Regi: Jonathan Levine
Manusförfattare: Jonathan Levine, baserat på en roman av Isaac Marion
R - Nicholas Hoult Julie - Teresa Palmer
Nora - Analeigh Tipton Överste Grigio (Julies pappa) - John Malkovich
Marcus - Rob Corddry Perry - Dave Franco
Kevin - Cory Hardrict Emily - Quinn O'Neill

Efter en miljökatastrof har stora delar av jordens befolkning förvandlats till köttätande zombies. En liten grupp människor finns kvar, och leder motståndsrörelsen i ett desperat försök att inte ännu fler ska bli zombies. Den unga R, han minns inte själv sitt fulla namn, är en zombie som mest tillbringar dagarna med att vandra omkring och äta upp människor. R tillhör de fåtalet zombies som har börjat utveckla mänskliga drag, och faktiskt är kapabel till att tänka. När han räddar den vackra Julie från ett zombieövergrep blir han snabbt förälskad i henne, men relationen kompliceras av det faktum att R just har ätit upp Julies pojkvän... Och inte blir saken bättre av att Julie dessutom råkar vara dotter till motståndsrörelsens ledare.

Warm Bodies har minsann en mycket udda och originell premiss, och liknar inget man tidigare sett. Det är skruvat och annorlunda, och det kan ta ett tag att vänja sig vid premissen med zombies. Jag vet inte hur det är med er andra, men jag har i alla fall lättare att förlika mig med tanken på vampyrer eller varulvar än zombies. Jag menar, ingetdera lär man ju stöta på i verkligheten, men zombies känns åtminstone i mina ögon ännu mer långsökt. Därför kan det ta en stund att komma in i filmen och ta till sig av den här udda historien, men när man väl gör det får man sin belöning.

Det är en charmig och underhållande film, med en kul story. Visst har historien en hel del likheter med Shakespeares klassiker Romeo och Julia, kryddat med vissa inslag av Twilight, men allting har satts ihop till en nyskapande och fräsch helhet. Det finns kul och intressanta rollfigurer, och både R och Julie har blivit mångfacetterade personer som känns äkta; detta trots att R alltså råkar vara en zombie. Det är en genomarbetad film, med intelligent dialog och en lagom lågmäld stil. Jag uppskattar också att romantiken blivit nedtonad, och inte alls är så överromantiserande som många filmer på senare tid tyvärr blivit.

Men vitsen med en komedi borde förstås vara rikligt med humor, och på den punkten är det lite si och så med Warm Bodies. Det är bitvis roligt, och filmen har en del kul repliker med en ganska svart humor. Men det är långt mellan gångerna, och de gånger jag faktiskt skrattade kan räknas på ena handens fingrar. Annars går det inte längre än till leenden eller i bästa fall försiktiga småfniss, och jag hade väntat mig lite mer än så av något som trots allt marknadsförts som en komedi. Allt är visserligen gjort med glimten i ögat och i en kul lättsam stil, men det är inte samma sak som att det faktiskt är humoristiskt.

Dessutom lider Warm Bodies av vissa logiska luckor, t.o.m. inom filmens egen premiss. Framförallt känns de mer actioninriktade sekvenserna kraftigt förenklade, och trots ett lågt tempo är filmen lite för kort. Precis när det börjar bli som mest intressant och konflikten kulmineras förenklas utgången så att allt avslutas inom minuter, och det känns märkligt. Jag hade velat se mer av de här charmiga rollfigurerna, och mot slutet blir det onödigt förenklat och tillrättalagt. Däremot kan jag inte förneka att det finns en påtaglig charm, och att det blivit en mysig och underhållande film. Trots ett relativt lågt tempo hålls intresset vid liv hela tiden, och det är engagerande. Jag uppskattar också att filmteamet gjort allt som går för att bredda målgruppen, så att det som egentligen menats som en tonårsfilm även fungerar nästan lika bra för alla fullvuxna.

Fotot är bra, och filmen har ett effektivt om än måttligt originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och framförallt är Teresa Palmer utmärkt som Julie. Hon gör en trovärdig och stark rollprestation med enkla medel, och helt utan överspel eller konstlade drag. Nicholas Hoult är bra som R, men hans roll är utan tvekan mindre utmanande. Analeigh Tipton är mycket bra som Nora, och John Malkovich är som vanligt bra. Även i övrigt är det bra skådespelare, och det finns inte ett enda riktigt svagt kort i den här ensemblen.

Warm Bodies är en charmig och intelligent film, som med glimten i ögat och en lagom djupsint stil lyckas att väcka intresse för rollfigurerna och premisserna. Det är originellt och fräscht, och jag tycker om den här lagom romantiska stilen. Med sin imponerande blandning mellan många olika genrer lär filmen också tilltala de flesta, även de som i likhet med undertecknad har vissa problem med premissen kring zombier. Men vad hände egentligen med humorn...? Trots allt är det inte särskilt roligt, och det finns bara ett ytterst fåtal riktigt kul repliker och situationer. Det är också tråkigt att filmen avslutas när den börjar bli som mest intressant, vilket ger en lite antiklimaktisk känsla. Men med charm och värme kommer man trots allt långt, och därför är det en bra och fullt sevärd film. Men det finns några onödiga brister för många, vilket gör att jag nöjer mig med en mycket stark sexa i betyg. Det borde helt enkelt ha kunnat bli så mycket bättre inom den här premissen.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1, vilket på ren svenska innebär halvsmå men markanta svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1, men undertecknad har tyvärr inte utrustning att testa det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utmärker sig inte som något utöver det vanliga. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och inte heller någon text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter visas flera trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Direkt därpå kommer vi till en engelskspråkig huvudmeny som är enkel och stilren. Huvudmenyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det gör också att man inte kan välja att spela filmen utan text, utan föredrar man det måste man slå på filmen som vanligt och sen manuellt stänga av textningen med fjärrkontrollen. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är beklagligt.

Recensionen skriven: 30 december 2013
Senast uppdaterad: 31 december 2013

Recensionen har lästs 3517 gånger av 1961 personer, sedan den 30 december 2013