Producent: Malte Forsell
Regi: Anders Engström
Manusförfattare: Cilla Börjlind & Rolf Börjlind, baserad på en grundstory av Henning Mankell
Kurt Wallander - Krister Henriksson Linda Wallander - Johanna Sällström
Stefan Lindman - Ola Rapace Lisa Holgersson - Chatarina Larsson
Karin Berglund - Maria Kulle

Den 19 juli släpptes ännu en film i Wallander-serien, den nionde i ordningen. Precis som de flesta tidigare filmer i den nuvarande serien bygger den inte på någon befintlig roman, utan istället på nyskrivna grundstorys av Henning Mankell. Linda Wallander hittar en övergiven container ute i skogen, och får en chock när hon öppnar den - inuti finns nio döda människor, samt ett spädbarn som mirakulöst nog överlevt. Det blir snabbt uppenbart att människorna i containern är flyktingar, som förts in illegalt i Sverige. Polisteamet kommer senare i kontakt med ett kloster, som varit inblandade i att föra in flyktingarna i landet. Men är det så enkelt...?

Till denna film är det mesta sig likt. Skådespelarna spelar som vanligt bra, och fallet samt filmen i sig följer de gängse ramarna, och utmärker sig inte nämnvärt. Det är en hyfsat spännande film, fullt sevärd och underhållande för stunden. Men som vanligt får man inga bestående intryck, och samma sekund som filmen är över har man glömt det mesta. Efter en bra inledning, går det också lite väl långsamt framåt, och mot slutet blir det lite i rörigaste laget. Dessutom känns de moraliska aspekter som tas upp lite väl genomskinliga - det handlar om lite väl tydliga pekpinnar, och det tas inte upp på ett helt naturligt sätt. Dessutom verkar producenterna redan ha glömt bort i stort sett allt som hänt i tidigare filmer, och filmen blir därför helt och hållet fristående. Visserligen inget fel med det, men det hade ju inte skadat om man åtminstone haft de tidigare filmerna i åtanke... Jag undrar också hur ett spädbarn kunnat överleva så mycket längre tid än alla andra inne i containern - något som aldrig ges någon förklaring på, och som jag inte tycker känns helt trovärdigt. Fortfarande får vi heller ingen förklaring till varför inte en enda polis i Ystad talar minsta lilla skånska - finns det måhända inga polishögskolor i Skåne, så att de måste ta in all personal från Stockholm...? Visserligen är det bra för förståelsen, då skånska brukar vara allt annat än lätt att förstå, men mindre bra för trovärdigheten. Fortfarande är det dock en skapligt välgjord och intressant film, väl värd att ses en gång men ingenting som utmärker sig jämfört med andra kriminaldramer.

DVD-utgåvan är mycket snarlik de tidigare Wallander-filmerna. Bilden är i anamorfisk Widescreen i 1,78:1, samt ljud i DTS (som jag inte kunnat testa), Dolby Digital 5.1 samt vanlig stereo. Textning finns på norska, danska, finska och engelska (vanlig text), samt svensk text för hörselskadade. Utöver det finns även ett ytterligare svenskt textspår där den utländska dialogen (engelska, danska samt kurdiska) har översatts, och det textspåret visas ologiskt nog om man på menyn väljer "Ingen text". Men någon vanlig svensk text för hela filmen finns tyvärr inte, vilket hade varit önskvärt då det som vanligt med svenska filmer är svårt att höra vad som sägs utan text. När man stoppar i skivan möts man av SF-vinjett, följt av språkvalsmeny och varningstexter i 5 sekunder. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn - inga påtvingade trailers den här gången. Som extramaterial finns ett allmänt bakom kulisserna-program för hela filmserien - närmare bestämt exakt samma program som funnits med i nästan varenda film hittills. Det var visserligen hyfsat intressant första gången man såg det, men helt värdelöst nu. I synnerhet som den koncentrerar sig på de första filmerna i serien, och denna film inte ens nämns i förbifarten. Dessutom finns samma skriftliga biografier om de tre huvudrollsinnehavarna som vid alla tidigare filmer, samt en trailer för nästa Wallander-film. Inte särskilt mycket att hänga i julgranen, med andra ord...

Recensionen skriven: 12 augusti 2006
Senast uppdaterad: 12 augusti 2006

Recensionen har lästs 3754 gånger av 2159 personer, sedan den 5 december 2007