Producent: Peter Abrams, Robert L. Levy, Andrew Panay & Kevin K. Shah
Regi: David Dobkin
Manusförfattare: Steve Faber & Bob Fisher
John - Owen Wilson Jeremy - Vince Vaughn
Claire - Rachel McAdams Gloria - Isla Fisher
William - Christopher Walken

Den här amerikanska succéfilmen släpptes på bio i juli 2005, men nu är det dags för release på video och DVD i Skandinavien. I centrum står de två singelkillarna John och Jeremy, gissningsvis i 35-års-åldern. De har aldrig tagit relationer på något större allvar, utan har i många års tid roat sig med att våldgästa främlingars bröllop, genom falska identiteter och påhittade livshistorier, för att på så sätt få gratis mat, roa sig och träffa tjejer som de sedan dumpar dagen därpå. Denna taktik har funkat utan problem under lång tid, och de har utvecklat en stor mängd regler över hur man får och inte får bete sig. Men allt det förändras när de besöker ett bröllop tillhörande finansministerns äldsta dotter. Där träffar John brudtärnan Claire, en annan av finansministerns döttrar, och blir kär i henne. Men givetvis visar det sig att hon redan har en pojkvän. Samtidigt får Jeremy kontakt med Claires syster Gloria, och hans traditionella taktik för att få kvinnor går fel då hon visar sig vara mycket närgången och vägrar att lämna honom ensam ens en sekund...

Jag har alltid tyckt mycket bra om romantiska komedier, men den här filmen hade jag inte väntat mig skulle vara mer än sevärd - genom alla trailers har den helt enkelt framstått som lite väl "slamsig" för min smak. Men jag måste medge att jag hade fel... Det här visade sig vara en mycket bra film. Framförallt är det en av de roligaste filmer jag sett på många år, och man får gapskratta under stora delar av den. Men det är samtidigt också en trevlig, romantisk film som åtminstone bitvis känns realistisk och trovärdig. Filmen börjar lite segt, och de första 20 minuterna känns bara tramsigt och krystat - men dessbättre tar det sig efter en stund, och efter ungefär en halvtimme börjar filmen nå sitt "rätta jag". Vissa delar är visserligen lite väl slamsiga och oseriösa, och ibland känns den aningen utdragen, men mellan varven är det istället desto bättre. Visst, filmen är periodvis ganska förutsägbar, även om vissa oväntade delar inträffar. Men å andra sidan, så är det väl mycket få filmer som inte är förutsägbara. Här ligger heller inte fokus just på vad som kommer att hända, utan på vägen dit. En annan brist är att vissa karaktärsporträtt känns bristfälliga - vissa karaktärer förblir helt enkelt väldigt "endimensionella". Det mest uppenbara exemplet är Claires pojkvän Sack, där det känns uppenbart att han bara lagts in i filmen som "skurk". De flesta av skådespelarna spelar bra, även om jag aldrig varit alltför förtjust i Owen Wilson. Istället är det bland de större birollerna som de största stjärnorna finns, i mitt tycke. Framförallt måste jag nämna en av mina personliga favoritskådisar, den australiensiska skådespelerskan Isla Fisher, kanske mest känd från bl.a. Paradise Beach och min favoritserie Home and Away, i rollen som Gloria. Hon gör en mycket imponerande och minnesvärd insats, i en mycket svår roll - även om jag gärna hade sett lite mer av hennes karaktär i filmen. Även Rachel McAdams (från bl.a. Mean Girls, tidigare recenserad på denna sida) tål att uppmärksamma, som också spelar övertygande och mycket bra. Faktum är att just dessa två skådespelerskor lyfter filmen till en helt ny nivå, och spelar bättre än de två huvudrollsinnehavarna. Filmen är mycket välgjord, med väldigt få logiska luckor. Allt detta bidrar till att göra denna film till en mycket bra och sevärd sådan. Visst, den kanske inte kommer att gå till historien som världens bästa mästerverk, men det är en mycket rolig och trevlig film - säkerligen väl värd att ses både en och två gånger.

Den svenska textningen håller relativt hög klass, även om vissa nedkortningar skett och även vissa skämt hoppas över. Dock förekommer vissa problem med texten - bland annat försvinner vissa textskyltar lite för tidigt eller för fort i bild, och diverse andra småmissar. Texten är bra placerad på skärmen, och hela texten ligger i det svarta fältet på en 4:3-TV, och den är lagom stor.

DVD-utgåvan är en nordisk sådan, och är i anamorfisk Widescreen i 2,35:1 (tyvärr, för oss med 4:3-TV...). Ljudet är i Dolby Digital 5.1, vilket är enda ljudspåret - enligt omslaget ska det också finnas ett stereospår, men det stämmer inte. Textning finns på svenska, norska, finska, isländska och engelska. Informationen på omslaget, där det står att det finns dansk text men däremot inte engelsk, stämmer alltså inte - det finns engelsk text, vilket är mycket positivt. Den engelska texten är av något slags märkligt mellanting mellan vanlig text samt text för hörselskadade. 99% av filmen innehåller helt vanlig text, men utöver det så har även sångtexter till alla sånger skrivits ner (med tillhörande notmarkeringar), som inte brukar göras vid vanlig text. Någon svensk text för hörselskadade finns tyvärr inte, och inte heller en mer fulländad engelsk text för hörselskadade. Utgåvan innehåller två olika versioner av filmen - dels bioversionen, och dels en ursprunglig oklippt version där scener som klippts bort innan premiären återinsatts. Den sistnämnda versionen, som kallas för "Uncorked Edition", är 8 minuter längre och innehåller ett flertal roliga scener samt några sexanspelningar som saknas i den biovisade versionen. En del av dessa har betydelse för handlingen och är mycket roliga, varför jag rekommenderar att man håller sig till just denna oklippta version. Dock bör påpekas att dessa båda versioner återfinns på skivan genom s.k. "seamless branching", vilket innebär att själva filmen bara lagras en gång, men att de bortklippta scenerna infogas under uppspelningen om man väljer den oklippta versionen. I normala fall ska detta ske i det närmaste osynligt, men vissa DVD-spelare har problem med den egenskapen. Då kan det hända att det blir en synlig skarv (snabb stillbild eller liknande) vid övergångarna, eller i sällsynta fall större problem.

När man stoppar i skivan, möts man först av en annorlunda språkmeny där man väljer språk genom flaggor för Sverige, Norge, Finland respektive Island - av någon anledning finns dock inte engelska med på denna språkmeny. När man valt språk visas SF-vinjett och varningstexter, och sen blir vi påtvingade några olika trailers på kommande filmer. Dessbättre går det dock att hoppa förbi dessa genom att antingen gå till nästa scen eller trycka "Menu", men det är ändå lite irriterande. Sen kommer vi till huvudmenyn, som förblir på engelska oavsett valt språk. Observera att man startar båda versionerna av filmen genom att välja "Play Movie" - den knappen leder nämligen till en ny meny, där man får välja mellan bioversionen och oklippta versionen. Som extramaterial återfinns först och främst två olika kommentatorspår - ett med regissören David Dobkin, och ett med de två huvudrollsinnehavarna Owen Wilson och Vince Vaughn. Det förstnämnda är rätt intressant och innehåller en del vettiga fakta, men periodvis känns det lite "egocentriskt" - det hade nog hjälpt om någon annan hade gjort David Dobkin sällskap vid kommentatorspåret (kanske en manusförfattare eller producent), så att man får in mer än en persons perspektiv. Det andra kommentatorspåret med skådespelarna är visserligen halvroligt ett kort tag, men det känns rätt menlöst. Dessutom blir det ofta alldeles för "slamsigt", och skådespelarna pratar mycket om helt irrelevanta saker som ingen människa bryr sig om. Dessa båda kommentatorspår finns till både bioversionen och den oklippta versionen, vilket är positivt. 95% av kommentatorspåren till de båda versionerna är identiska, men under och omkring de bortklippta scenerna har nya kommentarer spelats in för uppspelning av den oklippta versionen. Det känns faktiskt riktigt trovärdigt, och det är inte förrän man lyssnar på båda versionerna efter varann som man upptäcker att det mesta faktiskt är identiskt. Vidare finns fyra bortklippta scener. De är kanske halvintressanta att se en gång, men känns rätt menlösa - det är fullt förståeligt att man valt att klippa bort dessa. Till dessa finns även kommentatorspår med regissören, vilket är positivt.

Sedan finns en bakom kulisserna-featurette kallad "Event Planning", som bl.a. tar upp planeringen av filmen (främst dess många bröllopsscener), samt intervjuer med personal och några av skådespelarna. Det är rätt intressant, men jag hade gärna sett lite mer från själva inspelningen. Dessutom saknar jag intervjuer med Isla Fisher, som borde ha funnits med - det hade varit intressant att lyssna på. Det finns också en till featurette vid namn "The Rules", som handlar om de "regler" som de båda huvudrollerna lever efter, med korta urklipp ur filmen. Det är halvroligt i ungefär en minut, men sen känns det bara löjligt... Det finns också en soundtrack-lista, över de låtar som förekommer på filmens soundtrack samt möjlighet att därifrån snabbt se inslag ur filmen med några av låtarna som nämns. Rätt praktiskt, och en kul grej. I samma avdelning finns också en musikvideo med gruppen The Sights, som jag inte tyckte var speciellt mycket att hurra för. I den näst sista avdelningen finns också en ursprunglig amerikansk biotrailer för filmen, samt en s.k. "teaser" (tidig trailer) för samma film. Jag har aldrig förstått poängen med att se trailers för samma film som man just har sett, och det här är inget undantag... Slutligen finns också en skriftlig lista med huvudkaraktärernas alla "regler", på totalt 24 sidor - jag har dock svårt att tro att någon verkligen är galen nog att orka läsa allt detta... På omslaget står det att det också ska finnas med ett alternativt slut som extramaterial, men något sådant hittar jag ingen skymt av... Allt extramaterial är textat på norska, finska och engelska; men av någon outgrundlig anledning inte svenska. Visst kanske det stora flertalet klarar sig med antingen norsk eller engelsk text, men det är ändå irriterande och svagt. Undantaget till detta är vid kommentatorspåren (till filmen samt de bortklippta scenerna) - till dessa finns enbart engelsk text, och inga andra språk. Tråkigt, men dock tacksamt att SF åtminstone har någon textning på dem...

Recensionen skriven: 26 januari 2006
Senast uppdaterad: 26 januari 2006

Recensionen har lästs 3492 gånger av 1935 personer, sedan den 5 december 2007