Lisa Holgersson - Sadie Shimmin Nyberg - Richard McCabe
Martinsson - Tom Hiddleston Linda Wallander - Jeany Spark
Sten Torstensson - David Sibley Gustaf Torstensson - Roland Hedlund
Elin Nordfeldt - Emma Griffiths Malin Jörgen Nordfelth - Benedict Taylor
Anna - Sally Hurst Berta Duner - Angela Thorne
Povel Wallander - David Warner Sjølander - Kimmo Rajala

Författaren Henning Mankells populära böcker om kriminalkommissarien Kurt Wallander har resulterat i en mängd filmversioner i Sverige, både sådana baserade på böckerna och sådana med nyskrivna handlingar - ursprungligen med Rolf Lassgård i huvudrollen, innan den senaste nyligen avslutade serien med Krister Henriksson. Den mest udda filmatiseringen står dock sannolikt brittiska BBC för, som under hösten 2008 spelade in brittiska filmversioner av tre av Henning Mankells böcker; Villospår (1995), Brandvägg och Steget efter. Samtliga var inspelade i Skåne och ska föreställa svenskar, men på engelska och med till största delen brittiska skådespelare. Jag var säkert inte den enda som ursprungligen trodde att det rörde sig om ett aprilskämt, men den brittiska Wallander-serien har mot alla odds blivit mycket framgångsrik och vunnit ett flertal priser världen över. Därför är det inte särskilt förvånansvärt att det brittiska filmteamet nu återvänt till Sverige, och spelat in tre nya filmer i serien. Den första av dessa bygger på Henning Mankells fjärde roman om Kurt Wallander; Mannen som log från 1994 som tidigare filmatiserats 2003 med Rolf Lassgård. Den har här fått namnet The Man Who Smiled, och har nu släppts på DVD i Skandinavien.

Efter att ha tvingats skjuta en man i tjänsten har Kurt Wallander blivit deprimerad, och har bestämt sig för att sluta som polis. Han blir kontaktad av sin gamle vän, advokaten Sten Torstensson, som vill att Wallander ska undersöka hans pappas död; advokaten Gustaf Torstensson som dog i vad som avskrivits som en bilolycka. Wallander vill inte blanda sig i, och anser att hans dagar som polis är över. Men när Sten också dör och ser ut att ha hängt sig, så inser Wallander att han trots allt måste blanda sig i. Han återvänder till polisen, och det dröjer inte länge innan de hittar tecken på att både Gustaf och Stens död kan ha varit mord.

De tre filmerna i den första brittiska omgången av Wallander höll mycket ojämn klass, och därför hade jag blandade känslor när jag satte mig ner för att se The Man Who Smiled. Inledningsvis hade jag svårt att hänga med i grundhistorien, då jag helt enkelt glömt bort för mycket av vad som hände i de tidigare filmerna; något som manusförfattaren verkar förutsätta att vi alla vet utantill. Däremot är det intressant att få en nörmare inblick i Wallander privatliv och inte minst hans psyke; något som skildrats på ett realistiskt och närgånget sätt.

Även kriminalfallet är intressant, men har tyvärr inte fått lika mycket utrymme. Här kretsar det mesta kring Wallanders psyke, och själva polisfallet hamnar ofta i skymundan. Det känns inte rätt, och det gör att själva historien känns förenklad. Det blir heller inte bättre av att storyn bitvis är ganska övertydlig och förutsägbar, och jag lyckades lista ut vem mördaren var vid ett ganska tidigt skede. Det gör inte så jättemycket om en film bara är engagerande och spännande hela tiden, men vid en film som går ganska långsamt framåt och aldrig blir speciellt spännande är det ett påtagligt problem. Tempot är ganska lågt, och filmen verkar anse det viktigare att påvisa Wallanders brutna psyke än att faktiskt reda ut det i grund och botten intressanta fallet. När sluttexterna rullar återstår också ett flertal frågetecken som åtminstone inte undertecknad hann uppfatta några svar på.

Visuellt erbjuder Wallander - The Man Who Smiled dock ett starkt och genomarbetat bildspråk, där bl.a. kort skärpedjup använts för att illustrera Wallanders psyke. Användning av färger är genomtänkt, och tekniskt är det en mycket välgjord film. Det märks att budgeten är högre än de massproducerade svenska Wallander-filmerna. Skådespelarinsatserna är bra, och Kenneth Branagh är riktigt bra som Wallander, och gör en trovärdig och stark rolltolkning med ovanligt stort djup. Vid resten av ensemblen imponerar Sarah Smart och Sadie Shimmin, medan Jeany Spark inte får något att arbete med i en mycket poänglös och minimal roll som Kurts dotter Linda.

Däremot är det svårt att vänja sig vid språket, och att se svenskar spelas av brittiska skådespelare som alla talar engelska känns onaturligt. Än värre blir det av att ingen verkar ha ansträngt sig minsta lilla av att försöka uttala namnen rätt, så att alla svenska namn och ortsnamn uttalas på engelska. Det låter minst sagt konstlat, och förstör filmillusionen en del.

Jag har inte läst Henning Mankells bok eller sett den svenska filmversionen Mannen som log från 2003, och därför har jag inget att jämföra med. Storymässigt är det i alla fall en intressant film, men det känns fel när själva polisutredningen hamnar i skymundan till Wallander, som ska tycka synd om sig själv och gå runt och deppa. Här finns heller inte mycket till spänning eller tempo, och det är också inte helt oproblematiskt att vänja sig vid Kenneth Branagh och de andra skådespelarna när man väl blivit van vid de svenska motsvarigheterna. Vid en så påkostad film som dessutom vunnit priser borde man kunna förvänta sig mer, men ärligt talat tycker jag inte att Wallander - The Man Who Smiled är nämnvärt bättre än ens medelmåttiga svenska Wallander-filmer. Genom det imponerande fotot och skådespelarinsatserna kan den förtjäna en stark femma i betyg, men mer än så kan jag inte med gott samvete ge den. Det är kort sagt en film som är helt okej och fullt sevärd, men som inte är det minsta minnesvärd.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, vilket i klartext innebär fullskärm på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS, vilket får ses som ovanligt bra för en TV-film. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, som direkt följs av huvudmenyn som enbart finns på engelska men är stilren och snygg. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt.

Recensionen skriven: 26 augusti 2011
Senast uppdaterad: 26 augusti 2011

Recensionen har lästs 4115 gånger av 2380 personer, sedan den 26 augusti 2011