Produktionsbolag: Tre Vänner AB, i samarbete med Sveriges Television, Film i Väst & ZDF
Producent: Martin Persson
Regi: Birger Larsen
Manusförfattare: Klas Abrahamsson, Michael Hjorth, Birger Larsen & Tomas Tivemark, baserad på en roman av Henning Mankell
Kurt Wallander - Rolf Lassgård Maja - Marie Richardsson
Hans Christian - Peter Gantzler Isa - Josefin Peterson

För flera år sedan gjordes ett flertal filmer och miniserier med kriminalinspektören Kurt Wallander, där huvudrollen gjordes av Rolf Lassgård, för Dubbningshemsidans läsare kanske mest känd som Baloo i Djungelboken 2. Men det var då det, och i drygt ett års tid har nya Wallander-filmer (hittills sex till antalet) producerats där Krister Henriksson spelat Wallander. Men nu helt plötsligt är det dags för en ny Wallander-film med Rolf Lassgård. Den kom på bio i somras, och nu har filmen släppts på video och DVD. Även i övrigt är det helt nya (eller egentligen gamla) skådespelare jämfört med de filmer vi vant oss vid på senare tid. Den här filmen har heller inte speciellt mycket gemensamt med filmerna med Krister Henriksson, mer än grundstoryn och vissa karaktärer. Till skillnad från de flesta Wallander-filmer de senaste åren, är denna film också direkt baserad på en av Henning Mankells romaner; som jag dock inte har läst. I filmens inledning upptäcks i en skogsglänta förmultnade lik av tre ungdomar, klädda i 1700-tals-kläder. De identifieras senare som en kille och två tjejer som varit anmälda som försvunna en tid. Först på brottsplatsen och ansvarig för utredningen är Wallanders kollega Svedberg. Men det dröjer inte länge förrän han hittas död i sin lägenhet, och frågan är om det har någon koppling till de döda ungdomarna...?

Trots de nya skådespelarna och de andra skillnaderna gentemot tidigare Wallander-filmer, så följer filmen samma mallar och mönster som de flesta svenska kriminaldramer. Filmen är rätt intressant, och är hyfsat välgjord. Skådespelarna spelar visserligen bra, men tyvärr känns de utbytta skådespelarna inte helt bra - just när man vant sig vid Krister Henriksson, m.fl, så måste man alltså vänja tillbaka sig vid de äldre skådespelarna igen. Det känns inte rätt, och det hade varit bättre om den här filmen kommit 2004 istället, innan den nya serien med Wallander. Men samtidigt får man inte bli för van vid de här skådespelarna heller, för om bara ett par månader är det dags för fler filmer med Krister Henriksson i rollen... Det känns tyvärr väldigt uppenbart att den här filmen gjorts av andra produktionsbolag och producenter gentemot den nya serien med Wallander, och att ingen större hänsyn tagits till hur tittarna ska uppfatta kontinuiteten. Ett större problem är dock att filmen är väldigt rörig, och det är svårt att hänga med i svängarna och dessutom komma ihåg hur alla karaktärer förhåller sig till varann. Dessutom förekommer vissa logiska luckor, och storyn blir efter ett tag lite för otrolig och långsökt. Vissa delar är också ganska förutsägbara, och filmen känns lite för traditionell. Det är dock en fullt sevärd film, men den innehåller inte mycket som gör filmen unik; vilket gör att den slutar som ett ganska alldagligt kriminaldrama. Det råder dock ingen tvekan om att den ändå är sevärd, men jag tror inte någon vill se den mer än en gång...

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen i 1,78:1, samt ljudspår i Dolby Digital 5.1 samt traditionell stereo. Bild- och ljudkvalitet är relativt bra, men av någon anledning känns bilden ofta ganska ryckig - särskilt vid snabba rörelser. Jag vet inte varför bilden fått denna effekt, men ryckigheten påminner lite grann om resultatet av att konvertera NTSC-video till europeiska formatet PAL med hjälp av billig amatörutrustning... Det är dock sällan som det blir direkt störande, varför jag kan acceptera det. Textning finns på norska, danska, finska och engelska (vanlig text), samt svenska för hörselskadade.Någon vanlig svensk text för filmen som helhet finns tyvärr inte, men däremot finns ett "osynligt" svenskt textningsspår som inte går att välja från menyn och som innehåller textning av filmens danskspråkiga dialog - väljer man "ingen text" från menyn blir det detta extra textspår som väljs, och vill man verkligen se filmen utan text så måste man själv stänga av texten manuellt. Textningen för hörselskadade är hyfsat noggrann, men är i en del fall lite väl nedkortad med ett antal överhoppade repliker. Det är dessutom bara i enstaka fall som det märks ut i texten vilken karaktär som säger vad, vilket lär ställa till problem för döva då man inte alltid ser karaktärerna som pratar i bild, Dessutom tycker jag att texten är i minsta laget, och den känns också aningen avlång i proportionerna.

DVD-skivan inleds med SF-vinjett i 10 sekunder, följt av språkval (de fyra skandinaviska språken samt engelska) och därefter varningstexter i 10 sekunder som tyvärr inte går att hoppa förbi. Om man valt svenska som språk visas därefter automatiskt tre mycket långa trailers för andra kommande filmer från SF, som totalt räcker över fem minuter. Dessbättre går det dock att hoppa förbi dessa trailers genom att antingen gå till nästa kapitel eller hoppa över allting genom att trycka Menu-knappen på fjärrkontrollen. Därefter visas huvudmenyn, som finns på svenska och engelska - har man valt något annat språk än svenska i det inledande valet visas den engelska menyn, fast med valt språk som förvalt textningsspår. Har man valt något annat än svenska som språk visas dock inte någon av dessa trailers, utan då kommer man direkt till menyn - det är därför ett sätt att slippa dessa trailers, för er som tycker det är för ansträngande att trycka Menu... Någon tillstymmelse till extramaterial finns tyvärr inte - språkinställningar samt scenval är allt som erbjuds på menyn. Jag har viss förståelse för att extramaterial knappast prioriteras vid filmer som släpps direkt på video (som exempelvis flera av de tidigare Wallander-filmerna), men för en nyproducerad och biovisad film känns det mycket svagt. Rimligtvis borde något material från inspelningen ha bevarats, som kunnat ha användas här. Kanske bortklippta scener, eller intervjuer med skådespelarna från något sammanhang...? Det är onekligen mycket tråkigt att en så här pass stor biorelease inte förses med någon form av extramaterial.

Recensionen skriven: 25 januari 2006
Senast uppdaterad: 25 januari 2006

Recensionen har lästs 6933 gånger av 4140 personer, sedan den 5 december 2007