Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Susanna - Julianne Moore Beale - Steve Coogan
Lincoln - Alexander Skarsgård Ms. Baine - Amelia Campbell
Zoe - Sadie Rae Martin - Jesse Stone Spadaccini
Cecelia - Diana García Ms. Fairchild-Tettenbaum - Maddie Corman
Holly - Emma Holzer Mrs. Wix - Paddy Croft
Emmett - Joel Garland Zoes mamma - Samantha Buck

Den amerikanskfödda brittiska författaren Henry James (1843 - 1916) anses ha varit en av Storbritanniens mer inflytelserika författare under sin tidsperiod, och hann under sitt produktiva liv skriva 22 romaner, 15 teaterpjäser och ett hundratal noveller. I Sverige har han aldrig blivit i närheten av lika välkänd som i hemlandet, och det är bara ett fåtal av hans böcker som någonsin översatts till svenska. En av Henry James i hemlandet mer omtalade böcker var What Maisie Knew från 1896, som fortfarande är populär i Storbritannien men som såvitt jag kunnat utröna inte verkar ha getts ut i Sverige. Den boken har nu blivit till film i moderniserad form, i regi av det amerikanska radarparet Scott McGehee och David Siegel, som båda tidigare bl.a. regisserat Bee Season. Filmen, som fått samma titel som romanen, har i Sverige släppts direkt på DVD och Blu-Ray.

De självupptagna Susanna och Beale har precis skilt sig, och båda vill till varje pris få vårdnaden av deras 6-åriga dotter Maisie. Tills vidare tilldelar rätten föräldrarna delad vårdnad, men ingen vill nöja sig med det. I mitten hamnar stackars Maisie, som kommer i skymundan medan föräldrarna bara vill överträffa varandra. Till råga på allt har Susanna dessutom en ny pojkvän i form av Lincoln, medan Beale precis inlett ett förhållande med Maisies unga barnflicka Margo. Ingen av föräldrarna har heller tid att umgås alltför mycket med Maisie - Susanna är sångerska som måste ut på ständiga turnéer, medan Beale är konsthandlare som till största delen måste på affärsresor utomlands. I deras frånvaro tvingas deras respektive nya partners ta hand om Maisie...

Jag har tyvärr inte läst Henry James (åtminstone i hemlandet) klassiska roman, och har därför inget att jämföra med. Men då boken trots allt skrevs för över ett sekel sedan medan filmen utspelas i nutid, lär man nog kunna dra slutsatsen att det sannolikt är en hel del som har behövt förändras. Men den på den tiden ovanliga grundstory som Henry skildrade är ju i dagens läge vardagsmat, varför temat är mer aktuellt än någonsin. Och resultatet är imponerande, för What Maisie Knew är en mycket bra och stark film. Storyn är intressant, och situationerna som skildras (om än kanske något tillspetsat) kan många känna igen sig i nuförtiden. Det är en berörande och stark film, som bitvis är riktigt gripande och som inte lär lämna någon oberörd. Det är känslosant och finstämt, och överlag även trovärdigt.

Det är också en ovanlig film såtillvida att nästan allt skildras ur barnets perspektiv, och föräldrarna får vi faktiskt se förhållandevis lite av. Det är ett annorlunda grepp, men som fungerar alldeles ypperligt. Det gör också att vi får lära känna Maisie väldigt väl, som blivit en mångbottnad och intressant rollfigur som man genast känner för. Margo och Lincoln har också blivit mångfacetterade och nyanserade rollfigurer, som genomgår intressanta karaktärsutvecklingar. Föräldrarna Susanna och Beale har blivit mer endimensionella, och fastän båda har ljusa sidor är det till största delen negativa egenskaper vi får se om dem. Det är ett mycket ovanligt iniatiativ, då filmer om vårdnadstvister nästan alltid skildras ur ena förälderns perspektiv och målar upp den som enbart positiv. Men genom att allting utspelas utifrån Maisies perspektiv så fungerar det här riktigt väl, och därför stör man sig inte heller på de endimensionella föräldrarna; utan bara på deras beteende.

Filmen har ett lagom högt tempo, där det händer något hela tiden utan att det någonsin blir segt. Trots en hyfsat invecklad intrig blir det heller aldrig rörigt, utan man hänger med i allt som händer utan problem. Det är engagerande och intresset hålls vid liv hela tiden. Det är också både humoristiskt, sorgligt och vemodigt; utan att det någonsin blir för mörkt. Helt enkelt en utmärkt balansgång, så att man dras in i filmen på ett elegant sätt och förblir fängslad av händelseutvecklingen. Trots en relativt enkel och förutsägbar historia förblir filmen också berörande och gripande, men utan att kompromissa med trovärdigheten.

Dock kan man vid vissa tillfällen skönja en viss övertydlighet, och under filmens andra halva blir det bitvis också lite väl sockersött. Efter att filmen under den första halvan är väldigt mörk är det förvisso både förståeligt och till stora delar även önskvärt, men det borde ha gått att tona ner en smula utan att påverka grundhistorien eller slutsatserna. Det är också ganska förutsägbart, och åtminstone undertecknad lyckades förutspå utgången vid ett relativt tidigt skede; fast å andra sidan tror jag heller inte att avsikten varit att få fram några oförutsägbara vändningar.

Fotot är snyggt och bilden har ett starkt och effektivt bildspråk, som till stora delar skildrar händelserna ur Maisies synpunkt genom bl.a. låga kameravinklar. Det fungerar ypperligt i det här fallet, och är samtidigt så pass subtilt att man inte ens tänker på att det är det som filmfotografen gjort. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och framförallt är (vid inspelningstillfället) 6-åriga Onata Aprile fullkomligt lysande i huvudrollen som den unga Maisie. Hon spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj, och genom hennes fantastiska rollprestation är det omöjligt att inte känna för henne. Onata är faktiskt en av de bästa barnskådisarna jag sett på flera års tid, och har alla möjligheter att komma hur långt som helst inom branschen. Julianne Moore och Steve Coogan är också riktigt bra som föräldrarna Susanna och Beale, men får utan tvekan mindre att arbeta med. Alexander Skarsgård är mycket bra, och spelar faktiskt så naturligt och trovärdigt här att man aldrig tänker på skådespelaren i sig eller hans tidigare roller; en imponerande prestation med tanke på att jag (och säkert många med mig) ser honom regelbundet i True Blood. Den vid inspelningstillfället blott 20 år gamla Joanna Vanderham är utmärkt som Margo, och spelar övertygande och trovärdigt med enkla medel. Hon lyckas också på ett effektivt sätt att spela en äldre rollfigur, även fast Margos ålder inte framgår (men i alla fall definitivt är äldre än 20). Även i övrigt är det mycket bra skådespelare, och det finns inte ett enda svagt kort i den här imponerande ensemblen.

What Maisie Knew är en mycket bra film, som engagerar och berör med enkla medel. Det är fängslande, intressant och gripande; och det är lätt att leva sig in i situationen och känna för Maisie. Genom det nuförtiden ständigt högaktuella temat är det också en mycket viktig film att se; inte minst för att få föräldrar att se på händelser ur barnens perspektiv - något som säkerligen kan vara lätt att glömma vid otrevliga vårdnadstvister. Det är tänkvärt, djupsint och samtidigt riktigt charmigt. Kort sagt blev jag väldigt imponerad av den här ganska okända (relativa) lågbudgetfilmen, och jag tycker det är svagt att en sådan här välgjord och bra film inte visats på bio i Sverige. Helhetsintrycket dras ned en smula av den något övertydliga och sockersöta sista halvan, men trots allt tyckte jag om slutet. Jag kan inte annat än rekommendera i stort sett alla att se filmen, som utan tvekan förtjänar en stabil åtta i betyg.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i både DTS-HD 5.1 och Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är hyfsat lättläst, men är tyvärr i minsta laget och dessutom är kantlinjerna ganska tunna, vilket gör det lite svårt att läsa texten vid de scener som har ljusare bakgrunder. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren och nästan helt stillastående.

Som bonusmaterial hittar vi fyra bortklippta scener från filmen, men tyvärr finns inga introduktioner eller kommentatorspår till scenerna för att kunna sätta in dem i någon form av perspektiv. Den första scenen är trevlig och relativt nödvändig, varför jag tycker att den borde ha fått vara kvar i filmen. Den andra scenen är helt poänglös, medan den tredje är intressant men inte alltför viktig i det stora hela - jag hade också lite svårt att lista ut var i filmen den egentligen hör hemma. Den fjärde scenen rör sig om en musikscen med Susanna, och tillför ingenting om man inte tycker om väldigt repetitiv hårdrock...

Därefter återfinns ett kommentatorspår till filmen med regissörerna David Siegel och Scott McGehee. Det är intressant att lyssna på, och man får veta ganska mycket matnyttigt. Bitvis känns det dock en smula tunt, då det mesta fokuserar på inspelning och rollbesättning; medan manuset hamnar i skymundan. Därför hade det varit välbehövligt om även de båda manusförfattarna kunnat medverka, för att exempelvis få veta mer om bearbetningen av den gamla litterära förlagan. Slutligen finns även trailers till fyra andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl tveksamt om det verkligen kan klassas som bonusmaterial. Där tar det roliga slut, och jag saknar att det inte finns någon form av bakom kulisserna-dokumentär eller liknande för att få veta mer - inte minst då många säkerligen inte lär orka se om hela filmen med kommentatorspår, men man ändå hade velat veta det viktigaste som tas upp där. Extramaterialet har tyvärr ingen textning alls, vilket är tråkigt och därmed förutsätter väldigt goda engelska kunskaper för att få utbyte av extramaterialet.

Recensionen skriven: 9 januari 2014
Senast uppdaterad: 10 januari 2014

Recensionen har lästs 3612 gånger av 1912 personer, sedan den 9 januari 2014