Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Irwin - Stephen Campbell Moore Hector - Richard Griffiths
Mrs. Lintott - Frances de la Tour Lockwood - Andrew Knott
Rudge - Russell Tovey Scripps - Jamie Parker
Dakin - Dominic Cooper Posner - Samuel Barnett
Akhtar - Sacha Dhawan Rektorn - Clive Merrison
Wilkes - Adrian Scarborough Fiona - Georgia Taylor

Alan Bennett är en stor författare av teaterpjäser i Storbritannien, och skrev 2004 den i England mycket framgångsrika pjäsen "History Boys", som vunnit många priser och spelades i London under lång tid. I Sverige lär den dock vara tämligen okänd, och såvitt jag vet har pjäsen aldrig spelats här. Nu har i alla fall pjäsen blivit till film, och Alan Bennett har själv skrivit filmmanuset. Av okänd anledning har dock originaltiteln i Sverige bytts ut mot den inte alltför svenskklingande titeln Wild Generation. Såvitt jag kan avgöra har filmen exakt samma skådespelare som teaterpjäsen- Filmen utspelas 1983 på landsbygden i brittiska Sheffield, närmare bestämt på en brittisk s.k. "grammar school" (som närmast motsvarar svenska gymnasieskolor). Där får vi lära känna en grupp elever, som visserligen är smarta, men samtidigt oengagerade och lite vilda (åtminstone med dåtidens mått mätt). Till sin hjälp inför proven har eleverna den mycket annorlunda allmänläraren Hector, som har en tendens att lära ut allt utom det som läroplanen föreskriver. Dessutom har han en mindre lyckad förtjusning i yngre pojkar, och i synnerhet eleverna... Skolans rektor är orolig att eleverna ska få svårt att komma in på de finare brittiska universiteten, då skolans och hans eget rykte förbättras avsevärt ju fler elever som kommer in på i synnerhet de stora prestigefyllda universiteten i Oxford och Cambridge. Därför anlitar han en ny lärare, den unga Irwin, som inte är mycket äldre än eleverna själva. Irwin är raka motsatsen till Hector - han är smart och tuff, men samtidigt lite cynisk och uppmuntrar eleverna till kontroversiella och udda uppsatsämnen (eller vad sägs exempelvis om att föreslå att försvara Hitlers och Stalins handlingar i uppsatser...?) - just för att få uppmärksamhet inför ansökningarna till universiteten; för det värsta som kan hända är förstås tråkiga uppsatser som ingen orkar läsa...

Det här är en ganska ojämn film, vilket gör den svår att kritisera och recensera. Det är en intressant film, och den lyckas förmedla känslan från brittiska skolor på ett skickligt sätt. Det är en relativt välgjord film, och skådespelarinsatserna är mycket bra. Manuset är dock ganska enkelt, och egentligen händer inte alltför mycket. Det sker heller ingen egentlig karaktärsutveckling att tala om, och många av eleverna får vi heller inte lära känna särskilt väl. Ett annat problem är att manusförfattaren och regissören inte verkar kunnat bestämma sig för något egentligt fokus för filmen, och vilket ben den ska stå på. Är det här ett ungdomsdrama, där eleverna står i centrum? Eller handlar det egentligen om lärarna? Eller något helt annat? Därav tvista de lärde, och det gör att filmen har en tendens att spreta åt alla håll. Visst är jag medveten om att många filmer har mer än en handling, men någonting måste ändå en film huvudsakligen fokusera sig på, om det ska bli riktigt lyckat. Periodvis känns Wild Generation också lite överdrivet pretentiös, och man kan börja undra om de avsiktligen rör sig med termer och uttryck långt över de flestas huvud. Inte nog med att en scen i filmen helt och hållet är på franska (utan text!), till råga på allt förekommer även mängder av filosofiska och litterära diskussioner som åtminstone för många svenskar lär vara obegripliga. Ett annat problem är att filmen periodvis känns mer som en filmatiserad pjäs än som en fristående film - det verkar som att originalpjäsen flyttats över till filmen ganska rakt av, utan någon större bearbetning. Kameran rör sig inte ett dugg mer än absolut nödvändigt, ljussättningen är mycket enkel, alla former av redigeringsmässiga knep, specialeffekter och filmtrick lyser med sin frånvaro. Ja, inte ens skådespelarna lyckas anpassa sig till filmmediet, utan verkar agera som om de fortfarande spelade inför levande publik. Det är kanske inget gigantiskt problem, men nog borde man ha kunnat göra lite mer för att anpassa manuset och inspelningen till vita duken. Är man lite cyniskt lagd skulle man också kunna ha invändningar i att pedofili bagatelliseras, och periodvis näst intill försvaras. Kvinnosynen lämnar också en del övrigt att önska, och faktum är att kvinnor här förpassas till små biroller. Här är 99% av alla skådespelarna män, och antalet kvinnliga skådisar i hela filmen kan räknas på ena handens fingrar. Åtminstone en del av bristerna kompenseras dock av att det som sagt är välspelat, och att filmen har en intressant grundstory; om än periodvis lite väl innehållslöst. Den är också oförutsägbar med flera oväntade vändningar, vilket också höjer betyget en aning. Det gör att mitt betyg trots allt uppnår till en svag sexa. Likväl är jag dock ändå lite besviken, då jag anser att en film baserad på samma teaterpjäs hade haft potential att bli betydligt bättre.

Recensionen skriven: 25 september 2007
Senast uppdaterad: 25 september 2007

Recensionen har lästs 3767 gånger av 2020 personer, sedan den 5 december 2007