genast inser att det omöjligen kan vara ett rimligt beteende. Trovärdighetsmässigt är samtliga avsnitt av både CSI och de flesta andra amerikanska kriminalserier ett kliv uppåt, och det tror jag inte att manusförfattaren haft i tanke. Karaktärsutvecklingen har både gått framåt och bakåt sedan senast, paradoxalt nog. Relationen mellan Kurt och den nya åklagaren Katarina är intressant, och även om den bitvis känns en smula forcerad så visar det stor potential inför framtiden. Istället har det blivit värre med de två nytillkomna polisaspiranterna Pontus och Isabelle, och efter att ha haft framstående roller i Hämnden har de här förpassats till små biroller som inte tillför någonting. Senast hade stor vikt lagts åt relationen mellan Kurt Wallander och Isabelle, då Kurt var minst sagt avigt inställd till henne. Någon egentlig förklaring till det fick vi aldrig, och nu verkar det som bortblåst. Det känns inte trovärdigt kontinuitetsmässigt, och filmen borde verkligen ha låtit den handlingen och Isabelle bli mer framträdande. Fortfarande har vi heller inte fått någon som helst förklaring till Linda Wallanders frånvaro, vilket känns konstlat och onaturligt. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och Krister Henriksson bevisar än en gång att han gör en utmärkt rolltolkning av Kurt Wallander. Även Lena Endre är riktigt lyckad som åklagaren Katarina. Dessutom är gästrollerna genomarbetade och lyckade, och Jan Mybrand imponerar stort som pedofilen Greger. I grund och botten är Wallander - Skulden därför ett ganska lyckat kriminaldrama, och storyn är intressant och lite tänkvärd. Helhetsintrycket sänks av en del trovärdighetsproblem och avsaknaden av riktig spänning, och därför lär filmen knappast bli särskilt minnesvärd. Men som underhållning för stunden fungerar det bra, och tycker man om svenska kriminalare kan det absolut vara på sin plats att hyra filmen på DVD. Att köpa måste dock vara att kasta pengarna i sjön, för jag kan inte tänka mig att någon vill se en sådan här film mer än en gång.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, vilket innebär fullskärm på en Widescreen-TV. Ljudet finns i Dolby Digital 5.1 och DTS, även fast undertecknad inte haft möjlighet att spela upp det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utan att utmärka sig. Filmen är textad på norska, danska, finska och engelska samt svenska för hörselskadade. Precis som de flesta andra svenska filmer är det periodvis inte helt enkelt att uppfatta allt som sägs, och därför hade det varit behövligt att även erbjuda vanlig svensk text. När man matar in DVD-utgåvan visas distributörsjingel, innan en språkvalsmeny dyker upp. Därefter visas varningstexter på valt språk, som följs av en trailer som spelas upp. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är svenskspråkig och stilren. Det enda extramaterial som finns är en lång rad trailers - samtliga 13 filmer från den förra Wallander-säsongen, den tidigare filmen från den här säsongen, en trailer för den här filmen samt en för nästa film i serien (Kuriren). Där tar det roliga slut. Jag förväntar mig visserligen inte särskilt mycket extramaterial vid en film som släppts direkt på DVD, men någonting extra hade ju onekligen varit trevligt och önskvärt.

Recensionen skriven: 31 juli 2009
Senast uppdaterad: 31 juli 2009

Recensionen har lästs 4168 gånger av 2439 personer, sedan den 31 juli 2009