Tack till Studio S Entertainment/Njutafilms för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Ken Russell & Deborah Dalton, baserat på en teaterpjäs av David Hines
Svensk distributör: Njutafilms/Studio S Entertainment
Liz - Theresa Russell Blake - Benjamin Mouton
Charlie - Frank Smith Rasta - Antonio Fargas
Martha - Amanda Goodwin Katie - Elizabeth Morehead
Derelict - John Diehl Tatueraren - Danny Trejo

Taxichauffören David Hines jobbade i London under 1980-talet, och skjutsade ofta runt prostituerade kvinnor. Efter vad en av dessa kvinnor berättade för honom skrev han en teaterpjäs vid namn "Bondage". Pjäsen gjordes senare till en film i regi av brittiska Ken Russell, som hade premiär 1991. Den svenska titeln vid premiären var En horas dagbok, men när filmen nu släpps på DVD för första gången har den fått tillbaka originaltiteln Whore. Här får vi lära känna den prostituerade kvinnan Liz, som har problem med både en våldsam hallick och en ännu våldsammare f.d. pojkvän, när hon berättar om sina erfarenheter.

Ken Russell ska enligt uppgift ha gjort filmen, som en form av mer realistiskt motdrag till Pretty Woman som hade premiär året innan. Efter den filmens förskönade stil är det förståeligt, och det är trevligt med en mer realistisk och mörk skildring av prostituerade. Idén är riktigt bra, och det är också intressant att få en inblick i Liz liv och hur hon egentligen kom in i "prostitutionsbranschen". Att filmen till stora delar även är verklighetsbaserad förhöjer också helhetsintrycket, och gör att det här bitvis är en riktigt fascinerande och intressant film. Det finns en viss lågmäld humor, även om det huvudsakligen är ett seriöst och realistiskt drama. Liz har också blivit en ganska mångbottnad och intressant rollfigur.

Problemet med Whore ligger i dess egendomliga upplägg. Filmen har en ramberättelse i nutid, samtidigt som stora delar av filmen är tillbakablickar över Liz tidigare erfarenheter. Inget fel i det, men problemet är att ramberättelsen till stora delar består av monologer, då Liz tittar rakt in i kameran och berättar. Visst finns det enstaka fall där sådan berättarteknik fungerar, men i 9 fall av 10 gör det inte det. Det är vanligtvis illa nog med berättarröster, men att personen ifråga dessutom ska synas och tala rakt in i kameran under väldigt långa partier blir lite för mycket. Det känns ofta som en ursäkt för att slippa visa det hon berättar med bilder, så vi istället bara får höra Liz långa utläggningar över vad som hänt tidigare. Och det blir ärligt talat lite halvtråkigt och menlöst. Filmen bygger alltså på en ganska framgångsrik teaterpjäs, och på en teaterscen fungerade det här upplägget säkerligen betydligt bättre än på film. Det finns många teaterpjäser upplagda med långa monologer som fungerar bra, men filmer där stora delar är rena monologer fungerar sällan lika effektivt. Det får hellre motsatt effekt, då man hela tiden känner sig så medveten över att det är en film man tittar på - man dras helt enkelt inte in i handlingen på samma sätt som om vi hade fått se händelserna med egna ögon istället (om nödvändigt kombinerat med korta berättarröster). Den konkreta handlingen är mycket begränsad, och under ganska långa partier händer egentligen inte mycket.

Men då och då gnistrar det till, med riktigt fascinerande och vassa scener som är både genomtänkta och minnesvärda. Det är ganska intressant, och genom filmens förhållandevis realistiska och mörka skildring av prostitution är det en värdefull film att titta på. Det är hyfsat engagerande, och med en del intressanta rollfigurer. Jag uppskattar också dess frispråkiga stil, men som trots de mörka teman som skildras lyckas att nästan helt undvika nakenscener och starka scener i bild - vi får inte se så mycket i klartext, men förstår ändå av sammanhanget alltför väl vad som pågår.

Fotot är bra, och filmen har ett starkt bildspråk med en snygg "skitig" look som är fascinerande att titta på. Skådespelarinsatserna är ganska bra, där Theresa Russell (som trots efternamnet inte har någon koppling till regissören) gör den bästa insatsen som Liz. Bland övriga skådisar är det mer ojämnt, men de flesta är åtminstone helt okej och godkända.

Whore är en fascinerande och intressant film, med en realistisk och trovärdig skildring och med några riktigt starka och obehagliga scener. Men filmens märkliga monologupplägg där huvudrollsinnehavaren ofta pratar med tittaren rakt in i kameran fungerar inte så bra, vilket i kombination med den ganska tunna handlingen gör att det som hade kunnat bli en utmärkt film bara blivit okej. Det är på intet sätt dåligt - snarare menlöst, men det är fortfarande sevärt och förtjänar en hyfsat stabil femma i betyg.

DVD-utgåvan har bild i 4:3 fullskärm (1,33:1), medan ljudet är i 2-kanalig stereo. erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, samtidigt som ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är helt okej. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är i minsta laget men förhållandevis lättläst. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är rörlig men ljudlös och endast på engelska. Det enda extramaterial som finns är ett bildspel med några stillbilder från filmen (jättespännande...!) och trailers för ett antal andra filmer; det rör sig om förhållandevis okända filmer. Trailersen har ingen textning.

Recensionen skriven: 8 november 2012
Senast uppdaterad: 9 november 2012

Recensionen har lästs 3234 gånger av 1921 personer, sedan den 8 november 2012