Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Äckliga Donald - Chris Pratt Simon - Martin Freeman
Tom - Anthony Mackie Dave - Mike Vogel
Barry - Thomas Lennon Jake - Dave Annable
Mr. Darling - Ed Begley Jr. Gerry - Andy Samberg
Sheila - Eliza Coupe Eileen - Heather Burns
Jay - Aziz Ansari Jacinda - Ivana Milicevic

Ally Darling är i 35-årsåldern och har ingen bra dag. Först gör hennes pojkvän slut med henne, då han tycker att det börjat bli för seriöst. Sedan får hon sparken från jobbet som marknadsförare, efter en "kraftig nedskärning" som bara påverkat just hennes jobb. Dessutom blir hon avskräct när hon läser i en damtidning att kvinnor i genomsnitt ligger med 10 personer under sin livstid, och hon redan är uppe i dubbla antalet. Enligt tidningens "vetenskapliga undersökningar" kommer också 96% av alla kvinnor som legat med fler än 20 personer förbli singel för evigt, och det vill Ally inte råka ut för. Och inte blir det heller bättre av att hennes flera år yngre lillasyster ska gifta sig med sin gamla pojkvän från college. Ally får därför en snilleblixt - kanske någon av de tidigare 20 personerna som hon legat med numera är både singel och perfekt för henne. På så sätt behöver hon inte överstiga det magiska numret 20, och behöver därför inte förbli singel... Men att hitta åt gamla kortlivade pojkvänner som man inte vet mycket mer än namnet på är inte det lättaste, och därför ber hon sin granne Colin om hjälp. Han har jobbat som utredare och är specialist på att hitta folk, och är också en kvinnotjusare som legat med varenda kvinna han sett men dumpat morgonen därpå. Nu börjar Ally och Colin det mödosamma uppdraget med att söka upp och träffa alla hennes ex, för att se om någon av dem är värd en andra chans.

What's Your Number? är ingen särskilt originell film, och framförallt har grundstoryn och premissen väldigt stora likheter med den alltför kortlivade TV-serien The Ex List. Men jag tyckte faktiskt om den serien, så jag har inget emot en film med snarlik handling. Storyn är intressant och småkul, och det är en underhållande film som engagerar och håller intresset vid liv hela tiden. Trots en för genren ovanligt lång speltid blir det aldrig segt eller tråkigt, utan filmen fängslar samtidigt som det är både underhållande och småroligt. Filmen har en påtaglig charm, och åtminstone de största rollfigurerna har i alla fall en del nyanser och känns relativt äkta. Visserligen är en del av Allys ex mer eller mindre stereotypa, men det kan man leva med.

What's Your Number? har marknadsförts som en romantisk komedi, men i mina ögon är det en sanning med modifikation. Här finns visserligen en del humor och det är ofta småroligt, men någon jätterolig film är det inte. Framförallt är det ojämnt. Två scener är oerhört roliga, där jag gapskrattade så mycket så jag höll på att storkna. Men därutöver finns det inte alltför mycket till humor, och förutom dessa klockrena scener går det sällan längre än till småfniss och leenden. Det är visserligen inte nödvändigtvis något fel med det, men i och med att filmen inte är vare sig speciellt originell eller särskilt djupsint så hade det helt enkelt upplevts lite mer märkvärdigt med mer humor och att få skratta i fler än bara några få scener. Men till viss del beror det förstås också på ens förväntningar, och om man förväntar sig en romantisk dramakomedi med tyngdpunkten på lättsamt drama lär man bli betydligt mer nöjd med What's Your Number? än om man faktiskt förväntar sig en renodlad komedi.

Den här filmen lider också av ett antal lite väl onödiga klichéer, och även om grundpremissen (förutom nyss nämnda TV-serie) är relativt ny så är upplägget och stilen av gammalt beprövat slag. Men framförallt är det väldigt förutsägbart. Redan efter 20 minuter är det ganska givet hur allting kommer att sluta, och jag satt hela tiden och hoppades att filmen inte skulle få det övertydligt uppenbara slutet; dock förgäves. Förvisso kan väl detsamma sägas om de allra flesta romantiska komedier, och hade filmen verkligen varit väldigt rolig hela tiden hade jag förmodligen inte alls brytt mig om ifall det råkar vara förutsägbart. Men i och med att de riktigt roliga scenerna kan räknas på ena handens fingrar är det svårt att glömma bort det alltför uppenbara i sammanhanget. Det hade känts betydligt bättre om filmen hade lyckats att få med någon form av oväntad vändning eller överraskning, så att det inte hade känts lika tillrättalagt och övertydligt. Däremot tycker jag om den väldigt roliga och fyndiga slutklämmen i filmens sista scen, som i alla fall jag inte hade väntat mig och som faktiskt är ovanligt smart.

För en så pass enkel story kan What's Your Number? också upplevas något lång, och den förlängda versionen av filmen klockar in på hela 1 timme 52 minuter - visserligen inte alls särskilt långt med dagens mått mätt, men jämfört med andra filmer av den här genren är det definitivt längre än genomsnittet. Och även om det finns en del roliga och fyndiga scener, så förekommer också en del onödiga scener och förmodligen hade filmen kunnat klippas ner lite utan att förlora något. Vid några få tillfällen tycker jag också att filmen känns överromantiserande, även om det romantiska temat överlag har hållits på en lagom nivå.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt om än knappast originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Anna Faris är utmärkt i huvudrollen, och jag blev positivt överraskad av Chris Evans som är bättre än väntat och riktigt bra i sin roll.

En romantisk komedi som inte har alltför mycket till humor och heller inte så jättemycket romantik låter inte särskilt lyckat, och den ganska klichéfyllda storyn är förmodligen tillräcklig för att skrämma bort de flesta. Men trots de påtagliga bristerna tyckte jag faktiskt om What's Your Number?, som är både smårolig, underhållande och charmig. Det är en trevlig och mysig film med fin stämning, även om jag ser på den mer som ett drama än en komedi. Trots att grundpremissen är tvivelaktig och den statistik som handlingen hänvisar till med största sannolikhet saknar sanningshalt, så blir man helt enkelt glad av att se på saken. Mycket mer än så begär inte jag av en sådan här lättsam underhållningsfilm, och därför måste What's Your Number? anses vara fullt sevärd hur man än ser på saken. Något annat betyg än en sjua kan därför inte bli aktuellt, även om den hade haft potential att bli ännu bättre om den inte varit riktigt lika plågsamt förutsägbar.

DVD-utgåvan innehåller två olika versioner av filmen - den biovisade versionen på 1 timme 42 minuter och en tio minuter längre utökad "Extended Cut". Den förlängda versionen innehåller till största delen förlängda scener och vissa helt nya scener, men då framförallt en riktigt rolig scen saknas i den biovisade versionen rekommenderar jag den utökade versionen. De extra tio minuterna är värt det, i mina ögon. På DVD-omslaget står det vilseledande nog "Also includes The Extended Cut and The Unrated Cut", vilket åtminstone jag tolkar som att tre olika versioner av filmen ska finnas på skivan. Men det stämmer inte, utan Extended Cut och Unrated Cut (d.v.s. en version som inte genomgått censurgranskning i USA) rör sig i själva verket om samma version.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Det finns textning på bl.a. de fyra skandinaviska språken plus engelska för hörselskadade, men tyvärr finns ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk textning för hörselskadade. Den svenska texten är i minsta laget men är ändå förhållandevis lättläst. När man matar in DVD-skivan möts man av en mycket irriterande anti-piratpropaganda i 38 sekunder, som dessbättre går att hoppa förbi. Därefter visas varningstexter i tio sekunder (som inte går att skippa), innan en distributörsjingel spelas. Därefter visas Fox traditionella distributörsjingel, innan vi kommer till en meny för att välja version av filmen. När man valt det kommer man till huvudmenyn, som är rörlig och stilren med endast engelskspråkig. Avsaknaden av en inledande språkvalsmeny gör att man måste gå in och välja språk under huvudmenyn för att få någon textning alls. Efter filmens slut uppstår ett irritationsmoment då det visas varningstexter på samtliga språk som filmen är textad på, i 10 sekunder per språk. Det blir snabbt irriterande och jag förstår inte varför 20th Century Fox inte kunnat ordna att bara visa varningstexter på just det språk man faktiskt har valt. Den här gången går det dock att hoppa förbi varningstexterna genom att trycka på menyknappen, och då blir det inte alls lika illa som vanligt. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt. Huvudmenyn innehåller visserligen en avdelning för bonusmaterial, men där under erbjuds bara möjlighet att byta version av filmen (biovisad eller utökad version).

Recensionen skriven: 24 maj 2012
Senast uppdaterad: 25 maj 2012

Recensionen har lästs 3717 gånger av 2132 personer, sedan den 24 maj 2012