Manusförfattare: Phil Dorling & Ron Nyswaner, baserat på en kortfilm av Phil Dorling & Ron Nyswaner
Eli - Jesse Eisenberg Penny - Melissa Leo
Nicole - Emma Rayne Lyle Chloe - Sarah Ramos
Sprinkles - Tracy Morgan Black - Isiah Whitlock Jr.
Trish - Stephanie March Dave - Neal Huff
Sjukskötaren Mike - Jayce Bartok Lisa - Tanya Wright

Eli är ett musikaliskt underbarn som kan spela piano bättre än de flesta, men han har haft fullt sjå med att ta hand om sin lillasyster Nicole då deras mamma Penny har stora narkotikaproblem. Elis pianolärare har lyckats ordna en provspelning för honom till ett prestigefullt musikkonservatorium i Boston, och han ser fram emot att komma bort från sin mamma under de ett år långa studierna i Boston. Innan provspelningen ska han bara skjutsa mamma Penny till rehab, då hon äntligen gått med på att bli inlagd i ett försök att bli ren från drogberoendet. Men allt går inte som planerat, då rehabkliniken vägrar att ta emot Penny då hon saknar sjukförsäkring och hennes urinprov dessutom inte visar på några droger i kroppen - då är hon inte tillräckligt illa däran för att motivera inläggning utan försäkring, och personalen råder henne att komma tillbaka när urinprovet faktiskt visar på narkotika. Men Penny har helt slut knark, och då finns det bara en sak för henne och Eli att göra...

Why Stop Now är en riktigt bra och underhållande film, som lyckas att åstadkomma någonting förhållandevis nytt av en bekant genre med en hel del nyskapande beståndsdelar. Det är tillspetsat och skruvat, samtidigt som det är berörande och realistiskt. Det låter udda, men fungerar förvånansvärt väl i det här fallet. Det är en dramakomedi, med ungefär lika stora delar humor och allvar, och det är inte så ofta som filmer lyckas med en sådan balansgång. Här finns rikligt med charm, och det är en riktigt trevlig film som har ett visst djup samtidigt som det är underhållande. Det rör sig dock främst om underhållning för stunden, och något jättestort djup hittar vi inte.

Det är en riktigt rolig film, där man får skratta ganska ofta under filmens gång. Jag uppskattar fokuset på karaktärs- och dialogdriven humor, där det för en gångs skull knappt finns någon fysisk "slapstick"-komik alls; något som tyvärr börjar bli alltför vanligt i dagens läge. Det är också en lagom intelligent humor, som man hänger med på utan att det blir nedlåtande eller överdrivet simpelt. Humorn i sig är ganska ojämn, och medan det ibland blir stora gapskratt är det lika ofta som det bara blir småfniss. Men trots allt skrattar man ofta, och mycket mer än så kan man knappast begära av en film som officiellt kategoriseras som en komedi. Dessutom är det intressanta och förhållandevis mångbottnade rollfigurer, även om det är bäst ställt med Eli och hans mamma Penny. Allt detta har skett i kombination med charm och värme, och det uppskattar jag. Filmen har också ett föredömligt tempo, där det händer något hela tiden och det aldrig blir segt eller tråkigt. Jag uppskattar också den vassa och ganska intelligenta dialogen, som håller en ovanligt hög klass.

Men tyvärr är Why Stop Now? också en ojämn film, där det är stor skillnad mellan högsta och lägsta nivå. När den är som bäst är det väldigt roligt och berörande, och det är ärligt talat en alldeles utmärkt film. När det är som sämst är det både tillspetsat och nästintill poänglöst. Överlag är filmen vass och lyckad i början och slutet, men i mitten finns ett lite för långt parti där allting blivit lite för tillspetsat och skruvat. Det blir helt enkelt lite för mycket av allting, på ett sätt som inte framkallar skratt utan mer utmattning då trovärdigheten sjunker så påtagligt. De båda knarklangarna är dessutom väldigt stereotypa och endimensionella, vilket gör det svårt att känna något mer än irritation för dem. Det är väl en omöjlighet att begära att knarklangare faktiskt ska bli sympatiska, men att de åtminstone är roliga i en komedi tycker jag inte vore för mycket begärt.

Den (någorlunda) romantiska sidohistorien med Eli och Chloe har också fått för lite utrymme, vilket är tråkigt då det i grund och botten är en mycket intressant historia men som här känns lite "undangömd" i den mer omfattande knarklangningshistorien. Jag förstår heller inte varför filmen blivit så ovanligt kort, och en speltid på 1 timme 24 minuter är i kortaste laget för att hinna lära känna alla inblandade rollfigurer. Jag är heller inte särskilt förtjust i slutet, som känns lite för abrupt och ouppklarat för mig, med flera lösa trådar hängandes i luften och där det nästan känns som att sluttexterna börjar rulla mitt inne i en scen.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt men föga originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Jesse Eisenberg är som vanligt utmärkt, och gör en imponerande rollprestation som Eli. Melissa Leo är också riktigt bra som Penny, och lyckas med konststycket att spela en tillspetsad och extrem rollfigur helt utan överspel. Den unga Emma Rayne Lyle är bra som Nicole, och gör allt som går av en rollfigur som tyvärr inte får något utrymme för mycket till fördjupning. Tracy Morgan tillhör definitivt inte någon av mina favoritskådespelare, men är helt okej här som knarklangaren Sprinkles, och han gör en ovanligt nedtonad rollprestation. Isiah Whitlock, Jr. balanserar ibland på gränsen till överspel, men är ändå helt okej som den andra knarklangaren Black. Sarah Ramos är som vanligt mycket bra som Chloe, och gör allt som går av en intressant men tyvärr lite för undangömd rollfigur.

Why Stop Now är en underhållande och charmig film, som både är rolig samtidigt som det finns en allvarlig underton. Det är engagerande och originellt, men tyvärr också lite för tillspetsat för sitt eget bästa; och med en och annan logisk lucka. De långfilmsdebuterande Phil Dorling och Ron Nyswaner uppvisar onekligen stor potential som regissörer, men hade nog behövt finslipa manuset lite till. Men det är absolut en bra och trevlig film, som är väl värd att se för de allra flesta - som debutfilm betraktad är det också riktigt lyckat; det är bara tråkigt då filmen haft potential att bli så mycket bättre bara genom att tona ner allting en liten aning. När Why Stop Now är som bäst förtjänar den utan tvekan en åtta i betyg, men spannvidden mellan de bästa och sämsta scenerna är ganska stor, varför det i slutändan landar på en stabil sjua i betyg.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska och norska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är i minsta laget men är ändå relativt lättläst. Översättningen håller en relativt hög kvalitet, och jag kunde inte upptäcka några översättningsfel. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi) innan vi kommer till huvudmenyn, som är snygg och stilren men endast på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt men knappast förvånande för en independentfilm som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 23 april 2013
Senast uppdaterad: 24 april 2013

Recensionen har lästs 3185 gånger av 1818 personer, sedan den 23 april 2013