Tack till Universal Pictures Nordic för recensionsexemplaret
Drippy - Juno Temple Kiki - Sophie Wu
Josie - Linzey Cocker Harriet - Georgia King
Jane - Ruby Thomas Charlotte - Eleanor Turner-Moss
Husmor - Shirley Henderson Ruthie - Hallie Kate Eisenberg
Roddy - Johnny Pacar Mr. Christopher - Nick Frost

Sophie Wu, Linzey Cooker & Kimberly Nixon

Den norskättlade barnboksförfattaren Roald Dahl hann skriva många älskade och prisbelönade böcker under sin livstid. Ibland hamnar äpplet inte långt från trädet, för nu har hans dotter Lucy Dahl kommit in på samma område. I hennes fall handlar det dock om film, där hon debuterar som manusförfattare till ungdomskomedin Wild Child. Den mycket erfarne filmklipparen Nick Moore gör här sin långfilmsdebut som regissör; en brittisk-fransk-amerikansk samproduktion som trots måttligt lysande recensioner blev populär i Storbritannien men som i skrivande stund inte ens kommit ut i USA än (och där den tydligen kommer att släppas direkt på DVD). Här kretsar händelseförloppen kring den rika amerikanska 16-åriga tjejen Poppy Moore, som bor med sin pappa i ett lyxhus i Malibu i Kalifornien, efter att hennes mamma dog flera år tidigare. Poppy tillhör dock inte världens mest civiliserade tjej, och efter att den bortskämda tjejen hittat på ett påhitt för mycket, får hennes pappa nog. Han skickar då henne till en strikt internatskola i England vid namn Abbey Mount; långt bort från närmaste större stad. Det blir svårt för Poppy att vänja sig vid livet på internatskolan, och det blir knappast lättare av att de andra eleverna på skolan ser på amerikaner som värre än avskum. Poppy inser till sist att enda chansen för henne att få återgå till sitt trivsamma liv i USA är att bli relegerad från skolan; något som visar sig vara svårare än väntat, då rektorn inte vill kasta ut henne i första taget. Till sist får hon dock hjälp av några av sina mer vänligt sinnade klasskamrater, och de inleder det stora uppdraget att få Poppy relegerad. Största chansen till det är via rektorns svaga punkt; hennes son Freddie som ofta besöker skolan. Poppy bestämmer sig därför för att försöka bli ertappad med att hångla med Freddie, men allt går inte som hon tänkt sig...

Jag misstänker att originalitet inte direkt var det första som regissören Nick Moore och manusförfattaren Lucy Dahl hade i åtanke med Wild Child. Mycket riktigt har vi också sett liknande story ett flertal gånger förut, och filmen lär inte gå till världshistorien som något nyskapande mästerverk. Det kryllar av klichéer och storyn är också ganska förutsägbar. Budskapet är också ibland lite övertydligt och angränsar till predikande. Det är heller ingen komplicerad story, och i grund och botten är historien ganska tunn. Men ibland gör det faktiskt inte så mycket, och det här är ett utmärkt exempel på en film som engagerar och underhåller utan att man riktigt kan säga varför. Det är en rolig och charmig film, och efter en lite seg start så kommer den igång på allvar och blir riktigt bra. Inledningsvis känns visserligen Poppy som lite väl ohanterbar och som en typisk stereotyp, men det dröjer inte länge innan rollfiguren blir både sympatisk och mångbottnad. Genom ett genomarbetat manus som blivit betydligt djupare än vad som brukar vara brukligt för genren, så har filmen också blivit lyckad. Manusförfattaren Lucy Dahl har blandat in en hel del fiffiga och charmiga detaljer, och det gör att filmen lyfter sig utöver vad det låter som utifrån den förutsägbara och klichéfyllda storyn. De flesta rollfigurerna är mångbottnade och intressanta, och det enda egentliga undantaget är ordningsmannen Harriet. Hon har blivit en typisk stereotypisk "bitchroll" utan försonande drag, och känns därför som den helt orealistiska i ensemblen. Samtidigt lockar hon dock till en del skratt, och i en dramakomedi tycker jag heller inte att realistiska och mångbottnade karaktärer är det viktigaste. Trots allt är det en rolig film, där jag skrattade vid ett flertal tillfällen. Samtidigt är det ett någorlunda djupt drama, och vid en del scener är det omöjligt att inte börja gråta.

Överlag känns filmen som ganska realistisk och trovärdig, även om jag hoppas att de flesta engelsmän inte behandlar utlänningar riktigt så illa som eleverna på Abbey Mount gör till en början. Dessbättre tinar dock de flesta upp efter ett tag, och i takt med att karaktärerna blir mer mångbottnade och sympatiska så blir också filmen bättre. Tiden går fort, och när den väl kommit igång så blir filmen också både fängslande och fascinerande. Det hade dock inte skadat att tona ner de inledande scenerna, för till en början känns filmen allt annat än behaglig. Skådespelarinsatserna är utmärkta, trots att de flesta är ganska okända brittiska skådisar. Mest känd av de centrala rollerna är förmodligen amerikanska Emma Roberts (brorsdotter till Julia Roberts) som Poppy, som vi tidigare bl.a. sett i Aquamarine. Hon och resten av ensemblen spelar övertygande och trovärdigt, och därför blir det också lätt att leva sig in. Många av denna unga stjärnor har potential att nå riktigt långt inom branschen, och det är också glädjande att alla 16-åringar för en gångs skull också ser ut som 16-åringar och inte avsevärt äldre - trots allt är det fortfarande mer regel än undantag att personer som är långt över 20 spelar tonåringar. Filmen är välgjord, med snyggt foto, övertygande scenografi och bra klippning. Filmen är inspelat på en riktig internatskola i brittiska Kent, vilket förstås bidrar till den realistiska stilen. Bildspråket är knappast originellt men är effektivt och fyller sin funktion. Det finns utan tvekan brister hos Wild Child, och därför är det föga förvånande att många professionella recensenter världen över inte direkt gett filmen lysande kritik. Men med ett imponerande och realistiskt manus, bra skådespelare, småroliga situationer och mångbottnade rollfigurer kommer man långt; och därför är det lätt att förlåta filmen för dess mindre imponerande egenskaper. Förmodligen är filmen främst avsedd för tonårstjejer - nästan alla viktiga roller är just tonårstjejer, och de manliga karaktärerna kan lätt räknas på ena handens fingrar. Men trots att jag förmodligen är närmare 15 år för gammal och av "fel" kön, så hade jag fullt utbyte av filmen och blev riktigt nöjd. Därför kan jag med gott samvete rekommendera Wild Child till de allra flesta.

DVD-utgåvan av Wild Child erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1, vilket i klartext innebär mycket smala svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV och halvsmala fält på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och finns bara på engelska. Filmen är textad på de fem nordiska språken, plus arabiska samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel på 22 sekunder, som inte går att hoppa förbi och känns lite för lång. Därefter dyker en språkvalsmeny upp, vilket följs av varningstexter på valt språk. Vi får därefter se några trailers för andra filmer, som går att hoppa förbi. Därefter dyker huvudmenyn upp, som är stilren och stillastående men som tyvärr bara finns på engelska. Väljer man ingenting från menyn på en kort stund startas filmen automatiskt. För mer oerfarna tittare är det förmodligen praktiskt, men för mig var det lite irriterande.

Som extramaterial finns en bakom kulisserna-dokumentär på 11 minuter, som är riktigt intressant med en del intervjuer med både skådespelare, regissör och manusförfattare. Ibland blir det dock lite väl mycket skryt över de inblandade, och dessutom går dokumentären inte riktigt tillräckligt på djupet. Vidare finns ett lite kortare inslag där skådespelarna från filmen berättar om sina minnen från deras riktiga skoltid. Ganska intressant, och gör att vi åtminstone får en viss inblick i deras liv. Dock hade det inte skadat att förlänga inslaget lite. Nästa inslag är en minidokumentär om inspelningen av de lacrossescener som förekommer i filmen (lacrosse är en nordamerikansk bollsport, som i Sverige är relativt okänd). Det är hyfsat intressant att titta på, men vi får inte följa med vid själva inspelningen och därför hade jag önskat en lite djupare inblick. Därefter finns en rundvandring runt skolan Abbey Mount med ordningsmannen Harriet (Georgia King). Skolan finns visserligen på riktigt (men heter i verkligheten Cobham Hall School), men inslaget är uppenbarligen fejkat och tillför därför inte särskilt mycket. Slutligen får vi ett inslag om de spöken som sägs finnas på den skola där filmen spelades in, vilket är småroligt men ger ingen direkt värdefull information. Där tar det roliga slut. Överlag är extramaterialet relativt bra och mer än man kan förvänta sig av en så pass lättsam och enkel film som denna, men det hade onekligen inte skadat att gå in mer på djupet. Allt extramaterial har svensk text, och i en tid då allt fler distributörer struntar i att texta extramaterial, så är det mycket glädjande att Universal fortfarande tillhör undantagen.

Emma Roberts & Alex Pettyfer

Recensionen skriven: 31 juli 2009
Senast uppdaterad: 31 juli 2009