Svensk distributör: Twentieth Century Fox (Sweden) AB
Jacob - Robert Pattinson Marlena - Reese Witherspoon
August - Christoph Waltz Charlie - Paul Schneider
Camel - Jim Norton Kinko / Walter - Mark Povinelli
Grady - Richard Brake Blackie - Scott MacDonald
Earl - Ken Foree Jacob som gammal - Hal Holbrook

Den kanadensiska författarinnan Sara Gruen - numera bosatt i USA - har huvudsakligen skrivit böcker om djur, och av hennes hittills fyra utgivna romaner har tre varit centrerade kring djur i första hand. Undantaget var 2006 års Water for Chocolats, som var ett historiskt drama under den amerikanska depressionen. Boken blev en bästsäljare över hela världen, och har i Sverige givits ut under titeln Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshowNu har romanen också blivit till film, i regi av Francis Lawrence som tidigare bl.a. legat bakom I Am Legend. Filmen går intressant nog upp på bio i Sverige och ett flertal andra europeiska länder en vecka innan hemlandet USA.

Handlingen utspelas 1931, där Jacob Jankowski och hans föräldrar kommit från Polen till New York. Jacob är nästan färdigexaminerad veterinär på prestigefyllda Cornell University, och trots att depressionen pågår för fullt ser hans framtid ändå relativt ljus ut. Men allting förändras när båda hans föräldrar dör i en bilolycka, och Jacob får chockbeskedet att hans föräldrar inte haft några pengar och inte ens äger föräldrahemmet som är belånat till bristningsgränsen. Så banken tar över huset, och plötsligt står Jacob utan vare sig bostad eller pengar. Han börjar promenera längs järnvägsrälsen för att söka jobb, men när vädret blir otrevligt hoppar han på första bästa tåg i farten. Det tåget råkar tillhöra bröderna Benzinis storslagna cirkus, och Jacob blir presenterad för cirkusdirektören August och hans fru Marlena som är cirkurens hästryttarinna. Med en och annan vit lögn blir Jacob erbjuden jobb som cirkurens veterinär, och det blir välbehövligt när August köper in en stor elefant för en kommande attraktion. Det dröjer inte länge innan Jacob blir attraherad av direktörens fru Marlena, och de börjar umgås alltmer. Men August är inte fullt så charmig som han först verkat, och när han inte drar sig för att kasta av folk från tåget i farten om de gjort minsta lilla fel, så blir det väldigt riskabelt att inleda något förhållande med hans fru...

Storyn verkar kanske inte så märkvärdig på papperet och den här genren tillhör heller inte mina favoriter, men jag blev positivt överraskad av Water for Elephants. Trots en hyfsat tunn story, så förblir filmen engagerande och intressant. Man får lära känna åtminstone Jacob och Marlena ganska väl, och de har blivit relativt mångbottnade och nyanserade rollfigurer. Även somliga andra får åtminstone vissa nyanser, medan August tyvärr blivit lite för schablonartad och endimensionell. Han framstår som en ganska typisk skurkroll, helt utan förskönande egenskaper. Det är lite tråkigt när man tar sådana genvägar med manuset, då storyn i övrigt är intressant och genomarbetad.

Filmen fascinerar från början till slut, och ibland blir det också riktigt berörande. Det blir visserligen aldrig direkt gripande och jag grät aldrig, men när en film trots allt berör och man känner något för personerna och handlingen så är det svårt att klaga. Jag uppskattar också begreppet att låta Jacob som gammal man i nutid agera ramberättelse, men jag hade gärna sett mer av den nutida ramberättelsen än att begränsa det till början och slutet. Dock är filmen ganska förutsägbar, och några stora överraskningar väntar inte. Det förekommer också en del klichéer i storyn, och trots den lite ovanliga dåtida cirkusmiljön är det ingen jätteoriginell film.

Mot slutet känns Water for Elephants också lite långsam, och filmen hade nog vunnit på att kortas ner en smula - med tanke på att storyn trots allt är relativt tunn och traditionell, så är just över två timmar i längsta laget. Dessutom kan man ibland känna att filmen blivit onödigt "säker", och gjorts för att inte stöta sig med någon. Trots en viss spänning, så finns egentligen inget våld och ingen som helst nakenhet; vare sig det hade behövts av scenerna eller inte. Det känns lite tråkigt, och filmen hade kunnat bli ännu mer levande. Men bristerna kompenseras mer än väl av den engagerande och fascinerade historien, de intressanta rollfigurerna och den fina stämningen. Trots ett enkelt och bekant ämne finns det också ett visst djup, och därför förblir filmen ganska minnesvärd.

Fotot är också utmärkt, och erbjuder en del vackra vyer och ett starkt bildspråk. Dock kan jag tycka att det, trots att det ser ut som 1930-tal, inte riktigt känns som 1930-tal utan som lite modernare än så; men jag lyckas inte helt att sätta fingret på vari problemet ligger. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Robert Pattinson tillhör inte någon av mina favoritskådisar och det är svårt att förneka att hans register som skådespelare är något smalt, men han passar riktigt bra i rollen som Jacob och gör en fin rollprestation. Till den här rollen behövs trots allt inga stora utsvävningar eller stort känsloregister, och därför klarar han av det här galant och gör en mer minnesvärd insats än i Twilight-filmerna. Reese Witherspoon är som vanligt utmärkt, och gör en imponerande rollprestation av Marlena med ett större djup än rollen hade krävt. Christoph Waltz spelar bra som cirkusdirektören August, men man kan tycka att han i princip gör samma roll som i Inglourious Basterds, och därför är det nästan omöjligt att inte tänka på den filmen när man ser denna. Visst spelar han bra, men en riktigt bra skådespelare ska kunna göra en ny och unik rollprestation för varje film, så att man inte börjar jämföra med hans tidigare roller. Hal Holbrook är riktigt bra som Jacob i gammal ålder under ramberättelsen, och bibehåller sådana gester och minspel så att det någorlunda känns som samma rollfigur. Däremot kan jag tycka att Hal ser lite för ung ut för att det ska stämma åldersmässigt om man betänker att 1931 trots allt är väldigt länge sedan. Resterande skådespelare gör bra ifrån sig, men sticker inte ut som något utöver det vanliga.

Man kan inte förneka att Water for Elephants är en riktigt bra film, som engagerar och berör med enkla medel. Man bryr sig om rollfigurerna och vad som ska hända, och därför kan man lätt komma över den ganska traditionella grundstoryn och att det är lite förutsägbart. Men trots de många positiva egenskaperna och den mycket imponerande lågmälda stämningen, så kan jag inte påstå att jag blev överbegeistrad. Med samma story borde filmen ha kunnat bli bättre, men jag lyckas inte helt att sätta fingret på var problemet ligger. Därför nöjer jag mig i alla fall med en stark sjua i betyg, men det är ändå en lyckad och fullt sevärd film som passar de flesta.

Recensionen skriven: 15 april 2011
Senast uppdaterad: 15 april 2011

Recensionen har lästs 3528 gånger av 2012 personer, sedan den 15 april 2011