Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Producent: Carl Deal, Tia Lessin & Michael Moore
Regi: Michael Moore
Manusförfattare: Michael Moore
Svensk distributör: Scanbox Entertainment Sweden AB
Klarar av Bechdel-testet: Ej tillämpbart
Michael Moore

Den amerikanska militären erkänner till sist att de ödslat en massa pengar på att starta krig, men inte vunnit ett enda krig sedan andra världskriget, och ber därför dokumentärfilmaren Michael Moore om hjälp (jo, säkert...). Hans rekommendation blir att själv få agera enmansarmé, och fredligt invadera en rad länder runt om i världen för att stjäla deras bästa idéer och ta dem tillbaka till USA. Han reser därför runt om i världen (men huvudsakligen Europa), för att hitta områden där olika länder utmärker sig - bl.a. generösa semester- och ledighetsavtal i Italien, påkostade skolluncher i Frankrike, Tysklands arbetsrättslagar och deras förmåga att lära sig av sina misstag efter andra världskriget, Finlands långt framgående utbildning och deras avsaknad av läxor samt Norges humana fängelsesystem.

Jag har alltid tyckt om Michael Moore och de flesta av hans filmer, som visserligen är vinklade och partiska men som oftast ändå får med många tänkvärda poänger. I Where to Invade Next överger han delvis sin tidigare stil, genom att den här gången göra en mer underhållande film som fokuserar mer på humor än tidigare. Det fungerar över förväntan, och det här har blivit en både underhållande och tänkvärd film.

Man får skratta en del, och jag uppskattar Michael Moores humor och likaså den lättsamma stil som genomsyrar filmen. Det gör det lättare än vanligt att ta till sig av budskapen, och gör också att Moores senaste film passar även för de som inte tyckt om hans tidigare filmer. Det är lagom lättsamt, charmigt och humoristiskt, samtidigt som filmen också lyckas förmedla många bra poänger. Det är riktigt tänkvärt, och vi får en intressant inblick i olika länder. Periodvis är det också berörande, och filmen tar upp mycket allvarligt varvat med mer lättsamma poänger.

Som vanligt när det gäller dokumentärer är det förstås vinklat och partiskt, och han väljer att blunda för en del som tas upp. Som vanligt när det gäller dokumentärer betvivlar jag inte på att det som tas upp är sant, men det betyder inte nödvändigtvis att det är hela sanningen. Här blir det periodvis ganska uppenbart att Moore valt att fokusera just på positiva egenskaper i de länder han "invaderar", och glömmer bort att nämna problemen i länderna. Men han är åtminstone uppriktig i sina avsikter, och påpekar vid ett tidigt skede att hela poängen med filmen varit att "plocka blommorna, och inte ogräset". Och dessutom är förstås alla dokumentärer mer eller mindre vinklade, av den enkla anledningen att ingen människa kan vara 100% opartisk.

Det är uppenbart att Where to Invade Next i första hand är riktad mot en amerikansk publik, för att amerikaner ska få upp ögonen för problem i landet och vad som är bättre i andra länder. Därför upplevs den här filmen mindre universellt gångbar än Moores tidigare filmer, och en del som tas upp som anmärkningsvärt i filmen (såsom exempelvis föräldraledighet) skulle knappast någon i Sverige reagera över. Trots det är det dock mycket som tas upp som är tänkvärt även för en svensk publik, och här finns mycket matnyttigt att hämta för de flesta. Därför fungerar filmen bra även här, fastän den lär fungera bättre i USA och trots allt har en smalare målgrupp än vanligt.

På gott och ont är den här filmen lite mindre fokuserad än Michael Moores tidigare filmer, då filmen inte bara tar upp ett enda ämne utan allt mellan himmel och jord; nästan allt som fungerar bättre i andra länder än i USA. Därmed får man i och för sig mer omväxling, och det blir aldrig tjatigt då så många områden och länder presenteras. Men istället kan filmen upplevas fragmentarisk och splittrad, då Moore inte har en specifik tyngdpunkt för dokumentären utan vill försöka hinna med lite av varje. I och för sig inte nödvändigtvis något fel med det, men det gör att en del av inslagen inte får den fördjupning de hade förtjänat. Exempelvis hade inslagen om kriminalvård lätt kunnat fungera som en egen långfilm, hellre än att kortas ned till bara en liten del i en så mycket mer omfattande film.

Jag hade dock gärna velat få mer bakgrundsinformation i en del fall, och det är svårt att veta om det som presenteras rör sig om unika fall eller är standard i respektive land. I inslaget från Italien skryts det exempelvis över deras generösa semestrar, med upp till 8 veckors betald semester. Men gäller det bara de personer som intervjuas, eller har alla i Italien så många semesterdagar? Vem vet... Jag hade också velat veta om den imponerande skolmaten i Frankrike bara gäller för den enskilda skolan i Normandie, eller om det är lika gott ställt i hela landet. Här och var känns det också lite tillspetsat, och oavsett skolmaten har jag svårt att köpa att skolelever i Frankrike inte ens skulle ha hört talats om Coca-Cola... En del av Michael Moores argument är också bättre underbyggda än andra, och ett par av hans resonemang är ärligt talat lite väl långsökta. Jag hade velat ha mer information om hur han tänkt i en del fall, då vissa delar blir lite för kortfattade i och med upplägget där man ska hinna med så mycket under två timmar.

Where to Invade Next är en riktigt bra film, som lyckas att kombinera lättsam underhållning med (någorlunda) seriös journalistisk. Mycket är gjort med glimten i ögat och med en del humoristiska inslag, samtidigt som det är tänkvärt och Michael Moore lyckas att få fram många bra poänger. Jag håller inte med om allt han förmedlar, men han vet uppenbarlugen vad han talar om och förmedlar mycket klokt. Det är välgjort, men samtidigt också lite ofokuserat i och med att det här inte handlar om ett enskilt ämne utan snarare att få fram allt som något annat land är bättre på än USA; och det är ärligt talat en ganska lång lista... Givetvis är filmen vinklad, det är alla dokumentärer i mer eller mindre hög grad, men Moore hymlar i alla fall inte med det utan är öppen med sina avsikter. Men jag saknar att filmen aldrig riktigt får samma skärpa eller svärta som i exempelvis Bowling for Columbine; än idag Moores klart bästa film. Och den här gången är enstaka av hans argument sämre underbyggda än vanligt. Så någon perfekt film är det verkligen inte, men den är ändå bättre än väntat och en film väl värd att se för de allra flesta. Jag saknar en del av den skärpa och insikt som Michael Moore brukar stå för, och därför väljer jag "bara" en stark sjua i betyg. Men det är ju inte fy skam det heller...

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 1,78:1 (fullskärm på en Widescreen-TV). Ljudet är i DTS-HD 5.1, men bakhögtalarna används högst sporadiskt. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text (inte ens under italiensk- eller franskspråkiga intervjuer) och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor men kantlinjerna är i tunnaste laget, vilket gör det något svårläst under ljusare partier; men det är ändå en hyfsat lättläst text. Den svenska texten är bra, och jag hittar inga uppenbara översättningsfel. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men tyvärr endast engelskspråkig. Det enda bonusmaterialet som finns är fyra trailers för andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl tveksamt om det verkligen kan klassas som bonusmaterial. Trailerna saknar textning.

Recensionen skriven: 11 november 2016
Senast uppdaterad: 11 november 2016

Recensionen har lästs 2319 gånger av 1340 personer, sedan den 11 november 2016