Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Elspeth - Amy Brenneman Rashid - Navid Negahban
Sabine - Janet Kidder Roy Loden - Andrew McIlroy
Shaftner - Harrison MacDonald Stanhope - Willem Jacobson
Tammy - Tanaya Beatty Gloria - Mackenzie Cardwell
Cole Patterson - Josh Ssettuba Friedman - Style Dayne
Tom - David Lewis Catherine - Eva Bourne

På gymnasieskolan Croyden jobbar författaren och poeten Jack Marcus som engelskalärare. Han lyckas inte längre själv att skriva något, men är förtjust i det skrivna ordet och är en duktig men måttligt engagerad lärare. Den framgångsrika men handikappade konstnären Dina Delsanto har flyttat från New York för att börja undervisa i bild på skolan, och därför undervisar hon nu till största delen samma elever som Jack. Jack och Dina är måttligt förtjusta i varandra, och har dessutom precis motsatt åsikt då Dina tror på att en bild betyder mer än tusen ord till varje pris. Därför bestämmer sig Jack och Dina för att arrangera en tävling på skolan; ett "krig" för att avgöra vad som är viktigast - ord eller bild...

Historien låter kanske inte så märkvärdig, och filmbolaget har även gjort sig själva en björntjänst genom att så genomgående klassificera den här filmen som en romantisk komedi. Visst finns det en del romantiska teman och undertoner här, men filmen har fler kvaliteter än så. Och i all sin enkelhet är Words and Pictures faktiskt en bra och underhållande film. Jag tycker om storyn, som visserligen inte är världens mest originella men i alla fall lite ovanlig och tar upp intressanta ämnen. Resultatet är en engagerande film, som håller intresset vid liv på ett effektivt sätt. Det är också berörande, och vid ett par tillfällen lyckades jag inte att hålla tårarna borta. Trots en för genren ovanligt lång speltid på 1 timme 51 minuter går tiden snabbt, och det blir aldrig segt eller tråkigt.

Här finns rikligt med charm och dessutom en del humor. Någon jätterolig film är det ärligt talat inte, men det är småroligt ganska ofta och vid ett fåtal tillfällen skrattar man högt. Lite mer än så brukar åtminstone jag fordra av komedier, men om man istället ser på filmen som en dramakomedi fungerar det betydligt bättre. För till skillnad från många komedier håller den här filmen även som drama, genom en intressant och förhållandevis nyanserad story. Det finns också intressanta och relativt mångfacetterade rollfigurer, som man bryr sig om och som känns äkta. Det är inte så ofta man ser det i romantiska dramakomedier, så för det förtjänar det här filmteamet en eloge.

Jag uppskattar också den genomarbetade historien, där allting inte kretsar kring romantik utan där huvudhistorien om ord versus bilder är ännu viktigare. Trots en del filosofiska diskussioner går filmen heller aldrig över huvudet på "normala" tittare (åtminstone enligt min bedömning), utan håller sig på en rimlig nivå så att alla får utbyte av filmen. Det är inte alltför övertydligt, men heller inte särskilt lågmält utan filmen lyckas att behålla en vettig kompromiss.

Dock är Words and Pictures tämligen förutsägbar, och några stora överraskningar väntar inte. Ibland känns det också något ofokuserat, då manusförfattaren velat klämma in så pass mycket att varje enskild beståndsdel blir lidande. Inledningsvis handlar allting om Jack och Dinas undervisningsmetoder och om den filosofiska debatten/tävlingen om ord gentemot bilder, men efter ett tag blir det mindre och mindre viktigt då en romantisk sidohistoria istället tar upp allt mer utrymme. Sidohistorien kring den blyga konststudenten Emily är intressant, men får inte riktigt tillräckligt med utrymme; och historien om Jacks son Tony leder aldrig någonstans alls. Det är också olyckligt att den inledande sidohistorien kring Swint och hans trakasserier helt går upp i rök efter ett tag, med flera obesvarade frågor. Ibland kan man därför få känslan att filmteamet gapat efter lite för mycket, och kanske hade filmen vunnit på att antingen bli mer renodlad eller förlängas en smula så att även de mindre rollfigurerna hunnit göras rättvisa.

Words and Pictures är en charmig, berörande och underhållande film, som håller intresset vid liv hela tiden och som förblir fängslande. Det är intressant, småroligt och nyanserat, och jag uppskattar den ovanligt lyckade dialogen och den intressanta grundstoryn. Allt detta låter bra, men tyvärr har filmen inte blivit så minnesvärd som man hade kunnat önska; detta genom den förutsägbara intrigen och inte minst de underutvecklade birollerna, Därför blir filmen inte lika djup som den annars hade kunnat bli, och det är heller inte alltför humoristiskt - mycket längre än till småfniss blir det sällan, och förväntar man sig en riktigt rolig komedi lär man därför bli väldigt besviken. Om man istället förväntar sig en lagom lättsam dramakomedi med en romantisk underton fungerar Words and Pictures mycket bättre, och då är det en bra film som är väl värd att se. Upplägget är dock inte lika märkvärdigt eller minnesvärt som själva premissen, och därför nöjer jag mig i slutändan med en stabil sjua; men det är ju inte fy skam det heller.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,40:1 och ljud i Dolby Digital 5.1 på bl.a. engelska. Det finns även syntolkning för synskadade på engelska, vilket säkerligen är mycket uppskattat i engelskspråkiga länder men det är kanske lite mer tveksamt hur många synskadade i Sverige som förstår engelska obehindrat. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på bl.a. de skandinaviska språken samt engelska, och glädjande nog finns både vanlig engelsk text samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är stor och lättläst. Den svenska textningen håller relativt hög klass, om än med enstaka översättningsfel. Ibland går texten också ifrån originalet lite väl mycket, i synnerhet under "ordlekarna" mellan Jack och Dina, men det är till viss del oundvikligt då antal stavelser i ord är viktiga i sammanhanget. När man matar in DVD-skivan möts man av en kortare distributörsjingel, och direkt därpå kommer man till huvudmenyn som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Det finns alltså ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textning. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Väljer man att spela filmen visas varningstexter på valt textningsspråk samt engelska innan själva filmen börjar.

Det enda bonusmaterialet som finns är en bakom kulisserna-dokumentär på 16 minuter, som huvudsakligen består av intervjuer med regissör, författare, producenter och skådespelare. Det är hyfsat intressant, och vi får veta en del matnyttigt. Men tyvärr går inslaget inte in tillräckligt på djupet, utan det handlar mycket om att beskriva rollfigurerna samt obligatoriskt skryt över alla inblandade; vilket förstås ger måttligt mycket att lyssna på. Bonusmaterialet har tyvärr ingen svensk text, men det finns i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 8 maj 2015
Senast uppdaterad: 8 maj 2015

Recensionen har lästs 2877 gånger av 1576 personer, sedan den 8 maj 2015