Producent: Jessica Bendinger, Michelle Chydzik Sowa & Nathalie Marciano
Regi: Clare Kilner
Manusförfattare: Dana Fox, baserad på en roman av Elizabeth Young
Kat - Debra Messing Nick - Dermot Mulroney
Amy - Amy Adams TJ - Sarah Parish
Jeffrey - Jeremy Sheffield Edward - Jack Davenport

Av någon anledning försvinner en del filmgenres nästan helt genom åren, medan somliga förblir lika populära igenom åtskilliga decennier. Till den sistnämnda kategorin hör romantiska komedier, som vi redan sett tretton på dussinet av - och här är ytterligare en sådan. Den här gången en amerikansk independent-film, gjord i samproduktion med företag i England och baserad på romanen "Asking for Trouble" av författaren Elizabeth Young. Det är långt ifrån alltid som independent-filmer någonsin ser dagens ljus i Sverige, men dessbättre finns det ett fåtal distributörer som nästan specialiserat sig på sådant - en av dem är Nordisk Film, som gett ut den här filmen som i USA till sist distribuerats via Universal. I centrum här står den unga kvinnan Kat Ellis - uppvuxen med sin familj i England, men som numera bor i USA. Men nu ska hennes syster gifta sig, och därför ska hon resa tillbaka till sitt föräldrahem i London. Enda problemet är att best man på bröllopet råkar vara Kats f.d. pojkvän Jeffrey, som hon ogärna vill se igen. Därför anlitar hon en manlig eskort för dyra pengar att följa med henne till London, och låtsas vara hennes pojkvän. Under tiden i London börjar de umgås mer och mer, och börjar tycka om varann - men givetvis är det också oundvikligt att stöta ihop med sitt ex...

Jag har alltid tyckt om romantiska komedier och s.k. "tjejfilmer" (som detta klassas som), och det här är inget undantag. Dock blev jag lite besviken, och filmen var inte lika bra som jag hade väntat mig. De flesta av skådespelarna spelar övertygande, men den som verkligen lyfter filmen är huvudrollsinnehavaren Debra Messing, kanske mest känd från rollen som Grace i komediserien Will & Grace. Även Dermot Mulroney spelar bra som Nick, även om jag inte riktigt tycker att de två huvudrollsinnehavarna har tillräcklig personkemi... Filmen är ganska förutsägbar, men något annat har väl knappast någon väntat sig. Dessutom känns en del av karaktärerna lite outvecklade, och jag hade gärna velat lära känna en del lite närmare. Kanske kan det bero på filmens korta längd, bara 1 timme 25 minuter med sluttexter - det hade onekligen inte skadat att förlänga filmen en liten aning, och lägga ner lite mer tid på presentation och karaktärsutveckling. Filmens största problem är dock att storyn känns lite för banal och sockersött, och känns heller inte helt trovärdig. Överlag känns den helt enkelt lite menlös, även fast den är söt och smårolig igenom hela filmen. Men så länge man inte väntar sig något mästerverk, så blir man förmodligen inte besviken. Trots bristerna kan jag därför ändå rekommendera filmen, som trots allt är fullt sevärd och underhållande. Så länge ni bara är ute efter lagom lättsint underhållning för stunden, och inte förväntar er något djupsint cinematografiskt mästerverk, så blir ni förmodligen trots allt nöjda. Dessutom är det intressant att se filmen bara för det faktum att både regissör, manusförfattare och de flesta av producenterna är kvinnor - det ser man trots allt inte varje dag...

Den svenska textningen håller hyfsad klass, och jag kunde inte upptäcka några översättningsfel. Vissa uttryck känns dock inte helt naturliga, och dessutom har lite för många komiska poäng och repliker hoppats över. Texten är kanske aningen i minsta laget, men har dock hyfsad storlek - den är bra placerad i nedredelen av skärmen - på en 4:3-TV ligger halva texten (en av de två textraderna) utanför den använda ytan.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen i formatet 1,85:1; och ljudet finns i Dolby Digital 5.1 samt vanlig stereo (båda på engelska). Textning finns på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr inte engelska, något jag hade föredragit. Någon textning för hörselskadade och döva finns inte heller. När man stoppar i skivan möts man först av en Nordisk Film-vinjett, direkt följt av språkval. När man valt språk visas varningstexter, och sen blir vi påtvingade några trailers för andra filmer. Dessbättre går det dock bra att hoppa till nästa trailer genom att gå till nästa kapitel, eller hoppa över allt genom att direkt trycka Menu-knappen på fjärrkontrollen. Alla trailers utom en är på engelska, utan text. Undantaget är för Zuper Zebran (tidigare recenserad på sajten), vars trailer är dubbad på svenska och dessutom visas i helsvensk bildversion med översatta skyltar (alternativa versioner av trailern på norska, danska och finska finns också). Sen visas huvudmenyn, som är enkel och stilren, men scener från filmen i bakgrunden. Som extramaterial finns först och främst en cirka 8 minuter lång "intervju" med huvudrollsinnehavaren Debra Messing - jag skriver ordet inom citattecken, då vi aldrig ser personen som intervjuar och heller aldrig ser eller hör några ställda frågor; allting är ihopredigerad till en "berättelse". Det är hyfsat intressant, och vi får veta en del vettigt från inspelningen av filmen. Men varför intervjua just henne, och inte exempelvis regissören eller manusförfattaren...? Det känns som att de hade haft ännu mer att berätta. Vidare finns ett flertal bortklippta scener från filmen. De är hyfsat intressanta att se en gång, men inte mycket mer än så. En del av poängen försvinner dock, då det inte finns vare sig introduktioner eller kommentatorspår till de bortklippta scenerna, och vi därför inte får något sammanhang vart i filmen de hör hemma, och varför de klippts bort. Till sist finns också en ursprunglig biotrailer för filmen - visserligen kallas det i menyn för "trailers", men av de fyra trailers som visas i detta block är de andra tre identiska med de som visas innan menyn.

Recensionen skriven: 6 februari 2006
Senast uppdaterad: 6 februari 2006

Recensionen har lästs 3830 gånger av 2121 personer, sedan den 5 december 2007