Regi: Øystein Karlsen, med privata videointervjuer regisserade av Agnes Kittelsen
Manusförfattare: Øystein Karlsen & Simen Gengenbach
Klarar av Bechdel-testet: Ej tillämpbart
Lars Winnerbäck Agnes Kittelsen
Melissa Horn Per Gessle
Rolf Lassgård

Den svenska låtskrivaren och artisten Lars Winnerbäck (född 1975) tillhör en av Sveriges mer framgångsrika musiker, med flera Grammisar och Rockbjörnar i bagaget. Han har varit aktiv som solosångare sedan 1996, och före det som medlem i band, och har till dags dato släppt 11 album. Nu har en dokumentär om Lars Winnerbäck premiär på bio, i regi av norska Øystein Karlsen; troligtvis mest känd som en av regissörerna och manusförfattarna bakom serierna Dag och Lilyhammer. Här får vi höra Lars berätta om sin uppväxt och sitt liv, och får se samtal med Melissa Horn och Per Gessle samt höra Rolf Lassgård recitera Lars sångtexter som poesi (!).

Jag har aldrig varit alltför insatt i Lars Winnerbäck eller hans musik, och fastän jag hört en del av hans låtar och de varit ganska fina, så har jag aldrig varit alltför förtjust eller intresserad av hans musik. Det är förstås inte de bästa förutsättningarna för en dokumentär om hans liv, som förmodligen riktar sig mer till de inbitna fansen. Men fastän Winnerbäck varit aktiv i 20 års tid kan man ju onekligen fråga sig varför han redan nu, 41 år gammal, får en dokumentär om sitt liv...? I mina ögon känns det helt enkelt lite tidigt i karriären, i synnerhet då det väl inte finns något alltför speciellt om Lars Winnerbäck eller hans upplevelser, så att han sticker ut från mängden.

Hursomhelst är Winnerbäck - Ett slags liv en ganska bra film, som är intressant och välgjord. Att få höra Lars berätta om skoltiden (där jag för övrigt delar hans åsikter till 100%) är fascinerande, och här finns ganska mycket att hämta. Vi får en inblick i vem Lars är, men samtidigt kommer man ärligt talat inte honom så nära som jag hade önskat.

Filmen är huvudsakligen upplagd genom samtal mellan Lars Winnerbäck och Per Gessle respektive Melissa Horn, samt scener där Lars talar fritt samtidigt som han går omkring, kör bil och dylikt. Däremellan får vi se några videointervjuer som hans fru, den norska skådespelerskan Agnes Kittelsen (kanske mest känd från Dag), har gjort med honom i hemmet. Varvat med detta får vi se några inblickar från diverse konserter, där vi får höra några av hans låtar; eller rättare sagt delar av låtarna. Genom det här upplägget får vi en naturlig inblick i Lars Winnerbäck, utan att det upplevs stelt eller styltigt, och han ser bekväm ut i de här sammanhangen; trots sin uttalade scenskräck.

Men genom idén att allt kretsar kring vad Winnerbäck själv berättar får man en mer begränsad inblick i hans liv, då filmen inte har någon traditionell berättarröst eller låter någon annan än han själv komma till tals om vem han egentligen är. Det blir helt enkelt lite tunt och tråkigt att begränsas till mestadels intervjuer i en och en halv timme, och det som inledningsvis fungerar bra börjar upplevas begränsat efter ett tag.

Jag hade velat höra av släkt och vänner om vem han är, och likaså få en mer traditionell dokumentär stil med en berättarröst som kan berätta om hans barndom, uppväxt och karriär. Det finns helt enkelt mycket som en lite mer opartisk person kan berätta om en person, som inte vederbörande lär komma på tanken att själv berätta. Därigenom upplevs filmen också som lite väl okritisk, då det i stort sett bara går ut på att hylla Winnerbäck. Här nämns inte ett enda negativt eller ens kritiskt ord, och därigenom kommer man heller inte riktigt honom inpå livet. Då blir allt lite för ytligt och tillrättalagt, och en del av poängen med att göra en dokumentär försvinner.

Dokumentären innehåller också några få dramatiserade scener, med en skådespelare som föreställer Lars som ung; korta scener utan dialog som inte utgör mer än ett par minuter totalt. Det är i och för sig bra, men när man nu ändå har tagit sig tid att leta åt skådespelare som är lik honom som barn, varför inte utveckla konceptet och utöka mängden dramatiserade scener...? Det hade nog kunnat göra att filmen upplevs mer levande, och man hade kunnat ta till sig av vad Lars berättar på ett annat sätt. Jag ställer mig också frågan vad poängen egentligen varit med att i några minuter få höra Rolf Lassgård läsa upp Winnerbäcks sångtexter som poesi. Det känns mest övertydligt - i synnerhet när Lars sjunger på svenska är nog de flesta av oss kapabla att höra vad han sjunger i alla fall, utan att behöva läsa upp texterna utan musik.

Winnerbäck - Ett slags liv är onekligen intressant, och vi får en inblick i vem han är samtidigt som vi får höra en del bra musik. Hade det här varit ett TV-program hade jag varit helt nöjd, men jag har helt enkelt lite högre krav av en biofilm... Upplägget att bara höra Lars prata oavbrutet, plus några delar av låtar från konserter, blir helt enkelt lite för begränsat och tråkigt; och jag hade velat få veta mer om hans barndom och få låta släkt, vänner och anhöriga komma till tals. Antingen det, eller utöka konsertdelarna så att filmen kunnat bli till lika stora delar en konsertfilm som en dokumentär. För hur många vill egentligen betala 100 kr eller mer för att gå på bio och se någon prata i en och en halv timme, hur intressanta samtalen än må vara...? Fans i all ära, men jag undrar om inte de flesta av hans fans hellre vill höra honom sjunga än prata... Filmen som sådan är ändå helt okej och sevärd, men jag hade velat få ut lite mer av den för att känna mig helt nöjd. Därför nöjer jag mig med en sexa i betyg, då det här upplägget helt enkelt inte fungerar lika bra på en bioduk som i ett TV-program på exempelvis SVT...

Recensionen skriven: 5 oktober 2017
Senast uppdaterad: 5 oktober 2017

Recensionen har lästs 3045 gånger av 1694 personer, sedan den 5 oktober 2017