Ted - Michael Weston Jane - Heather Goldenhersh
Matador - Ebon Moss-Bachrach Smitty - Joe Pantoliano
Lois - Joanna Gleason Lyle - Edward Herrmann
Betsy - Margo Martindale Vanessa - Audra Blaser
Morty - Mark Consuelos Kyle - Rob Corddry
Stuart - Matt Malloy Sheriff - Jay Sanders

Amerikanska Michael Ian Black har många strängar på sin lyra. Han är en framgångsrik komiker och skådespelare, och har dessutom arbetat som manusförfattare för ett flertal filmer och TV-serier. Numera kan han även lägga till regissör på meritförteckningen, då han 2006 gjorde sin långfilmsdebut som regissör för den romantiska dramakomedin The Pleasure of Your Company, som han även skrev manus till och som hade urpremiär på den prestigefyllda filmfestivalen i Toronto i Kanada. I Europa och senare även till amerikanska DVD-premiären döptes filmen om till Wedding Daze, vilket kan vara lite vilseledande då det också finns en annan amerikansk film med samma titel. Märkligt nog har filmen i många länder, däribland England, visats på bio i halvstor skala, medan den i hemlandet USA släpptes direkt på DVD. Detsamma gäller även Sverige, där premiären dröjt tills nu. I centrum för filmen står den unga killen Anderson, som i ett halvår varit tillsammans med den vackra Vanessa. I inledningen bestämmer han sig för att fria till henne, och gör detta på en restaurang inför många vittnen. Men allting går inte som beräknat, då Vanessa blir så chockad av händelsen att hon bokstavligt talat dör av chock...! Ett år senare har han fortfarande inte kommit över henne och det som hände, och har isolerat sig från det motsatta könet så mycket som går. Efter att hans kompisar pressat honom att gå vidare med livet, så gör han något mycket oväntat på ett litet kafé. Han friar till den första tjejen han ser, mest på skämt, som visar sig vara en servitris vid namn Katie. Problemet är bara det att till skillnad från hur de flesta skulle reagera, så svarar Katie ja... Detta trots att de aldrig sett varandra förut, och inte vet någonting om varandra.

Mycket kan man säga om Wedding Daze, men att det skulle vara en alltför realistisk film är inte ett av dem. Som de flesta förstår av beskrivningen, är storyn allt annat än trovärdig. Istället skulle man kunna kalla den för lite lagom knäpp och halvtokig, men ibland fungerar det faktiskt riktigt väl. Trots den lite skruvade storyn, så griper filmen tag från första stund, och är charmig och underhållande. Den är ganska rolig, och jag skrattade vid ett antal tillfällen. Trots den lite annorlunda grundstoryn, håller sig dock filmen till samma upplägg och idé som många andra romantiska komedier, och är dessutom tämligen förutsägbar. Men ibland spelar det faktiskt inte så stor roll, och i ärlighetens namn är det här också en genre som är svår att få alltför originell. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Jason Biggs spelar ungefär samma slags roll som han nästan alltid gjort, och har stora likheter med sina rollfigurer i både American Pie och Loser. Men det är å andra sidan en rolltyp som han klarar av bra, och gör en riktigt bra insats. Australiensiska Isla Fisher har ända sedan hennes roller i TV-serierna Paradise Beach och Home and Away tillhört en av mina favoritskådisar, och här bevisar hon än en gång att hon är en alldeles utmärkt skådespelerska. Även hon har visserligen spelat liknande karaktärer förut, men hon gör det så pass nyskapande och charmigt att man helt enkelt inte bryr sig. Dessutom är det svårt att inte fastna för Heather Goldenhersh, mest känd som Lina i komediserien The Class, i rollen som Jane. Birollerna håller lite varierande klass, men de flesta är riktigt bra. Trots allt är jag dock inte helt nöjd med filmen, som hade haft potential att bli betydligt bättre. En del av skämten känns ganska krystade och malplacerade, och vissa är heller inte särskilt roliga. För stort fokus ligger på sexskämt, och vissa känns som slag under bältet. Det är också långt mellan de riktigt klockrena poängerna, och för det mesta stannar det på småroligt. Om storyn varit mer realistisk hade den kunnat fungera utmärkt som drama också, men med den här lite småtokiga handlingen så blir dramadelarna mer menlösa och ibland sitter man bara och väntar på nästa humoristiska inslag. Vissa rollfigurer känns heller inte alltför genomarbetade, och storyn med Katies pappa Smitty som rymmer från fängelset tillför inte mycket. Det hade varit bättre att fokusera mer på Katie och Andersons relation, och mindre på deras föräldrar. Jag hade ärligt talat väntat mig mer av den här filmen, men trots allt är romantiska komedier och dramakomedier alltid sevärda, och det här är inget undantag. Trots bristerna är det ändå en charmig, humoristisk och underhållande film, som helt enkelt inte går att tycka illa om. Men längre än till en stark sexa räcker det tyvärr inte, även om det ju långt ifrån är dåligt heller.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk Widescreen-bild i formatet 1,85:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer. Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon huvudmeny visas. Det finns inte ens någon huvudmeny på skivan, utan trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Mycket egendomligt begrepp, och lite irriterande. Det gör också att man inte från menyn kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen när filmen börjat. Därför finns det av förståeliga skäl inget som helst extramaterial, och inte ens någon scenvalsmeny. Förvisso har den amerikanska DVD-utgåvan heller inte mycket till extramaterial, men där finns i alla fall några bortklippta scener och en alternativ början.

Recensionen skriven: 19 september 2008
Senast uppdaterad: 19 september 2008

Recensionen har lästs 3682 gånger av 2035 personer, sedan den 19 september 2008