Sameer - Saïd Taghmaoui Charlie - Ewen Bremner
Sir Patrick - David Thewlis Etta - Lucy Davis
General Ludendorff - Danny Huston Dr. Maru - Elena Anaya
Hövdingen - Eugene Brave Rock Menalippe - Lisa Loven Kongsli
Kaiser Wilhelm - Martin Bishop Haig - James Cosmo
Venelia - Doutzen Kroes Diana som barn - Lilly Aspell / Emily Carey

Diana är amasonernas prinsessa, och växer upp i den fridfulla och skyddade ön Themyscira - en ö bebodd av enbart amasoner, där ingen sett någon av manligt kön, och där den grekiska guden Zeus sett till att ingen kan se ön utifrån. Diana vill helst av allt lära sig slåss som alla andra kvinnor på ön, men hennes mamma drottning Hippolyta vill ogärna att hennes dotter ska utsättas för något farligt. Mot övertalning går hon till sist med på det, och Diana tränas av sin moster att bli en krigare som alla andra. År 1918 störtar den amerikanska krigspiloten Steve Trevor i närheten av Themyscira, och Diana räddar livet på honom genom att ta honom till ön. Steve är spion åt de brittiska styrkorna, och har precis lyckats stjäla en formelbok från tyskarna. Han berättar för Diana om det pågående världskriget, och Diana blir övertygad om att det är krigsguden Ares som i själva verket ligger bakom kriget. Därför lämnar hon den skyddade ön tillsammans med Steve, och de beger sig ut till fronten för att få stopp på världskriget.

Jag har aldrig varit alltför insatt i DC Comics superhjältar, och det var säkerligen minst 25 år sedan jag senast öppnade en serietidning. Det är kanske inte de bästa förutsättningarna, men samtidigt var Wonder Woman det bästa med Batman v Superman varför det är svårt att inte få ganska höga förväntningar. Glädjande nog är det här en av de bästa filmerna i det här filmuniversumet från DC Comics, och är överlag en riktigt bra film. Storyn är intressant, och jag uppskattar att filmen tar tid på sig att introducera rollfigurerna innan striderna börjar.

Länge är det en lågmäld och relativt stillsam film, och det fungerar ypperligt då man hinner bilda sig en uppfattning om vem Diana är. Det gör att den fortsatta filmen blir intressant, vare sig man känner till Wonder Woman sedan tidigare eller inte. Men allra bäst blir filmen efter det att Steve dykt upp och Diana lämnar ön. Då förvandlas det här till en krigsfilm på ett annorlunda sätt, och det är hyfsat nyskapande och dessutom riktigt fängslande. Intresset hålls vid liv på ett elegant sätt, och tempot är föredömligt där det hela tiden händer något utan att bli rörigt eller svårbegripligt.

Filmteamet har lyckats att blanda flera genrer på ett imponerande sätt, och fått till en övertygande balans. Här finns mycket action och en hel del spänning, samtidigt som det även fungerar övertygande som drama med intressanta och förhållandevis mångfacetterade rollfigurer. Stämningen lättas upp med en hel del humor, och ganska ofta får man småskratta åt repliker och situationer. Samtidigt tar humorn aldrig överhanden, och det blir därför aldrig hysteriskt eller oseriöst på samma sätt som i synnerhet Suicide Squad delvis led av. Att blanda humor med allvar har inte visat sig vara en lätt uppgift, så jag är imponerad över att regissören och manusförfattarna lyckas med den balansen utan att någon av delarna blir lidande.

Här finns också ett påtagligt djup, och det är en förvånansvärt tänkvärd film med fler bottnar än det först verkar som. Det finns många nyanser, och i synnerhet Diana/Wonder Woman har blivit en mångbottnad rollfigur som är lätt att känna för. Även Steve hinner få en del nyanser, medan de flesta andra är av underordnad betydelse. Men det är utan tvekan en trevlig omväxling att se en stark kvinnlig huvudroll i en superhjältefilm - en kvinna som definitivt inte tänker låta någon annan göra grovjobbet, och som inte drar sig för att försöka avsluta ett helt krig på egen hand. Hon är både stark och resursfull, och är på samma gång både naiv, oskuldsfull, smart, stark och empatisk. Det är inte lätt att få till en så komplex rollfigur, men glädjande nog lyckas man till fullo här varför filmen engagerar både för de som är väl bekanta med Wonder Woman och för de som inte ens hört talats om henne - själv placerar jag mig någonstans mitt emellan, men kom ärligt talat inte ihåg speciellt mycket av karaktären och har nog aldrig läst ingående någon serie med henne.

Riktigt länge är Wonder Woman en riktigt bra film, som lyckas få med lite grand av allting men utan att det någonsin blir rörigt; och för ovanlighetens skull dessutom utan nämnvärda logiska luckor. I en och en halv timme är det en av de bästa superhjältefilmerna på länge, men mot slutet tappar filmen en del. Den sista tredjedelen känns mer enahanda och enkelspårig, då det blir för mycket strider och för lite handling. För mycket tid läggs åt en tvekamp mellan Diana och en skurk, som visserligen är intressant men som blir för mycket av det goda tills den till sist börjar upplevas tjatig. Mot slutet känns det mest som ett frossande i specialeffekter, vilket är tråkigt efter att de första två tredjedelarna så skickligt lyckats undvika allt sådant. En film på 2 timmar 20 minuter blir också lite för mycket av det goda, och efter att filmen länge haft ett så föredömligt tempo började jag mot slutet önska att filmen kunnat kortas ned något. Handligen räcker helt enkelt inte riktigt till för en så utdragen längd, och framförallt mot slutet blir det uppenbart.

Under stridsscenerna blir det också problematiskt att vi inte fått något tydligt grepp om Dianas styrkor och svagheter. Hon verkar uppenbarligen vara övermänskligt stark, men vad har hon för svagheter och begränsningar...? Det framgår aldrig riktigt, och utan det blir stridsscenerna inte riktigt lika intressanta då man helt enkelt inte vet i hur stor fara hon befinner sig. Man har lite för många frågor om hennes förmågor, och därför får man inget tydligt grepp om actionsekvenserna. Just därför blir actionscenerna inte lika engagerande som resten av filmen, även om det trots allt ändå fungerar ganska bra fram tills den alltför långa slutstriden. Det är också tråkigt att Wonder Woman fortfarande måste springa runt i halvnakna kläder som ser minst sagt opraktiska ut att bära under strider, och som tyvärr ger en något sexistisk känsla. Nog för att dräkten ser ut som i de gamla serietidningarna, men när man moderniserar en film i övrigt finns det ju ingen orsak till att inte dessutom kunna uppdatera dräkten till något lite mer tidsenligt.

Fotot är mycket bra, och filmen har ett starkt bildspråk och dessutom trovärdiga specialeffekter. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Gal Gadot har inte tillhört någon av mina favoritskådespelare, men är faktiskt utmärkt som Diana/Wonder Woman och spelar naturligt och trovärdigt. Hon är faktiskt så övertygande att man glömmer bort vem skådespelerskan är och enbart tänker på rollfiguren; en imponerande bedrift. Chris Pine är riktigt bra som Steve, och gör en stabil och fin rollprestation utan överspel. David Thewlis är helt okej som sir Patrick, men balanserar ibland på gränsen till överspel. Lucy Davis är däremot bra som sekreteraren Etta.

Wonder Woman är en något ojämn, men överlag riktigt bra film. Protagonisten är intressant, och det är trevligt med en stark och självsäker kvinnlig huvudroll, som dessutom blivit både mångfacetterad och charmig. Här finns både humor, allvar och spänning; och det är en lyckad blandning mellan flera olika stilar och genrer. Trots en lång speltid är tempot överlag föredömligt högt, och det blir heller aldrig rörigt eller osammanhängande på samma sätt som alltför många andra superhjältefilmer lidit av. Men filmen är tyvärr inte lika bra hela tiden - det börjar ganska bra, blir mycket bra från det att Steve kommit in i bilden och förblir så i runt två tredjedelar av filmen; för att sen upplevas mer tjatigt och oengagerande under en alltför utdragen slutstrid som bitvis mest upplevs som effektsökeri.

Men det är i alla fall den bästa filmen från DC Comics på länge och en av de bättre superhjältefilmerna på senare år, och därför fungerar filmen bra både för fansen och för de mer ytligt insatta i Wonder Woman. Någon alltför djupsint film rör det sig inte om, utan det är till stora delar en så kallad lättsam "popcornfilm", men trots det finns oväntat många bottnar och ett manus som faktiskt håller ihop. Därför är Wonder Woman en film väl värd att se för alla som uppskattar filmer om superhjältar, även om slutet drar ner helhetsintrycket så pass mycket att jag i slutändan nöjer mig med en stabil sjua i betyg. Långt ifrån dåligt, men lite synd för en film som under sina bästa stunder hade förtjänat ett klart högre betyg än så.

Filmen visas på bio i både 3D och 2D, men på den aktuella pressvisningen visades 2D-versionen varför undertecknad inte kan bedöma hur 3D-versionen är. Men då den här filmen, i likhet med de flesta andra filmer, inte är inspelad i 3D utan efterkonverterad har jag svårt att tro att 3D-effekterna skulle vara så imponerande att det kan kompensera för att behöva ha på sig tunga och obekväma 3D-glasögon i över två timmar.

Recensionen skriven: 1 juni 2017
Senast uppdaterad: 1 juni 2017

Recensionen har lästs 2964 gånger av 1746 personer, sedan den 1 juni 2017