Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Chris - Adam Brody Lisa - Megan Boone
Phil - Rob Huebel Storm - Jean-Claude Van Damme
Brenda - Kristen Schaal Jared - Eric Edelstein
Mr. Crawford - Dennis Haysbert Ashley - Bianca Bree
Brett - Kristopher Van Varenberg Stephanie - Stephanie Lopez
Dale - Robert Peters Troy - Aaron Takahashi

Chris är en smart men naiv kille som jobbar på ett företag som designar produktförpackningar. Han drömmer om att kunna imponera på sin chef, men har aldrig lyckats göra det - delvis p.g.a. att mobbaren Phil stjäl Chris idéer och presenterar som sina egna. Han är dessutom förälskad i personalchefen Lisa, men har knappt vågat säga ett ord till henne. Företagets VD Mr. Crawford tycker att det finns för lite laganda på företaget, och anordnar därför en obligatorisk vildmarksretreat där all personal ska lära sig samarbeta på en öde ö under ledning av den f.d. marinsoldaten Storm Rothchild. Hela personalstyrkan åker till ön med flygplan, men allt går inte som planerat då piloten efter en kort tid hittas död - och det finns ingen annan som kan flyga planet. När ledaren Storm dessutom blir attackerad av en tiger måste företagets personal plötsligt ta hand om sig själva; men inte alla är särskilt engagerade i att faktiskt komma från ön...

Utifrån DVD-omslaget är det lätt att få intrycket att det här skulle vara en "flamsig" actionkomedi, och det faktum att omslaget mest framhäver Jean-Claude van Damme (som ärligt talat inte har någon jättestor roll) gör knappast att förväntningarna ökar... Men det är långt ifrån sanningen, och faktum är att jag känner mig tveksam om Welcome to the Jungle överhuvudtaget är en komedi. För särskilt rolig är den ärligt talat inte. Jag skrattade två gånger under hela filmen, och utöver det gick det inte längre än till enstaka leenden. Jag hade väntat mig mycket mer än så av en komedi. Uppriktigt sagt är jag inte säker huruvida filmen är felkategoriserad, eller om det faktiskt finns någon humor som jag inte lyckats att förstå mig på.

En "komedi" som inte är rolig låter inte särskilt lyckad, men dessbättre fungerar filmen helt okej som drama. Det finns trots allt ett visst djup och en intressant grundstory, även fast det bitvis blir mer än lovligt likt Lost. Det är engagerande och underhållande, och trots några sega partier hålls intresset vid liv. Det finns också en viss charm och det är hyfsat tänkvärt.

De flesta rollfigurer är dock både stereotypa och endimensionella, och de enda som egentligen känns mångbottnade och som äkta människor är Chris och Lisa. De är därför också de enda man verkligen bryr sig om, och framförallt Phil har blivit bland det mest endimensionella som världen någonsin skådat. Det ställer också till med vissa trovärdighetsproblem, då man inte får nåon rimlig förklaring varför Phil beter sig som han gör på ön - trots allt är det ju ett ganska stort kliv från att vara en mobbare till att vara spritt språngande galen. Inget av det här hade gjort så mycket om filmen faktiskt var rolig hela tiden, men ett drama ställer högre krav på logik och karaktärsbeskrivningar än vad en komedi gör.

Fotot är enkelt men snyggt. Skådespelarinsatserna varierar en del, men är överlag ganska bra. Adam Brody (mest känd från TV-serien The O.C.) är mycket bra som Chris, och spelar övertygande och trovärdigt. Megan Boone (känd från bl.a. TV3-aktuella Blacklist) är också mycket bra som Lisa. Rob Huebel balanserar ofta på gränsen till överspel, och passerar gränsen vid några tillfällen, men är ändå godkänd som Phil. Ingen kommer att kunna övertyga mig om att Jean-Claude Van Damme är en storslagen karaktärsskådespelare, men han gör ändå en helt okej rollprestation som Storm, trots att han känns en smula för stel. Kristen Schaal är riktigt bra som Brenda, men får tyvärr inte alltför mycket att arbeta med.

Welcome to the Jungle (som trots den identiska titeln inte har någon koppling till rysaren från 2007) är antingen en extremt misslyckad komedi eller ett ganska lyckat drama, beroende på hur man ser på saken. Förväntar man sig humor blir man besviken, men ser man på filmen som ett äventyrsdrama funkar det helt okej trots brist på karaktärsutveckling och trots att det finns gott om klichéer. Är man på rätt humör och har rimliga förväntningar är filmen därför trots allt fullt sevärd, men det finns några brister för många för att jag ska känna mig riktigt nöjd; varför jag nöjer mig med en stabil sexa i betyg.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bredbild i formatet 2,40:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt vanlig DTS på franska, italienska, tyska och spanska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på 15 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är aningen i minsta laget, men är ändå förhållandevis lättläst. Det går också bättre än vanligt att läsa texten vid ljusare bakgrunder, genom att den här texten har en liten (men märkbar) skugga under sig. Därför är det bättre ställt än merparten av alla Blu-Ray-filmer, men fortfarande blir det lite svårläst vid ljusare bakgrunder.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en språkvalsmeny, följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men som märkligt nog är neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval och en asterisk (*) innebär bonusmaterial är knappast lika självklart. En annan egendomlig egenhet är att om man lämnar filmen i paus/stillbild mer än ett par minuter dyker en skärmsläckare upp med en roterande Universal-logga. Det är lite lurigt, för dyker den upp kan man inte längre trycka på Play-knappen för att fortsätta uppspelning utan måste istället trycka på OK-knappen...

Som bonusmaterial hittar vi en bakom kulisserna-dokumentär på en hel timme (!), som innehåller scener från inspelningen varvat med intervjuer med skådespelare. En del intressant tas upp, och det är kul att se hur vissa scener har spelats in. Men många av intervjuerna handlar mest om beskrivningar av rollfigurerna, och de som inte är det är i många fall allmänt oseriösa. Visst finns här några guldkorn, men det är alldeles för långt mellan varven då man måste vada igenom en massa mer eller mindre värdelöst vetande. Dessutom är det egendomligt att det bara är skådespelarna som intervjuats, men varken regissör eller manusförfattare. Slutligen finns även en bortklippt scen på en dryg minut, som är smårolig men som inte tillför något till handlingen. Extramaterialet har tyvärr ingen textning alls.

Recensionen skriven: 31 juli 2014
Senast uppdaterad: 1 augusti 2014

Recensionen har lästs 3117 gånger av 1821 personer, sedan den 31 juli 2014