O'Hare - Michael Wildman Elly - Sally Hawkins
Wesley Smith - Michael Liebman Jack Corelli - John Sharian
Jamal Osman - Sean Brian Jordaan Miss Alaway - Alibe Parsons
Alice Jackson - Barbara Adair Sharon Williams - Lauren Hood
Gillian - Caroline Lee Johnson Dominic - Joshua O'Gorman

Melissa George & Stellan Skarsgård

Den brittiska regissören Tom Shankland har hittills mestadels blivit känd för vissa avsnitt av diverse TV-serier och en och annan TV-film. Nu ligger han bakom sin största långfilm hittills, WAZ - det är en brittisk produktion men ska föreställa utspela sig i USA, trots att merparten spelats in i Belfast på Nordirland. Den kryptiska titeln syftar på en del av en ekvation av den amerikanska vetenskapsmannen och genetikern George Prices berömda ekvation, som försökte beskriva evolutionens naturliga urval - det ska dock egentligen vara ett deltatecken istället för ett A, vilket av tekniska skäl inte kan skrivas här. Filmen utspelas i ett nedgånget polisdistrikt i New York, där gängaktiviteter blivit vardagsmat. Den härdade och cyniska kriminalinspektören Eddie Argo har nu blivit tilldelad en ny kollega, den nyblivna kvinnliga polisen Helen Westscott. De får utreda ett par mord, på en lokal gangsterboss och hans flickvän, där offren misshandlats svårt och märkts med bokstäverna WAZ på kroppen. När ännu fler personer mördas allteftersom med samma metod, börjar också poliserna inse att det rör sig om en seriemördare. Eddie börjar också undra om morden kan ha något samband med en olöst våldtäkt och mord några år tidigare, där våldtäktsoffret tvingades göra ett mycket svårt val - fortsätt bli torterad och svårt misshandlad, eller mörda någon du älskar...

Det här är inte en alltför originell film, och de flesta ingredienser har vi sett förut i kriminalare av olika slag. Men trots allt har det blivit en ganska lyckad film, som är intressant och spännande. WAZ skiljer sig lite från många andra kriminalthrillers, då vi i ett relativt tidigt skede - ungefär mitt igenom filmen - får veta det mesta om vem gärningsmannen är och varför. Vad man tycker om det är en smaksak, men jag tyckte att det förtog lite av spänningen och gjorde att jag bara började tänka att lösningen verkade för enkelt. Trots det fortsätter dock spänningen nästan hela filmen igenom, fast det förekommer vissa logiska luckor och att en del aspekter verkar lite väl osannolika. Visuellt är filmen inte lika imponerande, och det förekommer en del trovärdighetsproblem vad gäller scenografin. Dessutom är stora delar av filmen skildrad i mörker, och man kan ibland fråga sig om de aldrig har dagsljus i New York. Kanske är mörkret delvis ett steg att försöka dölja att filmen spelats in på Nordirland, och att det i många aspekter faktiskt inte ser ut som New York, men det kan likväl vara irriterande. Ett annat lite ovanligt begrepp är att filmen har ett stort antal scener med närgången tortyr, misshandel och sadism. Periodvis är det riktigt obehagligt att se, och är man känsligt lagd måste man troligen titta bort. Samtidigt ställer den dock vissa intressanta frågor, som gör att den på sätt och vis blivit mer lyckad än många andra kriminalthrillers. Skådespelarinsatserna är bra, och Stellan Skarsgård är duktig som polisen Eddie, även om han kanske faller i klichéfällan lite för ofta. Då är Selma Blair och i synnerhet australiensiska Melissa George (troligen mest känd som Angel i den långkörande TV-serien Home and Away) bättre, och gör båda två utmärkta och trovärdiga porträtt som våldtäktsoffret Jean respektive Eddies kollega Helen. Manuset är lite ojämnt, och är periodvis lite väl utdraget och långtråkigt, vilket påverkade mitt engagemang vid flera tillfällen. Därför hade filmen tjänat på om vissa partier kunnat kortas ner. Samtidigt är storyn lite invecklad, och vi får inte lära känna de flesta rollfigurer alltför väl. Alltför många inblandade får vi inte veta mycket mer om än deras namn, vilket gör att man ofta helt enkelt inte kommer ihåg vem som avses när en massa namn därefter nämns i dialogen. Det vore mer lyckat om vi fått se lite mer av de flesta inblandade, för som det är nu är det egentligen bara Eddie som blivit någorlunda mångbottnad. De flesta andra är mer eller mindre endimensionella, och hans kollega Helen gör för lite väsen av sig och har blivit en lite väl platt rollfigur. Dock uppskattar jag att vi får se både onda och goda sidor av de flesta rollfigurer, vilket gör att filmen inte blivit alls lika svart-vit som många andra kriminalfilmer. Bristerna till trots har WAZ blivit en fullt sevärd film, även om den lider av lite väl många klichéer och stereotyper. Den håller knappast att ses om, och lär heller inte bli ihågkommen om några år, men duger absolut att hyras på DVD vid något tillfälle. Förutom de relativt kända skådespelarna liknar det dock mer en direkt till DVD-film eller TV-film, så det är lite egendomligt att filmen faktiskt släpptes på bio först. Jag betvivlar att alltför många såg den på bio, för så märkvärdig är den trots allt inte.

DVD-utgåvan kommer från SF, och har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och både bild och ljud håller relativt hög kvalitet. Filmen är textad på de fem nordiska språken, men tyvärr inte på engelska. Det finns heller ingen text för hörselskadade, vilket är beklagligt om än inte ovanligt. När man matar in skivan, möts man av en distributörsjingel som följs av språkvalsmeny. När man valt språk visas varningstexter, vilket följs av trailers för flera andra filmer (som dock går att hoppa förbi). Därefter visas huvudmenyn, som är rörlig och effektfull, men som tyvärr bara finns på engelska.

Som extramaterial finns en bakom kulisserna-dokumentär på ca 20 minuter. Den består till största delen av scener från inspelningen, varvat med kortare intervjuer och uttalanden. Vissa delar är visserligen intressanta, men det blir snabbt utdraget och långtråkigt, då det enbart handlar om själva inspelningen av filmen och inga andra aspekter. Vidare finns ett intervjuinslag på 19 minuter, som består av ihopredigerade intervjuer med regissören Tom Shankland, manusförfattaren Clive Bradley och producenten James Richardson. Det är ganska intressant, men periodvis blir det för mycket ryggdunkande och allmänt skryt över de inblandade, vilket ger måttligt mycket att lyssna på. Vidare finns en fem minuter lång minidokumentär om hur de blodiga tortyrscenerna spelats in. I grunden är det intressant, men inslaget går inte in tillräckligt på djupet, vilket gör att ett flertal frågetecken fortfarande kvarstår när man sett det. Slutligen finns en ursprunglig biotrailer för samma film, vilket är precis så roligt som det låter... Tyvärr fortsätter SF med sin språkdiskriminering, vilket innebär att extramaterialet bara är textat på danska och finska, men inte på vare sig svenska, norska eller isländska. Det är tråkigt att inte kunna tillhandahålla svensk text, även om jag medger att dansk text är bättre än ingen text alls.

Recensionen skriven: 19 september 2008
Senast uppdaterad: 19 september 2008

Recensionen har lästs 3979 gånger av 2250 personer, sedan den 19 september 2008